Simon Åström – vd för ÖSK Elitfotboll AB


Posted 2014-12-23 in Näringsliv, Örebro SK

Sedan ett par månader tillbaka är den utflyttade Kumlabon Simon Åström vd för Örebro SK. Ett spännande val på flera sätt. Simon är sedan barnsben passionerad supporter och återvänder till Örebro efter ett antal år i Linköping och Stockholm. Han är ung för att vara Allsvensk vd, 32 år, men har hunnit med att göra karriär i näringslivet, hos bank- och försäkringsbolaget Skandia och försäkringsförmedlarna Söderberg & Partners. Vi träffades på kansliet i Behrn Arena för att tala om allt det här och om vad som komma skall.

 

Som före detta Kumlabo borde Simon Åström egentligen inte vara ett ÖSK-fan, tänker jag fördomsfullt. Men det där tänket går möjligtvis att applicera på hockeyn, inte fotbollen, berättar han. När han växte upp i Kumla skiljde det divisioner mellan IFK Kumla och Örebro SK. Det fanns liksom aldrig någon rivalitet, jämfört med hur det var för hockeylagen. Som nioåring började han åka in till Eyravallen för att se hemmamatcherna.

– Jag missade få hemmamatcher på 90-talet. Jag önskade mig ståplatsbiljetter i julklapp varje år. Det var nästan så att mina föräldrar fick anpassa våra semestrar efter hemmamatcherna.

Han trivdes bra i Kumla, med småstaden och det starka föreningslivet. Efter gymnasiet sökte han sig till Linköping där han utbildade sig till civilekonom och började jobba extra på Skandiabankens kundtjänst. Med ett halvår kvar på utbildningen erbjöd Skandia honom ett chefsjobb. Simon skulle bygga upp en ny telemarketingavdelning och sedan chefa över två av grenarna inom bankens kundservice. Ett år senare flyttade han upp till huvudkontoret i Stockholm, där han arbetade i olika roller fram till 2011.

Nästa steg blev försäkringsförmedlingsbolaget Söderberg & Partners. Ett av Sveriges snabbast växande finansbolag med över 1 000 anställda. Där hann han stanna i tre år, som försäljningschef på koncernnivå med ansvar för kontorsnätet och rådgivarna, försäljning mot bolag och privatpersoner. Han jobbade också mycket med affärsutveckling, varumärkesfrågor och företagskultur.

 

Känns som ett ganska bra träningsläger inför att bli fotbolls-vd?

– Ja, jag tror det. På Skandia bytte vi vd många gånger under tiden jag var där. Det kan låta konstigt att säga, men för mig var det på ett sätt positivt då det ledde till att vi gjorde flera omorganiseringar som gav mig möjlighet att utvecklas i nya roller och ta ansvar för nya områden. Och på Söderberg & Partners fanns det stora utmaningar som jag lärt mig väldigt mycket av.

 

Två arbetsplatser sedan 2005, det är inte så vanligt nu för tiden. Är du en person som stannar länge på ett ställe?

– Jag har varit på bolag där jag har trivts väldigt bra och brunnit för mina arbetsuppgifter. Då är det lätt att stanna. På Skandia kände jag verkligen att “det här är mitt lag” – jag kunde sitta på middagar och argumentera för företagets förträfflighet. Samma sak med Söderberg & Partners där vi hade en idé om att utveckla finansbranschen. På båda bolagen arbetade vi mycket med värden som var större än finans och rådgivning. CSR, Corporate Social Responsibility, var en viktig del.

Simon tar Skandia som exempel på ett bolag som lägger mycket tid och kraft på att ta ansvar för samhället. Företagets medarbetare kan lägga betald arbetstid på att engagera sig: sitta i växeln på Bris eller jobba med läxläsning. Man jobbar med att kartlägga vad utanförskap i samhället kostar och varför det är viktigt att arbeta proaktivt med att förebygga det.

– Räknar man på vad utanförskapet kostar samhället, i form av olika insatser – att man reaktivt måste ta hand om saker som händer – så är det mycket dyrare än att göra tidiga investeringar.

