I Fellingsbro ligger Solhems Handelsträdgård, som sedan slutet av februari drivs i ny regi. Med nya tankar och planer förvaltar Angelica Ruth och Pernilla Johansson ett trädgårdsarv som sträcker sig tillbaka till 1930-talet.
Att ha en handelsträdgård var en mångårig dröm för både Angelica Ruth och Pernilla Johansson. Problemet var bara att Angelica, som i botten är matematiker med ett förflutet på Energimyndigheten, inte tyckte hon var tillräckligt bra på plantor. Och Pernilla, som är utbildad trädgårdsmästare och arborist, att hon inte var tillräckligt bra på ekonomi. Men när de fördes samman av gemensamma vänner har drömmen blivit verklighet och de driver nu Solhem Handelsträdgård i Fellingsbro.
– Det var verkligen något jag funderat på i många år. Leif och Lena Olander som drivit trädgården i 41 år lade ut den på försäljning för tre-fyra år sedan, men hade inte hittat den köpare de ville ha. Men när vi kom så bestämde de sig för att sälja till oss, berättar Angelica Ruth.
Under senvintern och våren har det varit ett febrilt arbete för att kunna erbjuda det trädgårdssugna kunder vill ha, och bland annat har man drivit upp tusentals penséer.
– Leif hjälper oss fortfarande med odlingarna så att vi ska kunna bli varma i kläderna i lugn och ro, berättar Angelica Ruth där hon står omgiven av rad efter rad med prunkande tagetes, lobelior, pelargoner och mycket annat.
Under Leif och Lenas år växte handelsträdgården med flera hundra kvadratmeter och Angelica och Pernilla har egna planer på hur man kan nyttja dessa och utveckla verksamheten ytterligare.
– Just nu håller vi på och bygger upp ett café. Tanken är att det ska kännas som att man sitter ute i en trädgård när man är omgiven av alla plantor och vi planerar att med tiden också ha en uteservering. Vi har ett avtal med en bagare i Frövi som kommer att leverera bröd till oss och caféet kommer att vara bemannat av sommarlovslediga skolelever, säger Angelica Ruth.
Det är inte bara handelsträdgårdens kunder som hon ser som framtida gäster, utan även de som arbetar på kringliggande tillverkningsindustrier och chaufförer som passerar genom samhället. Förutom samarbetet med Frövibageriet får man också choklad levererad från Bergslagspraliner, en verksamhet som ligger i linje med tanken i Solhems Handelsträdgård när det gäller hantverket och det närproducerade.
– Det är inte nödvändigt att beställa choklad från till exempel Danmark med allt vad det innebär när det finns genuint hantverk på nära håll, säger Angelica Ruth och syftar på att all choklad görs omsorgsfullt för hand hos Bergslagspraliner.
Förutom Handelsträdgården har man också en avdelning för snittblommor och krukväxter, där floristen Bodil Skoglund står för kunnandet. I själva växthuset har man kunnig hjälp av Korosh, agronom från Iran som just nu gör praktik på handelsträdgården, men som kommer att bli kvar om alla känner att de trivs med varandra.
Men planerna stannar inte där, det har gått bra för Solhems Handelsträdgård månaderna sedan man öppnade. I snitt har man ökat omsättningen med 20 procent per månad jämfört med samma tid förra året. Nu vill man också få igång en föreläsningsverksamhet med olika personer som kommer och berättar om olika plantor och aspekter av trädgården. Redan nu är det inbokat en kurs i trädbeskärning till hösten.
– Varje år har det varit möjligt att komma hit vid ett tillfälle före jul och göra sin egen dörrkrans med material som man köper här. Förra året frågade vi om det fanns ett intresse för fler träffar, och alla ropade ”Ja!”, säger Angelica Ruth.
Med tiden finns också planer på att bygga upp en webbutik som främst riktar sig till de som inte har en trädgård.
– Man kan odla även om man bara har en balkong, ja faktiskt även om man bara har en balkonglåda och den kundkretsen skulle jag vilja att vi riktade in oss på, konstaterar Angelica Ruth.
Hon ser att handelsträdgården är viktig för Fellingsbro, inte minst i egenskap av att vara ett av få företag på orten som man kan besöka som direktkonsument.
– Det finns ju tillverkningsföretag och småindustrier här, men inget som säljer direkt till kund som vi gör. Vi märker att vi lockar inte bara kunder från närområdet utan vi får också återkommande kunder från övriga regionen, avslutar Angelica Ruth.