På Örebro konsthall visas nu grupputställningen Fragments of the future fram till och med 1 september. Utställningen har framställts i ett samarbete med Fikret Atay, kurdisk konstnär, och som sedan två år är bosatt i Örebro.
I ”Fragments of the future” undersöks hur vi påverkas av det vi ser, men även hur vi påverkas av bilder. Genom de fragment av bilder som vi möter i exempelvis nyhetsrapportering, sociala medier, reklam och i propaganda skapas berättelser som blir till vår bild av verkligheten.
Hur påverkas vi av bilder av krig, våldsamheter och död, vår verklighetsuppfattning och hur påverkar det vår bild av framtiden? Denna frågeställningen ligger som grund för ”Fragments of the future”.
De som deltar i utställningen är; Allora & Calzadilla, Anri Sala, Fikret Atay, Hito Steyerl och Thomas Hirschhorn.
Konstnärsduon Allora & Calzadilla har skapat en installation där bilder av vegetation framträder som skuggor. Med detta vill de prata om vår tids klimatförändringar.
Thomas Hirschorns bildserie Pixel collage visar ett verk som undersöker bildflöden. Här sammanfogas verkliga bilder av döda och lemlästade med pixlade bilder ur modemagazin.
Fikret Atay visar ett verk som är filmat på Gotland sommaren 2018. Verket har han kallat The Flood och här undersöker han hur bilder ger upphov till tolkningar.
Anri Salas verk 43 Names in the Doldrums tar upp försvinnandet av 43 ungdomar i Mexico år 2014. Ingen förklaring till försvinnandet har getts. Här döljer ljudet av trumpinnarna en röst som läser upp ungdomarnas namn. Allt för att åskådliggöra den nedtystning som omgett händelsen.
Hito Steyrls verk How Not to Be Seen: A Fucking Didactic Educational .MOV File ger oss fem lektioner i osynlighet. Den delen av utställningen kan ses som en kommentar till vår tids övervakningssamhället som breder ut sig.
Fragments of the future pågår fram till och med den 1 september och är en del av Open Art.