Den första tiden på ÖSK-kansliet har varit intensiv, givetvis. Många möten, mycket att sätta sig in i, många nya människor och krafter att möta. En ny vd behöver lära känna personal, spelare, tränare, styrelse, partners, publik, medlemmar, supportrar, det lokala näringslivet, kommunen med flera. Det har blivit många samtal med olika grupperingar för att få en klarare bild av var ÖSK står idag, vad folk förväntar sig, vad föreningen uppfattas som bra eller mindre bra på. Störst intryck under den första tiden har det stora engagemanget för ÖSK gjort, berättar Simon.

– Fotbollsintresset och viljan att bidra är fantastisk i Örebroregionen. Publiken har kanske inte snittat på de nivåer som man skulle önska sig, men det känns som att väldigt många följer och bryr sig om ÖSK. Det är dem vi nu ska försöka locka till Behrn Arena. Men då måste vi bli bättre på att berätta om hur engagerande det är att följa ÖSK live och också skapa något mer än en fotbollsmatch. Att gå till arenan en matchdag ska vara en upplevelse även för dem som kanske inte brinner lika mycket för ÖSK och fotboll som de mest inbitna supportrarna. ÖSK har på gott och ont tidigare varit ensamma som det stora publikdragande laget, och nu får vi dela det stora idrottsintresset i Örebro med Örebro Hockey. Det är positivt.

SimonAstrom_stol_webb

Vad drar du för slutsatser av Örebro Hockeys publikframgångar?

– De har arbetat med matcherna på ett sätt som vi kanske inte har gjort. ÖSK har en stark kärna av fans som kommer oavsett väder, motstånd eller årstid. Vi måste bli bättre på att också fånga marginalpubliken, de som dyker upp ibland om det är sol och vi möter ett attraktivt lag. Fotbollen ska alltid vara i centrum, men vi behöver hitta nya former för att locka de som vill ha lite mer än bara en fotbollsmatch. Det här är något vi ska arbeta hårt med, att våga prova nya grepp.

 

Jag minns en återkommande signatur, ”Gubbarna på västra trä”, på lokaltidningens insändarsida. Tror det var 90-talet. Deras grej var att allt var bättre förr.

– Precis, och de åsikterna kommer alltid att finnas. Vi lockar inte lika många ungdomar som vi skulle vilja göra, inte lika många kvinnor, inte lika många människor från kringliggande områden. Det är delar vi måste titta på. De som växer upp nu har nya behov och förväntningar och vi måste kunna erbjuda vad de efterfrågar.

 

Som vd, hur ser din uppdragsbeskrivning ut?

– Uppdraget från styrelsen är att ÖSK ska vara ett lag som ständigt krigar i toppen av Allsvenskan, aspirerar på att plocka medaljer och kommer ut i Europa. Det här är ett ambitiöst men i mitt tycke realistiskt mål. Ska vi lyckas så är en av de grundläggande faktorerna att öka omsättningen. Vi behöver gå från 50 miljoner till det dubbla. Charmen med Allsvenskan är att man inte behöver komma från Stockholm, Göteborg eller Malmö för att blir svensk mästare. Vi är flera lag som genom att arbeta på rätt sätt kan skapa förutsättningarna för att ta allsvenska medaljer. Kalmar, Helsingborg och Elfsborg är bra exempel. Och titta på hur vi spelade under hösten. Då var vi under en period kanske Sveriges bästa lag.

 

Att dubbla omsättningen är en jätteutmaning för vilket företag som helst. Hur ska det gå till? Ni kan ju inte sälja arenanamnet.

– Vi behöver locka mer publik, hitta spännande samarbetsprojekt för existerande och nya partners och visa örebroarna vilken positiv kraft ÖSK är för att marknadsföra regionen. Vi kan inte gå ut och säga “snälla ge oss mer pengar”, utan måste själva genom hårt arbete skapa värden, intresse, och engagemang kring att vilja att vara med på vår resa mot toppen.

 

Hur ska ni göra det?

