Plick – appen som ger secondhandkläderna nytt liv


Posted 2013-04-03 in Nöje

När den kreativa byrån Swace Digital för snart ett år sedan kontaktade Studio Dicore var Plick endast en idé, ett frö redo att sås. Representanter från Swace och Dicore började samarbeta och idag är appen som ska hjälpa dig sälja secondhandkläder ytterst nära att se dagens ljus. Örebroarna Kristoffer Soldal och Medhane Asefaw, båda från Studio Dicore, är två av personerna bakom Plick och ser en ljus framtid för appen.

 

Hur föddes idén till Plick?

Medhane: Vi startade Plick därför att vi såg ett problem i att behöva lägga flera timmar på att leta högt och lågt på etablerade köpoch säljsajter efter de där guldkornen. Tidigare har vi anordnat flea markets och vintagemässor, och vi insåg att det är de enskilda individerna som har de bästa secondhand- och vintagekläderna, inte butikerna. Vi möttes genom den gemensamma kärleken till secondhandkläder, och vi ville vi skapa en tjänst för att lyfta fram unika plagg som ligger oanvända hemma hos människor. De kläderna kan uppskattas av någon annan istället och få nytt liv med hjälp av Plick.

 

Hur fungerar tjänsten?

M: Användarna skapar personifierade flöden formade utefter hur de använder tjänsten och vad de är intresserade av. Genom att ”likea” annonser och säljobjekt kommer din profil att formas efter ditt användande av Plick, och på så sätt och få ditt flöde att endast visa saker du tidigare har visat intresse för. Man skapar helt enkelt en profil, liknande som på Instagram, och sedan tar man kort på det man vill sälja, lägger till en beskrivning av säljobjektet och låter folk kika på det man har lagt ut till försäljning. Vi vill att bilderna ska vara visuellt tilltalande därför att vi tror det kommer att ha en avgörande roll när användarna letar efter något att köpa.

 

Hur skiljer sig Plick från liknande appar, såsom Blocket, Tradera och Ebay?

Kristoffer: Vi har uttryckt det som att Plick ska vara som att kliva in i en butik som endast innehåller kläder man tycker om. Tanken är att allt ska vara så avskalat, smidigt och personligt som möjligt, och vi har medvetet lagt fokus på försäljning av just kläder och accessoarer. Detta gör att utbudet av saker som finns i appen inte blir överväldigande, utan snarare unikt och lockande. Men vi har samtidigt valt att göra den sociala biten till en viktig del av tjänsten. Man ska kunna följa användare och se tidigare försäljningar, och på så vis hitta favoritsäljare och läsa kommentarer från andra användare som handlat genom Plick. Vi tror att Plick kommer att vara en plats där användaren tycker att det är en del av upplevelsen att träffa människor med liknande smak när det kommer till kläder, inte bara rent köp och sälj.

 

Vilken målgrupp har ni?

K: Plick är till för alla som är intresserade av secondhand- och vintagekläder samt accessoarer och som har en smartphone. Man ska kunna hitta vad som helst i klädoch accessoarväg. Plick är baserat på ett intresse för kläder snarare än ålder. Vi vill att alla som älskar secondhand ska kunna mötas, skapa kontakt och dela med sig av sina garderober till varandra. Den här typen av interaktion tycker inte vi sker inte på andra ställen, och Plick gör att du alltid kommer ha en garderob i fickformat.

 

Ni är två digitala byråer, Swace Digital och Studio Dicore, som ligger bakom Plick. Vilka fördelar finns i ett sådant samarbete?

K: Det är kul att jobba med nya människor, att få nya idéer och se saker ur olika perspektiv. Man får nästan en nystart av att gå in i projekt med människor man tidigare inte jobbat med.

 

Hur ser framtiden ut för Plick?

M: Vi tror att Plick är vad som saknas. En smartphoneapp där du på ett ärligt och socialt vis kan sälja kläder och accessoarer utan att det uppstår en massa problem. Bara de senaste åren har det skett en dramatisk förändring i hur människor kommunicerar med varandra genom sociala medier, och vi tycker att det är värt att ta vara på, samtidigt som vi alltid strävar efter att vara nyskapande.

 

Plick kommer att lanseras under april månad, i skrivande stund är releasedatum fortfarande inte satt.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.