När regeringen presenterade den nationella transportplanen för 2018-2029 så innehöll den flera satsningar som kommer att stärka Örebro som nav i godssverige.
I planen för det kommande decenniet finns ett tydligt fokus på järnväg och sjöfart med satsningar på exempelvis upprustning av järnvägen och ombyggnation av Frövi bangård.
– Planen innehåller viktiga satsningar för både pendlare och godstrafik. Vintern och våren som varit har visat på behovet av en robust och tillförlitlig tågtrafik, det kan denna plan bidra till, säger Mats Gunnarsson, regionråd för Miljöpartiet.
Han konstaterar också att satsningarna på Frövi bangård gör det möjligt att flytta godstransporter från väg till järnväg, något som bidrar till att minska antalet lastbilar och slitaget på vägarna i länet samt begränsar transporternas klimatpåverkan.
I planförslaget finns också flera välkomna satsningar på infrastruktur i Örebro län. Exempel på detta är mittseparering av riksväg 50 söder om Askersund och ombyggnation av Laxå bangård för att höja både säkerheten och kapaciteten.
Förutom satsningarna på Frövi bangård så finns också planer på dubbelspår Hallsberg-Degerön så hela sträckan till Mjölby får dubbelspår.
– Det är positivt att Hallsberg-Degerön är så tydligt utpekat och för första gången nu är finansierat i sin helhet. Självklart hade vi dock hoppats på ett tidigare genomförande för att de fulla nyttorna som denna kapacitetsförstärkning innebär ska bli verklighet så snart som möjligt, säger regionstyrelsens ordförande Andreas Svahn, socialdemokratisk ordförande för Regionstyrelsen.