Platsen är Stockholm Waterfront och datumet 18 februari 2014. Strateg får pris som Sveriges bästa reklambyrå med intäkt 25 till 50 miljoner.
– Det är kunderna som röstar i tävlingen och att vi vinner är ett kvitto på att vi gör rätt, säger Fredrik Vannestål, vd, delägare och projektledare på Strateg.
Fredrik är född och uppvuxen i Hallsberg och flyttade till Örebro som 19-åring. Han fick jobb på Ikea och började studera ekonomi vid Örebro universitet, men hoppade av när han blev antagen till Ikeas trainee- och chefsprogram.
– Det blev sammanlagt åtta år på Ikea. Jag lärde mig att ingenting är omöjligt och att det ofta är de små detaljerna som gör skillnaden mellan succé och fiasko.
Efter tiden på Ikea, som avrundades i Norge, gick flytten till Stockholm för att etablera ett norskt IT-bolag. Samtidigt växte suget att driva eget och han och en studiekamrat drog igång ett bolag som erbjöd marknadsanalyser. Tillbaka i Örebro 2004 startades Strateg Interactive som ett dotterbolag till Strateg. I dag ingår bolaget i Strateg och Fredrik firar tio år på byrån.
År 2010 beslöt man att delta i tävlingen om Årets byrå. Det första året slutade man elva, sedan blev man sjua och sedan fyra.
– Det här året hade vi siktat på en pallplats, men så vann vi! För oss är det jättestort, det största pris vi vunnit!
Det här var 14 året i rad som analys- och konsultföretaget Regi genomförde branschstudien Årets byrå. Studien utvärderar hur Sveriges kommunikationsbyråer skött sig och baseras på mer än 3 000 kundbedömningar. Över 200 byråer deltar i tävlingen.
Hur gör man då för att vinna?
– Vi är 40 strateger som tillsammans skapar ett starkt erbjudande som spänner över flera discipliner med ett löfte om att göra våra kunder framgångsrika. Vi arbetar hela tiden kundfokuserat där relationen är a och o. Vi gillar att göra det lilla extra som kan sätta guldkant på våra kunders vardag.
Fredrik berättar att det till exempel kan röra sig om att ta bilnyckeln från personen som kommer på kundbesök och köra bilen till närmaste bästa tvätthall.
– Det är så enkelt, men ändå så uppskattat. Det gäller bara att tänka till lite.
Har du några tips till stadens andra kommunikationsbyråer hur de kan göra för att bli Årets byrå?
– Det är många kriterier som byråerna bedöms på men jag tror på enkelheten i att se, lyssna och leverera. Våra ledord är professionalism, kreativitet och glädje som hjälper oss att nå våra mål.
Kommer Strateg att vara med i nästa tävling om Årets byrå?
– Absolut! Nu gäller det att försvara förstaplatsen.
Hur ser framtiden ut i reklambranschen?
– Den ser ljus ut. Kunderna ställer högre krav på service, proaktivitet, kundnytta och ROI, vilket gör jobbet på en reklambyrå spännande.
Du fick en svart vespa när du fyllde 40. Kommer den till användning?
– Va? Hur sjutton vet … jo, jag har alltid gillat vespor. Särskilt retrostilen. Det ska vara klassiska vespor och den Piaggio jag fick var spot on. Den använder jag bland annat när jag kör min dotter Greta till förskolan.