Nya projekt ska säkra kompetensförsörjningen


Posted 2014-05-19 in Näringsliv

Handelskammaren Mälardalen har som vanligt många projekt i rullning. En av de viktigaste och evigt aktuella frågorna är den om kompetensförsörjningen och i slutet av april blev det klart med två nya projekt som ska bidra till att säkra den framtida efterfrågan.

 

Det första av Handelskammaren Mälardalens två projekt startar i princip omgående och går under namnet Arbetsmarknadskunskap i skolan. Syftet är att ge högstadie- och gymnasieelever, såväl som föräldrarna, skolledning, lärare och studie- och yrkesvägledare, bättre kunskap om hur det ser ut på arbetsplatserna och vilka yrken som faktiskt finns.

– Arbetsmarknadskunskap i skolan bygger på konceptet Jobba i Västerås, som där har drivits på ett framgångsrikt sätt tillsammans med näringsliv och offentliga aktörer. Nu har det gjorts om till ett franchisekoncept som vi köper av dem. Under en treårsperiod kommer två kommunikatörer besöka hela Örebro läns samtliga högstadie- och gymnasieskolor och träffa alla nästan 20 000 elever, berättar Jenny Emerén, kommunikationschef för Handelskammaren Mälardalen.

Anledningen till satsningen är att eleverna har visat upp bristande kunskaper när det kommer till vilka yrken som finns och vad de innebär.

– Ber vi högstadie- eller gymnasielever att räkna upp vilka yrken de känner till brukar det bli ungefär 20 stycken. Det är i princip samma yrken eleverna räknade upp för 10–15 år sedan. Totalt finns det ungefär 8 000 olika yrken, så vi behöver öka elevernas kunskaper och även berätta för dem var det kommer att vara störst efterfrågan på arbetskraft i framtiden. Det är viktiga parametrarna för dem att ha med sig när de gör sina fortsatta studieval, berättar Jenny Emerén.

Handelskammaren kommer att fungera som projektägare i samverkan med det offentliga och näringslivet. Satsningen innebär också att de söker en deltidsanställd projektledare och två kommunikatörer.

Det andra projektet handlar om företagens möjligheter att rekrytera nyckelkompetens utifrån. Även om arbetsgivarna i regionen kan erbjuda spännande jobb och bra löner är det inte alltid tillräckligt för att kunna locka till sig nödvändig spetskompetens.

– Det finns så många andra parametrar som spelar in. När vi hade informationsträff om Promotionbåten sade Charlotta Stenhem något väldigt bra. Idag väljer man inte bara ett företag, utan också en plats. Har man familj är det kanske en medflyttande sambo som behöver ett jobb och ett eller flera barn som ska in i skola och föreningsliv, säger Jenny Emerén.

Handelskammaren ska i projektet arbeta med så kallad Talent Attraction Management. Enkelt förklarat innebär det att arbetsgivare och övriga aktörer i Örebro län ska arbeta mer systematiskt och på så sätt lättare kunna locka till sig nyckelkompetens.

– Det kan handla om så enkla saker som att ett företag som rekryterar någon utifrån stämmer av med övriga aktörer huruvida de är i behov av kompetensen den nyrekryterades partner besitter. Det kan också handla om en paketlösning, exempelvis vid tillfällen när ett företag rekryterar någon från utlandet. Näringslivet och det offentliga bör då samverka för att hjälpa personen att komma in i det svenska samhället. Det handlar lite om vad vi tillsammans med näringsliv och det offentliga bygger in i den här verktygslådan, avslutar Jenny Emerén.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.