Binary brains AB är ett ungt lokalt företag som uträttar stora saker i det tysta på området AI. Framförallt är de ett företag för framtiden i sitt arbete med att hjälpa företag att strukturera sin data och sedan göra prediktioner baserat på det.
ÖSK Elitfotboll AB var en av Binary brains första kunder på området prediktiv AI och för Jacob Kihlbaum, vd och grundare av Binary brains, var Sportklubben lite utav en drömklient.
– Jag har varit ÖSK:are sedan barnsben. Jag är lite stolt över att klubben är så framåt i sitt tänk, inte ens storklubbar ute i Europa är så långt framme.
Mer konkret, hur jobbar ni med ÖSK?
– Vi förutspår bland annat hur många som kommer på matcherna. Ju bättre vi är på att förstå det som påverkar, desto bättre arrangemang blir det. Vi tittar också på vad det är som påverkar, som till exempel väder. Totalt har vi cirka 130 olika variabler. Sedan plockar vi ut de saker ÖSK kan påverka.
ÖSK Elitfotbolls vd Simon Åström ser positivt på samarbetet och är övertygad om att klubben är rätt ute.
– Det här handlar om att det inom idrotten finns många ”sanningar” om vad som styr publikutvecklingen. Och även om vi vet vissa saker till 90 procent så finns det fortfarande mycket som kan påverka. Som anställda i den här fantastiska föreningen är det vårt ansvar att driva på utvecklingen och få fler att komma på våra matcher. Då behöver vi ha ett bra underlag för att se vilka insatser som krävs för att locka fler åskådare, berättar Simon Åström.
Var i arbetet befinner ni er just nu? När kan man börja göra prediktioner?
– Det går väldigt fort när data är på plats i modellen. Vi är just nu i fasen där vi ska samla in de två sista datakällorna men vi har redan börjat dra analyser för att se hur det ser ut. Nästa år blir det riktigt intressant då vi kan börja jämföra med datan vi har samlat in i år. Det är då vi verkligen får svart på vitt.
Filmen ”Moneyball” var på allas läppar för några år sedan. Baserad på en verklig historia spelar Brad Pitt tränaren Billy Beane som lyckades sätta ihop ett slagkraftigt baseballag på nästan ingen budget alls. Nyckeln var att han använde datorgenererade analyser vid spelarrekryteringar. Kan man tänka sig att det är en väg att gå även inom fotbollen?
– Ja, jag tycker att det här området är spännande. Man kan dels analysera det egna spelet men också konkurrenternas. Vid rekryteringar kan man analysera spelare för att se om de kommer att passa in i spelsystemet. Det kan också vara ett sätt att sålla bland spelare, en kvantitativ analys ger grund för en mer kvalitativ analys.
Enligt Simon Åström är fotbollen redan långt framme på det här området.
– Potentiellt är det värt att utforska vidare. Vi är långt framme med detta inom fotbollen och vi använder sådana verktyg redan idag även om de inte utgör hela beslutsunderlaget.
Publiksiffrorna har visat upp en vikande trend den här säsongen så det känns som att detta kommer i grevens tid. När kan ni från ÖSK:s sida börja dra nytta av er data?
– Vi har samlat på oss en massa data i år och nu under hösten kan vi börja dra slutsatser från hur det har sett ut historiskt. Med det så kan vi sedan börja planera för säsongen 2019, avslutar Simon Åström.