Almi Företagspartner tar varje år fram en topplista över de företag som organiskt har ökat sin tillväxt mest. Listan kallas för Tillväxtligan och i Örebro län toppas den av Adwyse som har sitt säte i Örebro.
När Martin Rosén, George Gorgis, Maurice Gorgis grundade Adwyse tillsammans blev de av nödvändighet snabbt skickliga på att tänka utanför de traditionella ramarna. Kreativitet och nyfikenhet har blivit viktiga ledord, liksom engagemang och transparens. Alla delar i en kampanj är lika viktiga för att nå rätt medvetandegrad och skapa buzz kring budskapet – från flyers och affischer till projektledning och kommunikationsstrategier. Det som blev företaget med störst organisk tillväxt under 2013 startade bara ett par år tidigare med erfarenheterna från att arrangera en studentfestival.
– Idag driver vi två studentfestivaler. Den största är Campus 48H som nu är inne på sitt sjunde år. Det var där vi startade en gång i tiden och ur det kom Adwyse, säger Martin Rosén.
Men Adwyse är ingen traditionell pr-byrå. Istället för att bara koncentrera sig på marknadsföring siktar man in sig på kundernas behov och försöker ta ett helhetsgrepp.
– Vi är en hybridbyrå som arbetar med flera olika områden. Kommunikation, event, försäljning, marknad och personal. Vi löser företagens problem inom dessa områden och det är inte alltid det handlar om en reklamaffisch. Det handlar om problemlösning och att skapa nya koncept. Vi hjälper våra kunder att komma närmare sina egna kunder men även att nå ut och hämta hem värdefull feedback så att de kan utvecklas rätt.
Vilket är ert framgångsrecept?
– Vi utgår från fem punkter som blivit ledstjärnor för oss. Ödmjukhet, långsiktighet, hårt jobb, relationsbyggande och en familjär känsla. Det är detta som har byggt upp Adwyse och vi märker också att det har smittat av sig på kunderna, säger Martin Rosén.
Under 2013 ökade Adwyse sin omsättning med 274 procent jämfört med förra året och detta gav dem förstaplatsen i Tillväxtligan med bred marginal. Martin Rosén ser det också som något av ett nyckelår för det unga företaget.
– Vi kunde anställa ytterligare två personer 2013. Men ännu viktigare var att vi fick ordning på vad vi ville göra. Att vi hittade rätt struktur. Vi startade 2011 så det tog ett par år, men den här förstaplatsen visar att vi gjorde rätt val då, säger Martin Rosén.
Vad har du för tips till andra företag i länet?
– Det är våra fem punkter. De är vad vi anser vara viktigt i företagsvärlden men också i privatlivet, avslutar Martin Rosén.
På nionde plats i Tillväxtligan finns ett företag som sticker ut från mängden. Nanny Belle AB arbetar med barnomsorg och erbjuder trygghet till föräldrar. Företaget grundades av Leila Parsa som också är den enda kvinnliga vd:n på listan.
2013 var ett framgångsrikt år på flera sätt. Leila Parsa fick då motta priset Årets nybyggare. Det är Stiftelsen IFS som med stöd av SEB och Almi Företagspartner delar ut pris varje år till företagare med utländsk bakgrund som med begränsade resurser och hårt, målmedvetet arbete nått framgång i sitt företagande. Niondeplatsen i Tillväxtligan är ytterligare ett kvitto på att företaget utvecklats åt rätt håll.
Det pratas ofta om att det behövs fler kvinnliga företagare och fler kvinnor i styrelserummen. Hur ser du på den problematiken?
– Det finns många kvinnor som är drivna och vill driva företag men det gäller att vara stark och inte ge upp. Jag har alltid tre lösningar på ett problem. Om en sak inte fungerar får man inte ge upp utan prova något annat.
Har du några råd till andra företagare?
Tänk positivt. Ingenting är omöjligt om man ser till att ha flera lösningar på ett problem. Det är också bra att företaget har flera ben att stå på men då måste de gå åt samma håll, avslutar Leila Parsa.
Almis Tillväxtliga
Tillväxtligan är en lista med de tio mest snabbväxande företagen i Örebro län. Listan tas fram varje år av Almi Företagspartner och för att kvalificera sig krävs följande:
minst 5 anställda
minst 5 Mkr i omsättning
ett positivt resultat
sunda finanser
organisk tillväxt
I slutet av året utses det mest snabbväxande företaget i länet till vinnare av årets Tillväxtliga. Syftet är att lyfta fram framgångsrika företag som inspiration för andra företag i regionen. Årets lista är baserad på resultaten för 2013.