Senast vi sågs var i höstas för att snacka om hans band Roseph inför en spelning på Klubb Indiego på Satin. Den här gången har jag letat mig ner till David Engquists Studio Vintern i en liten källarlokal på Rostagatan för att prata om producentlivet och Örebros kanske nyaste studio.
Det blir ändå naturligt att börja samtalet med att fråga om statusen för Roseph.
– Ja, bandet lever fortfarande men det senaste halvåret har vi haft för mycket med egna projekt. Jag har varit upptagen med studion till exempel, berättar David innan han erbjuder mig en mugg kaffe.
Det är inte stort, men allt som behövs ser ut att finnas där i form av ljudkort, syntar, mikrofoner, högtalare och instrument. Han började bygga Studio Vintern i januari och sedan februari har han kunnat jobba där.
– Det var lite jobb, särskilt med de här akustikpanelerna, säger han och pekar på de tjocka, gråa plattor som sitter uppsatta här och där.
– Vi var ett litet gäng som sågs och byggde akustikpaneler på löpande band. En station hade hand om tyget, en annan skötte stenull till fyllningen och så vidare. Det var riktigt trevligt faktiskt.
Hur mycket kostar det att få ihop en sådan här studio?
– Oj, kanske runt 50 000 kronor. Men jag hade mycket prylar innan och så har jag företag så att jag kunnat dra av momsen. Jag hade faktiskt en budget från början men det är lätt att det sticker iväg. “Just ja, den sladden behöver jag” och så vidare, säger han och ler.
Det finns betydligt mer påkostade och utrustade studios, har du några begränsningar i den här?
– Det mest påtagliga är inspelning av trummor. Det bor folk runt omkring så det går inte att spela hur som helst, men annars skulle det gå att spela in även trummor. Jag löser det ibland med en replokal jag har med trumset och mickar och där går det att spela in. Sedan är väldigt mycket av utrustningen portabel så det finns flera lösningar.
Han berättar att det annars är vanligt att band hyr in sig i större studios när det är dags att lägga trummorna.
– Här i stan finns exempelvis en bra studio som heter Rymdklang, där har jag varit och spelat in någon gång.
Sedan i februari har det varit mer mixning och mastering men även en del inspelningsjobb. Och fördelen med en egen studio är att man ibland kan få utlopp för sina egna musikaliska idéer.
– För nån vecka sen körde jag och bandkompisen Erik här. Vi utmanade oss själva och gjorde ett helt album på en vecka. Det var vi och ett gäng musiker, vi var åtta sångare totalt på skivan och spelade in allt på en vecka. Den kommer att släppas under vårt sidoprojektet “Syns”. Det är skönt att ha något sådant där man kan släppa på all press, konstaterar David.
I sommar kommer en del andra mixningsprojekt att släppas. Bland annat har han mixat åt ett band som heter Tiger & träden där den första singeln är tänkt att släppas vid midsommar.
– Det är pop på svenska med mycket karaktär. Unik och bra musik.
Studioarbetet gör han på sidan av sina studier men när de avslutas hoppas han kunna få fokusera på studion helt och hållet, även om osäkerheten som ensamföretagare är rätt stor i början.
– Jobben rullar in i perioder. Ibland är det väldigt mycket och andra veckor är det som den veckan vi gjorde ett album. Har gjort såna här producentgrejer långt innan detta och studion skaffade jag nu för att jag behövde nånstans att jobba. Sådana man känner har tipsat om mig till andra så nu när de vet vad jag gör hör folk av sig i högre grad istället för att jag behöver jaga jobb. Men det tar lång tid innan man börjar känna sig säker på att man har jobb i ett halvår framåt, till exempel.
Tar du emot alla typer av musikgenrer i Studio Vintern? Death metal-band?
– Jag skulle rekommendera death metal-band att inte jobba med mig, jag skulle inte göra dem rättvisa. Jag har jobbat mycket med indie och pop men även r’n’b och hiphop. Sedan… vad kallar man det…. orchestral? Typ filmmusik fast utan film? (Orkestermusik är det vi hittar via Google. David Engquist landar till slut i ’modern klassisk musik’, reds. anm.).
Vad är du ute efter när du ‘proddar’? Något särskilt sound?
– Det finns en typ av sound jag siktar mot med det mesta jag gör. Jag gillar hur viss typ av moderna inspelningar låter. Det ska vara breda mixar, tydliga och intressanta med noggrant uttänkta produktioner. Men fortfarande vill jag att artistens karaktärsdrag ska skina igenom. Och så ska det vara lite örongodis också.
Örongodis?
– Det kan vara små detaljer i rösten i en särskild tagning eller ett subtilt eko i bakgrunden om man lyssnar noga. Syntar som smyger sig in här och där. Men det får aldrig bli rörigt, det ska vara en tydlig låt utan för mycket olika saker i fokus. Man brukar säga att det bör vara max 3 element i fokus. Vanligast är nog sång, trummor och något mer och sedan skiftar man fokus ibland. Det är väldigt psykologiskt på sätt och vis och det går att lära känna en producents sound. Jag tror säkert att de som är insatta kan känna igen mina grejer men många gånger är målet att det inte ska märkas.
Har du någon favorit som du har som förebild?
När jag jobbar har jag alltid en referenslista på Spotify med sådant jag tycker är bra. Då kan jag jämföra och ha nåt att gå på. Sedan skickar artister ibland sina preferenser och då tar jag in dem i listan. En bra exempel är “Trench” av Twenty one pilots – produktionsmässigt låter albumet väldigt bra. Det låter väldigt fett, intressant och autentiskt. Något annat som är bra med det albumet är att de får in många olika genrer – hiphop, pop, indie, rock. Och allt är väldigt välgjort och hänger ihop i en enhet. Det är häftigt när något är så unikt, även i filmer när någon har en speciell stil – som Wes Anderson.
Hur ser sommaren ut. Kommer Studio Vintern vara tillgänglig?
– Jag kommer vara i studion så den är tillgänglig i princip hela sommaren, även om jag ska ha lite semester. Nu i juni ska jag spela in en ep och så några mix/mastrings-jobb. Det rullar på.
För mer information om studion och provlyssningar av musik David jobbat med så kan du besöka davidengquist.com.