Philip Lindqvist är vd på Örebroföretaget Delumo. Han är expert på sociala medier med erfarenhet av att visa företagare hur man kan använda till exempel Facebook för att sälja mer, utveckla verksamheten och stärka sitt varumärke.
– Visste du att det varje sekund skapas åtta nya konton på Facebook och att hälften av världens befolkning använder sig av internet? Vi spenderar cirka 1900 min per månad online, det är över 30 timmar! Det är av den här anledningen som vi vill nyttja digital marknadsföring till vår fördel – alla är här, säger Philip Lindqvist.
Det är inte tillfälligheter som gör dig ett proffs på marknadsföring – det handlar om allt från din målgrupp och innehåll till timing. Här följer tre konkreta tips som du kan börja använda dig av redan idag för att utveckla dina sociala kanaler.
1. Vem är din kund?
Nyckeln inom all slags marknadsföring är att börja i rätt ände – nämligen att lära känna just din kund. Är din kund en medelålders man som tycker om att klippa gräset?
Gillar din kund vida jeans?
Har hen springande små barn hemma?
När du har lärt känna din kund så vet du troligen vad din kund tycker om. Vad kan din kund tänkas uppskatta att läsa om rörande dina tjänster och produkter? Utforma inlägg som du tror att kunden på något sätt kommer vilja delta i. Skapa en dialog med dem. Ställ konkreta frågor och svara snabbt på dina kommentarer.
2. När är din ”primetime”?
Visste du att du själv kan gå in och se när dina inlägg syns för flest personer? När du är inne på din Facebooksida där du är administratör kan du klicka dig in i statistik ovanför din omslagsbild. Sedan trycker du på Inlägg i menyn till vänster. Där kan du se precis vilken dag och tid som har varit din primetime senaste veckan. Det är viktigt att kolla statistiken med jämna mellanrum eftersom dina följare beter sig annorlunda från vecka till vecka. När du vet hur dina besökare beter sig kan du sedan utforma innehåll som passar dem bäst.
3. Kontinuitet är A och O.
– Utan att trampa någon på tårna vill jag säga att en inaktiv sida ger ett intryck av att företaget i fråga är overksamt, menar Philip Lindqvist. Sätt dig ner och tänk över hur ofta du vill publicera. Sätt en plan och håll dig till den. Driver du till exempel ett café kan det vara aktuellt att publicera mer än en gång om dagen, arbetar du inom B2B kan det räcka med att lägga ut ett till tre inlägg i veckan.
Ta med dig dessa enkla tips och jobba vidare med din digitala strategi redan idag.