– ÖSK har ett av de starkaste varumärkena i Örebroregionen. Men vi kan bli bättre på att berätta vad ÖSK står för förutom fotboll. Vi är ju faktiskt ett av de äldsta och mest etablerade lagen i Sverige. Vi ska inte få hybris, men vi ska våga ha ambitioner och vara kaxiga på ett schysst och ödmjukt sätt. Vi vill bli mer öppna för att skapa delaktighet och intresse. Vi behöver också bli mer aktiva i samhället och ta en aktiv position i olika typer av debatter. Jag ser det exempelvis som en skyldighet för en organisation som ÖSK att jobba med CSR-frågor.

 

Gefle IF är ett bra exempel på en klubb som är långt framme på det området. De driver en fritidsgård med mellanmål och läxläsning för sina ungdomsspelare, driver sommarkollo för barn som inte får åka på semester och så vidare. Här finns det mycket ÖSK kan göra.

– Det finns mycket vi kan göra. Inte minst att vara goda förebilder för ungdomar som är på väg in i vuxenvärlden. Ett sätt är att i ännu högre grad än nu föra ut det positiva som fotboll innebär. Samvaro, ansvar och engagemang. Jag tror att vi med våra spelare och medarbetare kan utveckla vårt engagemang i samhället ännu mer. Finnas på plats, skapa aktiviteter och ha en närvaro där det behövs. På så sätt kan vi både få ut ett positivt budskap, göra skillnad och lära oss vad vår framtida publik vill ha av oss. Jag ser också gärna att vi samarbetar med andra idrottsföreningar i regionen.

 

Hur ser strategin ut för Behrn Arena?

– Utgångspunkten är att vi ska förbättra infrastrukturen. Kortbetalning ska fungera i kioskerna, man ska inte behöva ägna hela pausen åt att stå i kö, och det ska finnas närhet till toaletter var man än befinner sig på arenan. Vi vill också skapa bättre och fler mötesplatser och träffytor. Restaurang och pub finns för våra partners, men det finns behov av fler mötesplatser även för andra målgrupper. ÖSK-tältet bakom södra läktaren där vi serverar mat och där Alexander Axén kommer ner och pratar innan matchen har varit uppskattat. Men det räcker inte, vårt mål är att skapa fler mötesplatser anpassade till alla våra målgrupper.

 

SimonAstrom_boll_webbSamtidigt så äger ni inte arenan.

– Precis, så vi behöver titta på det tillsammans med Örebroporten. Det är klart att vi vill höja nivån på flera olika sätt, men man får vara realist och ta ett steg i taget. Det finns flera saker vi kan göra med relativt enkla medel.

 

Det borde finnas gott om synergier att hämta mellan er och era grannar Örebro Hockey, tänker jag.

– Absolut. Visst slåss vi lite om samma kaka, men om båda aktörerna lyckas så växer kakan. Det är positivt för Örebro med idrottsliga framgångar, och det tjänar vi alla på i längden. Jag tror att det finns stora möjligheter till samarbeten i olika former, och har haft bra inledande möten med Örebro Hockeys Pontus Gustafsson om det här.

 

Historiskt har många lokala talanger valt att gå till andra klubbar än ÖSK. Hur ser du på det?

– Visst, det finns flera Örebrotalanger som gått till andra klubbar genom åren. Idag har vi bra samarbeten med många klubbar i regionen och tittar man på laget den här säsongen så har startelvan oftast innehållit många spelare som är fostrade i Örebro. Självklart vill vi alltid att de spelare vi vill ha ska välja ÖSK. Vi vill ha så bra spelare som möjligt – har de en lokal anknytning är det såklart positivt.

 

Om jag bad dig dra er hisspitch precis nu, vad skulle du säga då?

– Det är en bra och viktig fråga. Det är ett av de viktigaste jobben vi har framför oss, vad vi ska vara och vad vi vill stå för. Vi ska inte skapa någonting helt nytt. Vi ska bygga på den historia vi har, men också våga vara nytänkande och addera värden för att modernisera klubben. I det arbetet ska vi involvera publik, supportrar, och partners, för att någonstans få en 360-gradare av hur man upplever klubben och vad man vill att den ska vara. I slutändan handlar det om att skapa någonting vi kan agera på – en kultur, inte bara en Powerpointpresentation. Det är vad vi gör i våra handlingar varje dag som avgör vad vi är, inte vad vi säger att vi vill vara.

