Vid midnatt mellan den 6 och 7 januari i år ringde telefonen hemma hos Aladin Hajdarovic. Det var brandkåren som hade det förödande beskedet att hans företag Yrkesakuten på Idrottsvägen brann.
När Aladin Hajdarovic kom till verkstaden var det bara för att upptäcka att brandkåren gett upp alla försök att släcka verkstaden. Det som gällde var att förhindra att närliggande byggnader, som alla innehöll brandfarliga och explosiva material, också började brinna.
– Den brann ned till grunden. Det gick inte ens att rädda en skruvmejsel inifrån verkstaden. Det var en oerhörd chock, konstaterar Aladin Hajdarovic.
Den närmaste tiden efter den fruktansvärda branden hade han en känsla av att vilja ge upp och bara försvinna, men den respons, tröst och stöd Aladin Hajdarovic fick av inte bara familj och vänner, utan även av bekanta och inte minst sin kundkrets fick honom med tiden att känna att det trots allt inte var ett alternativ, och jakten på en ny lokal började.
– Det är väldigt svårt att hitta lokaler här i Örebro och jag ringde till varenda hyresvärd jag kunde komma på. Till slut fick jag napp hos PG Jönsson, som hade den här lokalen stående tom, säger Aladin Hajdarovic och syftar på den lokal som nu inhyser den nya verkstaden, invigd lördagen den 26 april.
Lokalen är egentligen på 18 000 kvadratmeter, alldeles för stort för vad Aladin Hajdarovic kunde tänka sig, men hyresbolaget gick med på att låta honom hyra en del av den, och kontraktet skrevs på i slutet av februari, närmare två månader efter eldsvådan.
Man skulle kunna tycka att det borde räcka med det som redan hänt, men i kontakten med försäkringsbolaget kom en kalldusch.
– Jag hade köpt mina försäkringar genom en försäkringsmäklare, och nu visade det sig att dessa inte hade uppdaterats vare sig hos mäklaren eller försäkringsbolaget en enda gång sedan jag tecknade dem tre år tidigare. Så det värde mitt företag hade i deras papper var vad det hade haft när jag började. Jag fick bara ut 300 000, och det är dyrt att utrusta en verkstad. Jag fick betala merparten av utgifterna själv, berättar Aladin Hajdarovic.
Några som dock gett ett hundraprocentigt stöd är AD Bildelar, som man tidigare fungerade som serviceverkstad för, och nu har man tagit samarbetet ett steg vidare och säljer även företagets reservdelar och kör därmed hela konceptet.
– Jag ser ljust på framtiden igen. När vi premiäröppnade här i den nya verkstaden i lördags kom det fantastiskt mycket människor med blombuketter och önskade oss lycka till, det var helt underbart att se. Kunderna har börjat strömma tillbaka och min personal stannade hos mig. Det kunde ha slutat mycket värre. Tack och lov var det ingen som skadades i eldsvådan i vintras, avslutar Aladin Hajdarovic och återgår till arbetet i den nya verkstaden.