Minecraft, Europa Universalis, Mr Green, Battlefield. Alla som är någorlunda intresserade av spel känner definitivt till dessa stora namn. Men vad är det som dessa succéer har gemensamt? Det är det kanske inte lika många vet. Svaret är: de har alla utvecklats av svenska spelföretag.
Inte så konstigt då att Sverige anses av många att leda vägen när det kommer till utvecklingen i spelindustrin. Men hur har detta hänt? Varför har just lilla Sverige tagit klivet och bidragit så mycket till den globala industrin?
Teknologin i Sverige har sedan IT-boomen prioriterats, med många olika finansieringar och initiativ runt om i landet. En av anledningarna till att vi ser så många duktiga utvecklare i de stora spelföretagen är att de har möjligheten att lära sig från en tidig ålder. Till exempel har flera skolor i Örebro satsat på att erbjuda teknikprogram med inriktning på spelutveckling redan på gymnasiet, vilket naturligtvis bidrar till att flera unga kan vara med och skapa succéspel vid tidig ålder.
Det bultande spelhjärtat i Sverige ligger dock i huvudstaden. Här finns alla de hetaste startupsen samt de mer etablerade aktörerna på marknaden. En av dessa dominerande aktörerna är Mr Green, som från sitt kontor i centrala Stockholm håller fast vid sin position som en av Sveriges mest framgångsrika inom onlinespel.
Utgångsläget i Stockholm betyder att man kan ta del av den omfattande handeln som pågår med både svenska och utländska företag. När det bara är bilresa på två timmar mellan Örebro och Stockholm betyder det också att alla duktiga utvecklare i Örebro enkelt kan ta sig till den teknologiska smältdegeln.
Ett annat framgångsrikt spelföretag baserat i Stockholm är Mojang som skapat det populära spelet Minecraft. Företaget omsätter omkring 3,7 miljarder kronor och sålde Minecraft till IT-jätten Microsoft. Anledningen bakom de svenska spelföretagens framgång är bland annat att det finns en global publik, enligt en talesperson för Dataspelsbranschen. Han menar att det är en publik med efterfrågan som bara växer och växer speciellt då många börjar spela vid tidig ålder. I och med att teknologier som smartphones gör att spelare kan spela var och när som helst blir efterfrågan ännu större.
Trots att könsfördelningen i spelbranschen alltid varit dålig, är Sverige nu ledande i den aspekten också. Antalet kvinnor som arbetar i branschen har ökat med 38 procent vilket är en positiv siffra i en länge mansdominerad industri. Jämfört med resten av världen är Sverige en av de få länder där antalet kvinnor i spelföretagen ökar på samma nivå. Så förutom att Sverige är ledande inom tekniken, visar de även vägen när det kommer till en begynnande jämställdhet.
De många aktörer som spelar både på hemmaplan och utomlands bevisar tydligt att vår satsning på den svenska teknologin fungerar. Det gäller att erbjuda möjligheter till unga vid skolstadiet för att kunna fylla de lediga jobb som finns runt i landet inom spelutveckling. Det tyder på att efterfrågan och publiken bara kommer att växa så det gäller att ligga på med att fostra våran inhemska talang.