Tänk dig ett system för butiker och leverantörer som slipar ned handelshindren, bygger bort en stor del av risken och ser till att alla får betalt automatiskt.
När Göran Eriksson upptäckte att det inte fanns något sådant på marknaden gav han sig inte förrän han skapat det själv.
– Idén uppstod runt 2011. Jag drev en klädbutik där vi upplät yta till olika leverantörer och betalade när vi sålt varorna. Till varje leverantör skickade vi rapporter om försäljning och påfyllning och det kunde bli 100 rapporter i veckan. Då tänkte jag att det där borde gå att automatisera, säger Göran Eriksson.
Han letade vidare efter möjliga lösningar och fick kontakt med Erik Nygren och Jonas Forsman. Tillsammans beslöt de sig för att bygga systemet på egen hand och resultatet blev Splitgrid.
– Vi byggde den här lösningen själva, och det känns naturligtvis bra att kunna säga. Nu har vi varit igång sedan november 2014 och för ett tag sedan kopplade vi på den första butiken, säger Göran Eriksson.
Innovationen är en programvara som kopplas ihop med butikens befintliga kassasystem. Därefter ordnar systemet automatiskt så att pengar utbetalas först när varan är såld. Fördelen för butiksägaren är förstås att man slipper binda kapital i lagerhållning och leverantören kan i sin tur vara säker på att få betalt för sina varor.
Den första januari i år klev Inkubera in med stöttning. Därigenom har Göran och hans kollegor snabbt fått tillgång till värdefull kunskap och nätverkskontakter.
– Det känns jättebra att få det här stödet av Inkubera. Dels har vi fått coachhjälp men det har även varit positivt att träffa andra företag som befinner sig i ungefär samma fas som oss.
Ett exempel är att Inkuberas Fredrik Forsberg i början av maj ordnade en möjlighet att träffa entrepenören och konsulten Per Holknekt. När Per fick förfrågan av Inkubera om att träffa Splitgrid tvekade han inte länge.
– Det här är första uppdraget jag tar som konsult i organiserad form. Jag får 3-7 förfrågningar i veckan och Splitgrid fångade mitt intresse. Jag tror på att komma in i det första skedet och det här kommer att bli en självklar del i butiksmiljöer i framtiden, säger Per Holknekt.
För Splitgrid var det ett värdefullt möte som lovade mer.
– Per kom och var väldigt påläst. Han delade med sig av sina erfarenheter inom retail. Hur man paketerar sitt budskap och många andra matnyttiga tips. Vi har bestämt att vi ska ses igen för att se om vi kan fördjupa samarbetet, berättar Göran.
I den närmaste framtiden är målet klart för Splitgrid. Det handlar om att expandera och få fäste på marknaden.
– Vi har mycket på gång i pipelinen, bland annat väntas flera nya butiker koppla upp sig före sommaren. Sedan tittar vi förstås hela tiden på att utveckla produkten, avslutar Göran Eriksson.
Tips från Inkubera-coachen Mats Dernand:
1. Att driva företag betyder att göra något för någon. Var noga med vem företaget är till för och hur du vill göra kundens yrkes- eller privatliv lite bättre.
2. Tvinga dig att presentera din produkt för de tänkta kunderna så tidigt som möjligt, dvs innan du låst fast dig vid en lösning.
3. Våga ta betalt. Har du en bättre produkt finns ingen anledning att också vara billigare än konkurrenterna.