Regi: Justin Kurzel.
I rollerna: Michael Fassbender, Marion Cotillard, Jeremy Irons, Brendan Gleeson, Charlotte Rampling.
Ursprungligen är Assasin´s Creed ett datorspel utvecklat av spelföretaget Ubisoft och vars första version släpptes 2007. Där utspelar sig handlingen kring det tredje korståget och de två sekterna Tempelherreorden och Assassinerna som båda är på jakt efter en uråldrig artefakt. Fram till 2015 släpptes inte mindre än åtta uppföljare av spelet som numera närmast betraktas som en klassiker i spelvärlden.
I filmversionen, som även den är producerad av Ubisoft, letar Tempelherreorden efter det mytiska äpplet från Eden. De tror att detta äpple innehåller både fröet till olydnad, men även nyckeln till den fria viljan. Den eller de som har kontroll över äpplet har även kontroll över det fria tänkandet – om ägaren lyckas avkoda äpplets hemligheter. Det är bara brödraskapet Assassinerna som står i vägen för att Tempelherreorden ska lyckas.
Filmen tar sitt avstamp i Andalusien år 1492 där inkvisitionen slängt ut Tempelriddarna ur landet. I södra Spanien styr sultanen Muhammed XII med säte i Granada. I sin ägo säger han sig ha äpplet från Eden. Assassinen Aguilar de Nerha svär att arbeta i mörkret för att skydda ljuset och för att hindra att Tempelriddarna ska få makten över äpplet.
Jag måste ärligt erkänna att jag är ingen expert på datorspelet Assassin´s Creed. Visst, jag har spelat det några gånger och kan i stora drag vad det går ut på. Det utmärkande för spelet är att man har man blandat in en stor portion parkour och så är det även i filmen.
Regissören Justin Kurzel har sedan tidigare filmer som Macbeth på sitt samvete och i Assassin´s Creed fortsätter han nu samarbetet med skådespelaren Michael Fassbender. Men, även om Fassbender är en alldeles utmärkt skådespelare så är det en färdighet som inte spelar så stor roll i en film som Assassin´s Creed. Faktum är att vilken hyfsat vältränad vit man som helst med lite skådespelartalang skulle ha klarat av rollen. Det centrala i den här filmen är CGI-effekterna och att gränsen mellan vad som är datoranimerat eller inte i princip har suddats ut totalt. Hela anrättningen är snyggt gjort och kryddat med närmast Hongkong-liknande action och man har även adderat en rejäl nypa parkour.
Om du är ute efter en historiskt korrekt film som pendlar mellan en närstående framtid och 1400-talet så välj kanske något annat. Men vill du ha en hisnande resa mellan tid och rum med halsbrytande actionscener och häpnadsväckande dataanimering där du inte ställer några högre krav på historiskt korrekta detaljer – ja, då är Assassin´s Creed garanterat något för dig.