Tage G Petrén har lämnat hus, fru och barn för att hitta sig själv som countryartist. Kristina Lugns pjäs ”Gråt inte mer, Cecilia. Och inte du heller, Ursula” har premiär lördag 31 augusti på Örebro Teater.
En man och hans gitarr. En lägenhet som egentligen tillhör hans mor. En inneboende som även han spelar gitarr. Tillsammans försöker de hitta sin manlighet genom musiken.
Tage G Petrén (Linus Lindman) har lämnat jobbet som pilot på SAS för att hitta sig själv och countrymusikens rötter. Han har lämnat fru, barn och hus i Uppsala för drömmen om ett annat liv i byn Munkebo. Mest blir det ett sökande där Tage försöker reda ut varför ingen förstår att han egentligen är en countrystjärna i Seattle. Men även varför hans fru Cecilia lämnat honom och varför ungdomskärleken Ursula inte förstår att de fortfarande hör ihop.
– Jag tror detta är tredje gången denna föreställning sätts upp på en svensk teater. Första gången var på Teater brunnsgatan fyra i Stockholm 2005, säger regissören Jörgen Dahlqvist som bland annat är grundaren bakom teaterfenomenet Teatr Weimar i Malmö och har ända sedan början av tvåtusentalet varit en av landets mest tongivande regissörer.
En text om manlighet skrivet av en kvinna. Funkar det?
– Ja, absolut. Tage är fast i sitt eget liv och har andra drömmar. Kristina Lugns text är intressant som en del av den pågående diskussionen om manlighet. Hennes text ger ett lite annat perspektiv. Det blir en mer poetisk betraktelse, som det tar ett tag att ta till sig som åskådare.
Linus Lindman gör rollen som den sökande Tage G Petrén i denna pjäs som närmast kan beskrivas som en monologmusikal.
– Ja, det är mycket som hänger på mig för att det här ska fungera, men vi har även en hel del tekniska scenlösningar som måste fungera. Sedan är vi ju två på scenen. Per Fritz spelar den inneboende som Tage spelar tillsammans med.
Har Tage G Petrén varit svår att gestalta?
– Nej inte direkt. Kristina Lugns text finns att gå efter och Niko Röhlke från Weeping Willows har skrivit all musik. Sedan är det alltid en textmassa som måste läras utantill och det kan vara mer eller mindre lätt. Musiken finns exempelvis på Spotify, men inspelad med fullt band. Vi har fått arrangera om en del så det passar för två gitarrer.
Har ni utelämnat något från ursprungstexten?
– Nej, men däremot har vi lagt till ett parti som Kristina Lugn inte skrivit och med musik som inte är skapad av Niko Röhlke.
Kan det bli fråga om turné ute i länet med denna uppsättning?
– Så är inte planen och scenografin skulle inte fungera att flytta på. Inte på något enkelt sätt i varje fall, avslutar regissören Jörgen Dahlqvist.
”Gråt inte mer, Cecilia. Och inte du heller, Ursula” spelas fram till och med den 12 oktober.