Örebroföretag förser Skandinavien med elektriska bussar

Text: Camilla Johansson I Foto: Yutong Eurobus Scandinavia
Posted 2019-02-01 in Leva & Bo, Näringsliv

I flera av världens städer är växande luftföroreningar ett ständigt växande problem och när klimatförändringarna nästan dagligen förekommer på löpsedlarna så är elbussar ett klimatvänligt transportalternativ.

 

En som arbetar med att göra dem mer frekventa i de skandinaviska städerna är Dan Rasmussen på Yutong Eurobus Scandinavia.

– Ska vi börja importera kinesiska bussar?

Frågan ställdes av Christer Fahlström till Dan Rasmussen för cirka åtta år sedan, men den gången blev det inget.

– Jag sa ”aldrig i livet. Jag köpte en kinesisk cykel till min fru, och den rostade på tre veckor”. Men Christer berättade att motorer och dylikt tillverkades i Europa, berättar Dan Rasmussen.

Sedan cirka ett år tillbaka arbetar han på heltid som marknadsansvarig för, och är även delägare i, Yutong i norden, ett företag med världens största tillverkning av elbussar och sakta men säkert arbetar man med att etablera sig i vart och ett av de nordiska länderna där Island ligger i framkant när det gäller att ha elbussar på vägarna.

– Presidenten för Yutong Eurobus Scandinavia är Islands förre utrikesminister, Össur Skarphéðinsson, och han har öppnat många dörrar för oss. Vi arbetar ju främst med stater när vi säljer in bussarna, och de som är intresserade får åka till Island för att se dem, berättar Dan Rasmussen.

 

I dagsläget finns Yutongs bussar i 310 städer på sex kontinenter, och förhoppningen är naturligtvis att de snart också ska finnas ibland annat Örebro.

– Vi har flera stora affärer på gång som jag i nuläget inte kan säga så mycket om, men naturligtvis hoppas vi på Örebro, och jag har kört ett möte med Region Örebro Län. Eftersom jag kommer från Bornholm så skulle jag ju också gärna se att Ystad köpte in dem.

 

En kommun som sällat sig till de världsstäder som har Yutongs bussar på gatorna är Roskilde, där kör man inte längre med dieselbussar alls.

– Yutong tillverkar även dieselbussar, men vi importerar bara elbussar som är det mest effektiva för att få ned utsläppen i trafiken. En annan fördel med dem är ju att de inte hörs alls, konstaterar Dan Rasmussen.

Yutong, som grundades 1963 som Zhengzhou Bussfabrik, började tillverka elektriska bussar 1998. 2017 fick man branschens märkning som ekologisk busstillverkare. Av de 100 000 elektriska bussar som tillverkades i Kina under 2017 stod Yutong för 24 000.

– Bussarna kör 320 kilometer på en laddning vilken i sin tur tar lite drygt två timmar. Inom kort kommer det att gå att köra 400 kilometer på en laddning vilken då ska ta en timme. På batterierna, som är på 374 kilowatt, har vi dessutom tolv års garanti, vilket är rätt fantastiskt, berättar Dan Rasmussen.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.