Varumärkesbyrån LynxEye har undersökt vilka digitala varumärken som uppskattas mest av svenskarna. Etta på listan blev Swish, den snabba och storbanks-gemensamma överföringstjänsten.
De 1 500 personer som har svarat på undersökningen, som utfördes april-maj i år, har fått bedöma vilka företag som de tycker har ”ett högre syfte med sin verksamhet”. Etta blev alltså den digitala banktjänsten Swish.
– Swish påminner oss om något fundamentalt. Det är allt viktigare för konsumenterna att företag anses ha ett högre syfte med sin verksamhet, men man får inte glömma bort att grunden är att addera värde i konsumenternas vardag och att det inte bara handlar om att göra ett bra CSR-arbete. Framgångsrika varumärken behöver ta en ledande roll i att driva positiv förändring som både kunden och samhället har glädje av. I all sin enkelhet gör Swish det, säger Johan Ekelin, medgrundare och COO på LynxEye i en kommentar.
Tvåa på listan blev Google, tätt följt av Spotify, Netflix och Uber.
Här är hela listan:
1 Swish
2 Google
3 Spotify
4 Netflix
5 Uber
6 SVT Play
7 Skype
8 Wikipedia
9 Twitch
10 Facebook
11 Youtube
12 IMDB
13 SoundCloud
14 WhatsApp
15 Prisjakt
16 DN
17 Reddit
18 Instagram
19 Pinterest
20 Ebay
21 Blocket
22 Omni
23 Imgur
24 Linkedin
25 Tradera
26 Avanza
27 Snapchat
28 Twitter
29 Microsoft Live
30 Hemnet
31 WordPress
32 Hitta.se
33 SVD
34 Tv4 Play
35 Flashback
36 Tumblr
37 Aftonbladet
38 Expressen
39 Yahoo
40 MSN