Thomas Helsing skriver återkommande i Nollnitton och här på Totally Örebro om trender och intressanta företeelser från spelvärlden.
När det gäller intressanta spelsläpp finns det ett fiktivt hav att ösa ur om man vänder sig mot indiescenen. Trots att begreppet ”indie” börjar vattnas ur är det fortfarande tillräckligt stor del av världens samlade spelproduktion som med lätthet kan stoppas under det begreppet.
1990-talsdominerande genrer som rpg och peka/klicka-spel frodas igen som aldrig förr tack vare indiegenren. Extra kul var det att se Wadjet eye games ”Unavowed” som fick flera nomineringar och utmärkelser förra året.
Wadjet eye games grundades av New York-bon Dave Gilbert vars passion för äventyrsspel går tillbaka till genrens glansdagar på 1980-talet. Dave får sägas vara en självlärd talang som undan för undan byggt upp sina färdigheter på ett metodiskt sätt. Är man det minsta intresserad av att studera hantverket kring att konstruera peka/klicka-spel kan man börja med att köpa Wadjet eye games Blackwell-serie.
De fem spelen som utgör serien är, förutom alldeles utmärkta spel, perfekt studiematerial i hur Dave utvecklats som spelskapare. Spelen kommer nämligen med inbyggda kommentarer från Dave som precis som kommentarspåren på bluray-filmer tar upp alla möjliga tekniker, tankar och problem som Dave har haft när han utvecklat spelen. Att se hur spelen och Dave utvecklats är lite som att se hur själva peka/klicka-genren utvecklats.
Hans senaste spel ”Unavowed” tog honom tre år att utveckla och släpptes i höstas. Sedan dess har lovorden regnat in över spelet och det har omnämnts på årsbästalistor hos auktoriteter som PC Gamer, nominerats till priser på kommande Independent games festival (20 mars) och kallats för ”det närmaste vi kommer en Guillermo del Toro-story i ett spel”.
Spelet kan bäst beskrivas som ett urbant äventyrsspel med rpg-inslag. Din karaktär i spelet har blivit besatt av en demon och utfört en lång rad hemska brott runt om i New york när du plötsligt ”räddas” av en mystisk organisation som kallar sig Unavowed. Tillsammans med karaktärer från Unavowed ska spelaren sedan försöka ställa allt till rätta igen.
Den kanske största bedriften med spelet är att han lyckats göra det värt att spela om då problemen löses på olika sätt beroende på vilka karaktärer du väljer att ha med dig på varje uppdrag. Inte nyskapande, men ytterligare ett stort steg framåt i utvecklingen för en liten indieutvecklare som är på väg att kliva in i historieböckerna som en av de stora i genren.
Dave Gilbert grundade Wadjet eye games 2006 och har hunnit med att ge ut ett femtontal spel där drygt hälften är egenutvecklade. Hans första genombrott kom med spelet ”The Shivah” som fick stort genomslag i mainstream-media tack vare att spelet genomsyrades av den judiska tron i olika former.
Idag arbetar Dave bland annat på det Kickstarter-finansierade rollspelet ”Nighthawks” tillsammans med Richard Cobbett. Ett nutida vampyrrollspel som beräknas släppas först nästa år. Richard Cobbett har tidigare legat bakom intressanta alster som ”Sunless sea” och ”Not tonight” och det ska bli spännande att se vad duon kan åstadkomma. Uppenbarligen finns det många som tror på deras förmåga då Kickstarterkampanjen inbringade över 130 000 dollar. Är du nyfiken finns det en länk till en spelbar demo på Kickstartersidan.
Oavsett finns det både dåtid och framtid att hålla reda på om du ännu inte upptäckt Wadjet eye games. Idag vill jag påstå att det lilla New York-företaget är drivande i genren och en förebild för alla som vill ge sig in i spelbranschen på indie-sidan.