Idag är virtual reality-tekniken närmare oss vanliga dödliga än någonsin. Tack vare Oculus rifts utveckling så har en ny marknad öppnats upp och återigen börjar teknik- och spelföretag bli nyfikna på att utforska tekniken. Därför finns det fler än numera Facebook-ägda Oculus rift att välja på. Här listar vi ett urval – vilket virtual reality headset väljer du in i vr-världen?
Oculus Rift
Företag: Oculus VR
Systemkrav: Windows 10
Skärm: Stereoskopisk OLED
Upplösning: 2160×1200 (1080×1200 per öga)
Bildfrekvens: 90Hz
Kontroller: Egenutvecklade eller Xbox one-kontroller
Får sägas vara starkt bidragande till att vi återigen pratar virtual reality med kompisar och i fikarum. En utvecklarversion togs fram efter en lyckad Kickstarterkampanj och sedan Facebook köpte upp företaget 2014 har man tagit fram även en version för vanliga användare som släpptes i sin första version 2016. Numera finns den i olika utföranden, från trådade till trådlösa modeller.
Läs också Arkadspelhallarnas återkomst
Valve Index
Företag: HTC/Valve
Systemkrav: Windows 10, SteamOS, Linux
Skärm: LCD
Upplösning: 2880×1600 (1440×1600 per öga)
Bildfrekvens: 80, 90, 120 eller 144 Hz
Kontroller: Valve index controllers, Vive controllers
Släpptes så sent som förra sommaren och kan faktiskt användas till både Windows- och Linux-system. Är tänkt att marknadsföras ihop med flera kommande spelprojekt från Valve där det första är Half-Life: Alyx som släpptes så sent som för någon månad sedan. Half-life: Alyx ingår vid köp av Valve index. Efter nästan 150 000 sålda exemplar förra året så visade statistik från Steam att 6.67 procent av vr-spelarna på plattformen använde Valve index.
HTC Vive
Företag: HTC/Valve
Systemkrav: Windows 7, 8.1, 10
Skärm: PenTile OLED
Upplösning: 2160×1200 (1080×1200 per öga)
Bildfrekvens: 90 Hz
Kontroller: Vive controllers eller Valve index controllers
Släpptes också till konsumentmarknaden 2016. Använder sig av två spårningsenheter, kallade ’lighthouses’, för att hålla koll på spelarens rörelser vilket innebär att den är lite bökigare att installera i hemmet. Får sägas ha en fördel då Valve, som bland annat ligger bakom spelplattformen Steam, står bakom produkten tillsammans med HTC. En kul detalj är den frontmonterade kameran som gör att den som spelar kan se världen utanför headsetet. Bör kunna bidra till att minska olyckor.
Playstation VR
Företag: Sony
Systemkrav: Playstation 4
Skärm: 5,7” OLED
Upplösning: 1080p RGB (960×1080 per öga)
Bildfrekvens: 90-120Hz
Kontroller: Dualshock 4, Playstation aim, Playstation move
Sony var med redan under den första vågen av virtual reality på 1990-talet med sitt Glasstron-headset som släpptes 1996. Vr-headsetet till Playstation släpptes under det stora virtual reality-året 2016, 20 år efter Glasstron. Går att använda med Playstation 4 men Sony har lovat att även Playstation 5 kommer att ha stöd när den släpps framåt jul.
Läs också Virtual reality – Spelrevolutionen som försenades i 25 år
Samsung Gear VR
Företag: Samsung
Systemkrav: Samsung-telefoner
Skärm: Se ovan
Upplösning: Se föregående
Bildfrekvens: Se föregående
Kontroller: Touchpad
Togs fram i samarbete med Oculus och släpptes på hösten 2015 för att ge Samsungs alla mobilkunder möjlighet att uppleva virtual reality med hjälp av sina mobiler. Ett budgetalternativ som inte riktigt kan jämföras med de större datordrivna modellerna. Fungerar dock inte med alla Samsungmodeller så kolla upp om det finns stöd för just din modell.
För en riktig budgetvariant så kan vi också tipsa Google cardboard som i alla fall ger en första försmak av vad ett ’riktigt’ virtual reality headset kan ge.