Vi frågade åtta stycken personer från Örebros näringsliv om vad de tycker om det nya platsvarumärket. Så här svarade de.
Ulf Rohlén, vd för Öbo
Vad tycker du om Örebros nya platsvarumärke?
– Jag tycker att det är en häftig logotype där det är svårt att missa att det är Örebro som är i fokus.
Vad väljer du för bild att fylla ditt eget Ö med?
– Jag väljer vår muralmålning på fasad en vid Södergaraget.
Ida Jensen, regionchef för Ung Företagsamhet
Vad tycker du om Örebros nya platsvarumärke?
– Jag tycker det är en bra och kreativ ide! Jag gillar när man låter människor sätta sin egen prägel på saker, tänka efter och vara delaktiga.
Vad väljer du för bild att fylla ditt eget Ö med?
– Jag skulle välja Wadköping eller Stallbacken. Det är fint med äldre miljöer, speciellt vid jul. Dessa platser representerar också entreprenörskap och företagande med sina butiker, restauranger och turismaktiviteter, som är otroligt viktigt för en stads profilering och varumärke.
Henrik Kugelberg, kommunikativ kreatör på Kugelberg Agency
Vad tycker du om Örebros nya platsvarumärke?
– Jag applåderar idégivaren till denna meta-logotyp. Modernt och modigt att göra analysen hela vägen och konsekvent dra ut linjen till den här snygga lösningen. Stort att upplåta formuleringsrätten till vad Örebro är, till enskilda, företag och alla som verkar här. Ska bli intressant att se hur detta utvecklas!
Vad väljer du för bild att fylla ditt eget Ö med?
– Mitt Örebro handlar om närhet. Jag älskar det faktum att jag tar mig var som helst på cykel inom 20 minuter. Att jag vid varje given stund har en kort promenad till en park, en restaurang eller ett café. Att jag kan bo otroligt bra två kilometer från stans centrum, med en park bakom. Att vatten är nära till hands. Att jag aldrig måste åka till ett köpcentrum. Så bilden skulle bli en Google Earth-bild med Örebro inzoomat.
Fredrik Vannestål, vd för Strateg
Vad tycker du om Örebros nya platsvarumärke?
– En logotyp får liv först när den laddas med innehåll och mening. Därför tycker jag att man har valt ett spännande grepp genom att delegera ut platsvarumärket till örebroarna. Det är modigt. Förhoppningsvis blir varumärket mer levande i denna organiska form.
Vad väljer du för bild att fylla ditt eget Ö med?
– Just nu väljer jag ett cykelhjul därför att Örebro är en fantastisk cykelstad och att min äldsta dotter Greta lärde sig att cykla utan stödhjul i helgen.
Christina Hedberg, vd för Handelskammaren Mälardalen
Vad tycker du om Örebros nya platsvarumärke?
– Jag tycker den nya logotypen är strålande! Sedan jag kom till Örebro har man diskuterat om Örebro är en idrottsstad eller kulturstad eller universitetsstad eller handelsstad och så vidare. Det går inte att säga att Örebro ”bara” kännetecknas av något enstaka. Örebro präglas av en enorm bredd, vilket vi ska vara stolta över. Genom att låta alla Örebroare fylla loggan med sitt Örebro visar vi stadens mod, mångfald och kreativitet!
Vad väljer du för bild att fylla ditt eget Ö med?
– Oj, det är svårt att välja bild. Det beror på sammanhanget. Nu när det snart är semester vill jag lyfta fram vår vackra sommarstad, exempelvis folkvimmel med glada människor på en uteservering med Svartån och slottet i bakgrunden! Eller varför inte fotbollsspelande glada barn!
Sandra Almqvist, projektledare för Örebro 750 år
Vad tycker du om Örebros nya platsvarumärke?
– Jag gillar det nya platsvarumärket och det är roligt att örebroarna får vara med och visa upp sin bild av Örebro och vad staden betyder för dem – precis som de fick göra med #ThisisOrebro. Det är ju trots allt örebroarna som skapar staden vi bor i. Sättet platsvarumärket blickar framåt, instämmer också med hur Örebro 750 år arbetar. Jag ser fram emot att se vad örebroarna skapar för Ö:n.
Vad väljer du för bild att fylla ditt eget Ö med?
– Min bild skulle antingen bli den fina naturen vi har, eller ett idrottsevenemang.
Mattias Jägerskog, community manager för Skjutsgruppen
Vad tycker du om Örebros nya platsvarumärke?
– Idén är snygg i sin grafiska form. Påminner om ett exempel som ofta kom upp när jag läste grafisk design: Röhsska museet i Göteborg. Om målet är att skapa en ”gemensam historia” så är det rätt att bjuda in alla att delta. Ska bli spännande att uppleva hur deltagarkultur kommer uppmuntras bortom den grafiska profilen. Heja!
Vad väljer du för bild att fylla ditt eget Ö med?
– Jag testade symbolgeneratorn på rebro.se och lade till Skjutsgruppens runda blå boll. Örebro har blivit en symbol för hur civilsamhälle, län och kommuner kan arbeta med samåkning i hela landet.
Charlotta Nordenberg, innovationsrådgivare vid Örebro universitet
Vad tycker du om Örebros nya platsvarumärke?
– Den nya loggan triggar igång kreativiteten hos oss, den är tillåtande. Den skapar delaktighet och kommer säkert visa ett Örebro som många av oss inte känner till! Spännande!
Vad väljer du för bild att fylla ditt eget Ö med?
– Jag kan ju inte låta bli att sätta på mig hatten som ordförande i KIF Örebro och gärna tycka att idrott, och i detta fall damfotboll, representerar mitt Örebro.