Den här artikeln är ett samarbete
”Amazon kommer” börjar bli dags att ta på allvar och det är inte bara e-handlare och butiker som kan drabbas hårt. Genom att ta en koll på Amazons grundstrategi och hur det gått i regioner där de etablerat sig, uppenbarar sig en tydlig bild.
Amazons beslut att etablera sig i Sverige gjorde många kommunala politiker odelat positiva. Det har sedan dess förekommit ett intensivt kampanjarbete för att få etableringen till den egna regionen. Men det finns en baksida av Amazons framfart som är en konsekvens av deras strategier. Om alla lokalpolitiker skulle sätta sig in i Amazons strategier skulle mycket av deras optimism fastna i halsgropen.
Amazon bidrar i praktiken till att etablera ett i det närmaste parasiterande system som historiskt har verkat negativt för de regioner och länder där de etablerar sig.
Oavsett Amazon eller inte måste vi acceptera att den kommande butiksdöden är ett faktum. Fysiska butiker kommer alltmer integreras med e-handel och komplettera varandra snarare än att konkurrera – fysiska butiker kommer övergå till att bli showrooms. De som ignorerar online-kanaler kommer att slås ut. Därför bör du som en mindre aktör komplettera din fysiska kanal med en online-kanal, som kan marknadsföra dina produkter med annonsering och inlägg i sociala medier.
Presskonferensen
I slutet av 2018 kallade Amazon till presskonferens i Stockholm för att tillkännage sin etablering av Amazon Web Services (AWS). Det var ett logiskt steg i deras plan att etablera sig i Sverige. Det alla inte har klart för sig är att Amazon alltid har utgått från en aggressiv expansionsplan som vd:n Jeff Bezos målmedvetet exekverar. Jeff Bezos är känd för att till och med ha avskedat ekonomiansvariga på avdelningar som gjort för mycket vinst. Hans policy har ända från början varit att allt ska återinvesteras i verksamhetens expansion.
Är du företagare inom handel är det ingen bra strategi att bara sitta och vänta. Det faktum att din kanal idag inte specifikt är e-handel, eller att du inte driver en fysisk butik, är inte en garant för att du inte kommer blir påverkad. Du behöver ta reda på hur Amazon kommer att dominera just din bransch.
Amazon är inte bara ETT företag
Amazon vill bli ”the everything store”. Helt enkelt butiken där allt går att köpa. Amazon är inte enbart ute efter att dominera e-handel utan är även världens största aktör inom själva infrastrukturen som bygger tjänster på internet (AWS) och med egna produkter mot slutkonsumenter som Alexa och Kindle. Genom att äga infrastrukturen har Amazon också tillgång till ALL data som passerar deras infrastruktur. Det Amazon inte lyckas utveckla själva, köper de upp. De jagar också fysisk handel och visade det tydligt när de 2017 köpte upp hela Whole Foods-kedjan.
Amazon kommer att erbjuda produkter till lägre pris med fri frakt och exponera sina kanaler så hårt, att du kommer försvinna i surret. Tror du det är realistiskt att konkurrera mot Amazon? Då behöver du kunna erbjuda något som motsvarar Amazon Prime, vilket 60 procent av alla deras kunder i USA är abonnenter av:
- Fri frakt
- Leverans samma dag
- Dina familjemedlemmar får samma fördelar som du
- Obegränsad bildbackup
- Streaming-kanal med filmer och serier (Amazons variant av Netflix)
- Streaming-kanal för music (Amazons variant av Spotify)
- Twitch-abonnemang. Streaming-kanal för spel och underhållning (Amazons variant av Youtube)
- Fri frakt på matvaror
- Nerladdning av e-böcker
Så vad kan man göra?
Amazon ger mindre företag möjligheter att sälja sina produkter i deras kanaler, eller ett partnerskap där Amazon blir återförsäljare av dina produkter. Amazon tar sig dock stora friheter med att prissätta dina produkter. Enbart fördelar för dem, men en betydande marginalrisk för dig. Du bör etablera din egen butik online och sedan komplettera med Amazons kanaler.
Det kan verka paradoxalt att vi rekommenderar att du ska samarbeta med Amazon, när vi samtidigt belyser de negativa effekterna av deras etablering. Vi vill ge dig våra synpunkter på den bästa överlevnadsstrategin men samtidigt inte blunda för vad som är på väg att hända. För att bättre förstå de negativa samhällseffekterna kan man studera hur det gått i USA och i Storbritannien:
- Utslagning av mindre e-handlare och butiker
- Obefintliga skatteintäkter för regionerna och länderna de finns i
- Bristande anställningstrygghet och införande av gig-ekonomi
- Lågt samhällsansvar
Hur man ska få Amazon och andra stora tech-bolag att ta sitt ansvar när många människor kommer att bli av med sina jobb? Du som företagare behöver anpassa dig till förändringarna genom att se till att du utnyttjar online-kanaler för din försäljning och automatisera allt som du kan automatisera. Det kommer inte fungera att sticka huvudet i sanden och hoppas på det bästa.
Den krassa verkligheten är att alla inte kommer att överleva, men du kan öka dina chanser för att bli en av dem som klarar dig. Var inte rädd för teknik, var inte rädd för utveckling. Känns allt det här obekvämt och oroande? Kom över det så snabbt du kan och se till att skaffa en handlingsplan för din digitalisering. Börja idag.
Tomas Tränkner
Tomas har lång erfarenhet av marknadsföring, både digitalt och genom en bakgrund som marknadschef. Han har 25 års erfarenhet av försäljning och är också en flitig podd-producent.
Adrian Rosca
Adrian har i 20 år varit tekniker och entreprenör. Han har rört sig i gränslandet mellan mjukvara, sälj och marknadsföring och har haft många av de allra största bolagen som kund.
Tillsammans driver Tomas och Adrian Digital Marknadsplan, som hjälper företag i alla storlekar att få riktigt bra effekt i sin digitala marknadsföring.