Har Örebro en smak, och vad är i så fall den? Det kommer att diskuteras på Handelskammarens Marknadsklubb den 19 november.
Då kommer Anna Bjelke från Örebrokompaniet och berättar om produkten Smaka på Örebro, en påse fylld med varor som kan knytas specifikt till staden. Utifrån dessa läckerheter kommer lunchföreläsningens deltagare att få fundera kring sådant som inte bara om man själv tycker att det saknas något Örebrotypiskt i påsen, utan också huruvida det egna företaget möjligen har en smak, och vad denna i så fall skulle kunna vara.
– Man kan helt enkelt säga att det handlar om upplevelsebaserad marknadsföring, där man vädjar till olika sinnen. Det kan vara doft, smak, känsla eller hörsel. Till exempel att man har en smak man låter kunder få ta del av, men man kan också använda sig till exempel av en film som är gjord på ett sådant sätt att de som ser den tycker sig känna smaken eller doften av det som man vill sälja, berättar Anna Bjelke.
Just Örebropåsen har fått flera användningsområden. Den kan till exempel användas till att ta besökande affärspartners på en vandring genom staden där man får smaka och samla smakprover på de produkter som finns här, i form av choklad, ost, kaffe och mycket annat, samtidigt som man lär känna Örebro som stad.
– Man kan fundera på om det egna företaget har en smak, en doft eller en känsla och hur man på bästa sätt marknadsför företaget genom att använda sig av denna, säger Anna Bjelke.
Föreläsningen äger rum den 19 november mellan klockan 12 och 13.30 på Gamla Örebro i Wadköping. Anmälan sker via Handelskammaren Mälardalens hemsida.