Vill man göra något gott i världen och exempelvis försöka samla in pengar till välgörenhet så finns det minst två vägar att gå. Antingen bör man rikta in sig på områden eller branscher som är relativt oexploaterade välgörenhetsmässigt eller satsa på sådant man kan och brinner för. I örebroaren Robert Stumsners fall blev det en kombination av de två när han startade Esportshjälpen.
Robert är född och uppvuxen i Örebro. Som barn spelade han innebandy men hans öde föreföll, åtminstone så här i efterhand, vara beseglat när han fick sin första dator 1999 och han började spela allt mer spel.
– I början spelade jag Quake men efter hand blev det mer och mer CS, säger han och berättar att han brukade springa hem till en kompis på rasterna för att hinna spela en stund.
CS är alltså Counter-strike, ett actionspel i första-person som varit en favorit för många ända sedan det släpptes för ungefär 20 år sedan. Spelet spelas i lag om fem personer där alla har olika roller. Ramhandlingen är att det ena laget är en terroristgrupp och det andra är en antiterroriststyrka och beroende på vilket spelläge man väljer har de två lagen olika mål de ska uppnå.
– Det är Counter-strike jag brunnit mest för, det spelet blir mer tävlingsinriktat. Man ska få kommunikationen i laget att fungera och alla fem i laget måste prestera på topp, annars går det inte, förklarar Robert.
Förutom att vara spelare, har hunnit vara både manager samt vara med och grunda olika spelorganisationer. En manager i e-sportsammanhang kan, översatt till fotbollstermer, sägas vara både en tränare och en agent, om man är mer bekant med de termerna.
– Som manager pratar man mycket om vad de behöver utveckla, både individuellt och lagmässigt. Dessutom föreslår man lämpliga turneringar, pratar med sponsorer och marknadsför laget.
Sedan år 2020 driver han Esportshjälpen i företagsform tillsammans med kompisen Oliver Edlund. Jag ber Robert berätta hur de landade i att starta ett välgörenhetsföretag.
– Oliver satt och streamade en kväll och jag jobbade natt. Jag jobbar som transportledare så jag sitter och övervakar en hel del och har ibland tid över till att chatta med honom och kolla på streams. Oliver började prata om det här med psykisk ohälsa och sa att han ville göra något, ge tillbaka till forskningen och så.
Robert berättar vidare att Oliver själv har haft problem med psykisk ohälsa så målet för en eventuell insamling kändes mer eller mindre givet. Frågan handlade istället om vilket område man skulle satsa på.
– Istället för att göra nåt stort runt något man inte kan så ville vi göra något kring sådant vi känner till – och e-sport kan vi verkligen. Jag la ut en tweet för att kolla intresset och det visade sig bli min största virala succé någonsin. Jag fick massor med svar och många frågade hur de kunde bidra och vad de skulle behöva hjälp med.
Playerunknowns battleground är ett annat populärt e-sportspel. Bild: Mohamed Hassan/Pixabay
Så Robert och Oliver började räkna upp en rad saker de skulle behöva hjälp med. De behövde priser till utlottningar och tävlingar att locka tittare med och inte minst behövde de kontakter till både företag och e-sportare och andra spelrelaterade streamare som kunde tänka sig att streama för välgörenhet.
När de fick kontakt med Hjärnfonden föll flera bitar på plats. Hjärnfondens är en ideell stiftelse som stöttar svensk hjärnforskning och sprider kunskap om hjärnan. De var positiva och öppna för ett samarbete med Esportshjälpen.
– Vi sa då att “vi testar” och började förbereda ett 3-dagarsevent. Vi satte ett mål för eventet på 10 000 kronor och när vi nådde det efter bara 4 timmar testade vi att dubbla det målet till 20 000 kronor. Det hade vi nått när det gått elva timmar, berättar Robert med viss stolthet i rösten.
Givetvis var de inte nöjda där och utmanande sig själva med att bestämma att de skulle göra ett liveevent, i en lokal med publik på plats, härnäst. Den här gången skulle Barnhjärnfonden – en del av Hjärnfonden som är specifikt inriktad på barnhjärnan – vara mottagare av eventets insamlade medel. Robert och Oliver kom överens med Red bull gaming sphere om att få arrangera sitt event där.
– Så vi samlade ihop sex nya streamers. Då var restriktionerna sådana att vi behövde vara i en krogmiljö för att kunna ta in fler besökare, berättar Robert och förklarar att Red bull gamling sphere löste det genom att öppna sin pubmiljö som de annars har stängd.
”Det finns många här i stan som vill e-sporten väl”
Han betonar dock att det aldrig var någon trängsel och att de hela tiden följde de gällande restriktionerna. Liveeventet blev välbesökt och resulterade i 16 000 kronor till Barnhjärnfonden. Även Red bull game sphere var nöjda då pubverksamheten gick på högvarv den kvällen, enligt Robert.
Efter två lyckade event visste Robert och Oliver att deras idé höll, men hur skulle de utveckla det vidare? De var trots allt bara två personer och dessutom satt Robert i Örebro och Oliver i Stockholm. Det var då de landade i att ombilda Esportshjälpen som ett företag. På deras blott tredje event, i april i år, samlade de in ytterligare 21 000 kronor. Även denna gång med Hjärnfonden som mottagare.