 

Traditionellt känns det som att ÖSK har haft inställningen att ”här är vi, hör av er om ni vill någonting”.

– Jag som följare av ÖSK har tyckt att klubben många gånger inte har varit tillräckligt bra på att hantera media eller på att vara tydliga med vad man gör och vill. Jag tror att det är väldigt viktigt med öppenhet, att vara transparent med vad som händer. Det är klart att man inte kan berätta när man sitter i förhandlingar med potentiella nyförvärv, men det finns massvis med sätt att släppa våra intressenter närmare klubben. Är vi duktiga på att involvera så skapar det delaktighet, som i sin tur skapar intresse och engagemang. Det kommer att vara avgörande för vår resa framåt.

 

Nu har du hunnit träffa en del sponsorer och företag. Hur har responsen varit?

– I mina första möten har det varit viktigt för mig att lyssna. Vad kan ÖSK bidra med för att utveckla våra partnersamarbeten? Vilken nytta kan vi tillföra? Ett område som många lyfter fram som positivt är det stora nätverk som ÖSK byggt upp med partners och sponsorer. Det ger företag möjlighet att träffas och utbyta erfarenheter och göra affärer. Samtidigt uttrycker många att vi kan bli mer flexibla och utgå från företagens varierande behov. Det är något vi ska bli bättre på.

 

Internt då. Hur kommer du att arbeta med organisationen?

– Som de flesta allsvenska klubbar har vi en tight ekonomi och kommer sannolikt att gå lite back i år om det inte tillkommer spelarförsäljningar i slutet av året. Vi måste växa smart över tid. Det är viktigt att lägga en strategi – vad ska vi fokusera på, prioritera, och prioritera bort? Det handlar om att forma organisationen så att vi får rätt person på rätt plats för att maximera leveransen. I en så här liten organisation är man beroende av att de anställda får arbeta med det de är starka på, annars tappar man fart.

Att ge människor ansvar och mandat är viktigt för Simon i hans ledarskap. Ger man folk möjlighet att driva egna frågor, vågar låta dem vara kreativa, så skapar det ett större engagemang. Förebilden är en hans tidigare chefer, koncernchefen på Söderberg & Partners, som vågade satsa på personer och ge dem stort ansvar och mycket svängrum.

– Han är en förebild för mig inom det området, han detaljstyrde inte utan satte färdriktning, mål och ramar. Det är häftigt att se hur människor som får ansvar kan hitta kraft, växa och lägga i en växel man inte trodde fanns.

Precis som de flesta allsvenska föreningar är ÖSK beroende av ideella krafter. Simon säger själv att det är en av de härliga aspekterna av verksamheten, att folk har så mycket energi och kraft att lägga på att stötta laget.

– Vi uppskattar det här engagemanget väldigt mycket. Det är viktigt att de här personerna känner att de är med, att de får uppskattning för det de bidrar med.

När man tittar på medelåldern på de ideella matchfunktionärerna så är den relativt hög. Där finns det en utmaning för Sportklubben i att titta på hur man får fler unga människor att engagera sig i någonting som inte uppfattas som särskilt glamoröst. Engagemanget för klubben finns där, vilket inte minst märks hos Kubanerna, den alltjämt växande klacken. För många stora lag är klacken en del av varumärket, ett av de tydligaste exemplen på det är AIK:s Black Army, och för ÖSK blir den sjungande supporten allt viktigare.

– Man märker på spelarna hur mycket Kubanerna betyder. De ger energi på planen och höjer känslan kring matcherna. En bra klack och läktarkultur, en klack med drag, är också otroligt viktig för inramningen och för att attrahera fler unga till matcherna. Att Kubanerna fortsätter att växa och utvecklas är viktigt för oss som klubb. Jag har lunchat med deras ordförande, öppnat upp en dialog, och har haft möten med några av grupperingarna. Jag vill få en förståelse för vilka frågor som är stora och viktiga för dem. Hur upplever de samarbetet med ÖSK? Vi ska hjälpas åt att växa tillsammans.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.