Totalt har de hunnit med att samla in över 60 000 kronor på ett och ett halvt år vilket gett värdefulla lärdomar för framtiden. Samtidigt är Robert på det klara med att erfarenhet är en av de saker som håller dem tillbaka just nu, inte minst för att ta steg och nå fler företagskontakter.
– Men det största hindret för att nå fler företag är vår egen storlek. Vi har inte tillräckligt att visa upp och kunna säga att “så här gör vi och det här resultatet får vi”. Men förhoppningsvis ska vi kunna satsa mer aggressivt med Esportshjälpen under 2022 för att nå ut till företag.
Dessutom menar Robert att de även behöver övervinna ett hinder som bottnar i fördomar och där är Robert Stumsner klar över vad som krävs.
– Vi behöver bli tydligare och visa att vi inte är ungdomar som inte vet vad vi sysslar med. Vi behöver visa upp att vi faktiskt har en plan och kan genomföra det vi säger, slår han fast.
Hur ska ni nå företag i andra branscher än just e-sport och gaming?
– Vi är faktiskt i dialog nu med företag om att skapa olika företagsevent. Tanken är att vi ska kunna erbjuda en inblick i spelvärlden för de företag som inte är i branschen. När vi fick kontakt med Hjärnfonden berättade de att det finns något som heter Bellmanloppet i Stockholm, där företag donerar pengar och sedan tävlar. Vi vill göra något liknande. Vi vill kunna erbjuda företagen den ultimata e-sportsupplevelsen där de får professionell coaching, tips och trix och sedan får testa på att tävla mot varandra.
Är du orolig någon gång inför de här eventen och hur de ska gå?
– Nervositeten kommer inför varje event. Inför första eventet kunde jag inte ens närvara på sociala medier, så min kollega fick ta den sysslan under det sista dygnet. Samtidigt vet man att oavsett om det kommer in en krona eller 100 000 kronor så är det mer än de skulle ha fått in utan oss, men jag väntar fortfarande med lite rädsla på första eventet som inte drar in något alls, ha ha.
Har ni någon dröm med Esportshjälpen inom detta – något särskilt event eller någon speciell arena?
– En dröm jag har, som jag sa tidigt, är att kunna arrangera ett event inne på Conventum. Kanske kombinerat med ett Lan-event och kanske som ett expo där företag visar upp sina produkter och unga och gamla kan komma och spela som de vill. Innan allt det här var jag mycket på Tegelbruket där jag hörde talas om ett event som skulle ha anordnats på Conventum förra året (ett lan-event som dock ställdes in när pandemin bröt ut, reds. anm.) och på Kulturhuset har de föreningen Tuplay anordnat saker – så det finns många här i stan som vill e-sporten väl.
Kärnan i era event måste ju vara de som streamar. Är det svårt att locka till er de streamers ni vill ha?
– Man tar in de man vet har intresse av välgörenhet eller de som gjort något liknande tidigare. Dessutom har vi en röd tråd där vi alltid bjuder in en streamare från föregående event. Den personen kan då bli en ambassadör för det nya eventet och dessutom introducera allt för de nya på ett bra sätt.
Men vad krävs då för att få streama under ett av era event?
– Vi försöker få streamare med ganska höga tittarantal. Vi hade kanske ett snitt på 70 tittare under förra eventet och det är högt för att vara svenska streamare.
Robert drar ett exempel med streamaren Sigge. Sigge lider av en muskelsjukdom och streamar ihop med sin pappa. Enligt Robert kör de kanske 3 timmar per tillfälle, 3 dagar i veckan och snittar runt 100 tittare per tillfälle.
– Men sedan kan det vara så att en annan streamare har lägre siffror men ändå genererar mer i form av bidrag bara för att hans community är så givmilt.
Är det någon särskild typ av spel som ni fokuserar på under era event?
– Nej, det är allt möjligt som går att spela. Huvudspelet är Counter-strike, men annars har det förekommit spel som Battlefield och Apex. Genren brukar i alla fall vara FPS (first person shooter, reds. anm.). Men vi låser oss inte på något sätt – är du bra på Mario 64 speedruns eller når en stor publik med My little pony så säger vi inte nej.
The Sims?
– Ha ha, ja. Det har min sambo sagt också.…
– Vi vill locka inom områden vi är bekväma med för att se vad vi kan få ut. Nu i höst kanske vi kan få med några fler streamers. Kanske någon som kör World of warcraft, kanske någon som gör mycket Youtube och normalt inte streamar. Det är svårt att säga bestämt nu när vi inte vet vilka kontaktvägar vi kommer att ha, men det finns en noga utarbetad plan.
Till hösten har Esportshjälpen planerat ett event ihop med Kappa bar i Örebro och Stockholm men Robert vill inte släppa några detaljer än utifall att de ser att de inte kan genomföra eventet.
– Vi får se, vi kan inte ha ett streamingevent om vi måste stänga allt klockan 20. Så det återstår att se hur pandemin utvecklas.
För den som vill hålla koll eller rent utav komma i kontakt med Esportshjälpen så kan vi tipsa om deras webbsida Esportshjalpen.se samt Facebook och Instagram.