Ett toppmodernt företagshotell med hög servicenivå där företagarna köper sina kontorsandelar precis som i en bostadsrättsförening. Det är konceptet bakom det unika projektet Myoffice som ska byggas i Gustavsvikområdet.
Många småföretagare skulle nog välja att ha ett bemannat kontor med tillhörande lokaler och faciliteter som kan möta alla tänkbara behov. Samtidigt saknar de flesta av dem resurserna för det och får istället göra plats vid fikabordet när kunderna kommer på besök, och ta de extra resorna till posten för att lösa in avierna som hamnade i brevlådan medan de var ute på jobb. Inom en ganska snar framtid är det dock tänkt att det ska finnas ett kontorsalternativ som fyller en småföretagares alla tänkbara behov till en överkomlig kostnad. Konceptet är helt nytt och går under namnet Myoffice.
Tanken med Myoffice är att skapa ett modernt företagshotell där företagarna köper sina kontorsandelar istället för att hyra dem och att det dessutom fungerar precis som ett vanligt hotell.
– Det finns många typer av företags- och kontorshotell men inget som liknar Myoffice, varken i Örebro eller i övriga Sverige, säger Tony Oscarsson, som tillsammans med sambon Anna Hjerpe ligger bakom satsningen.
Idén till Myoffice är sprungen direkt ur ett lägenhetsprojekt på Olaigatan 51, som påbörjades 2007 och stod klart 2013.
– Vi köpte huset på Olaigatan 51 och rev ur den gamla kåken helt och hållet för att renovera upp den. Därefter gjorde vi om det till en bostadsrättsförening, Rustmästaren 7, och sålde lägenheterna, berättar Tony Oscarsson.
När det var klart byggde föreningen till en ny, betydligt modernare del, bestående av tre lyxiga lägenheter, på det redan existerande huset. De lägenheterna såldes också och Tony och Anna bor tillsammans med barnen i takvåningen.
Nybygget är toppmodernt. Hissen går rakt in i respektive lägenhet och det är ljust och fräscht tack vare alla stora fönster. Ljud, ljus och bild styrs centralt via en app i telefonen och det är genomgående hög kvalitet på samtliga material, där textilier möter ekparkett och stenskivor.
– Visionen var att skapa Örebros finaste lägenheter och vi kom en bra bit upp på den stegen, konstaterar Tony Oscarsson.
När projektet var färdigt var det någon som frågade vad nästa projekt skulle bli. Tony hade egentligen inga direkta planer, men när han fick höra att det planerades ett nytt område vid Gustavsvik satte tankeverksamheten återigen fart.
– Vi kände att vi lyckades väldigt bra med lägenheterna på Olaigatan. Det blev väldigt lite belåning på alltihop, med hög insats och låga månadsavgifter. Det kändes som ett koncept som skulle kunna funka bra även för ett företagshotell, berättar Tony Oscarsson.
Han kontaktade Lars Blomqvist, en av de större konsulterna i stan gällande bostadsrättsföreningar, för att höra om det gick att bilda en bostadsrättsförening i företagsform. Det gjorde det. Därefter kontaktades Lennart Carlsson på Mondo Arkitekter, som var den som hade ritat huset på Olaigatan. Han fick i uppdrag att rita upp Myoffice-byggnaden.
– Lennart är väldigt duktig på att rita speciella objekt och mycket av det vi gjorde i lägenheterna på Olaigatan kommer att gå igen även i Myoffice, säger Tony Oscarsson.
Det har nu gått ett och ett halvt år sedan de första tankarna kring Myoffice drog igång. I dagsläget har de bildat en bostadsförening och ett aktiebolag, Myoffice Sweden AB, som ska bygga åt föreningen. De som sedan köper kontorsandelar handlar av bostadsrättsföreningen på precis samma sätt som när man köper en lägenhet av exempelvis Riksbyggen eller HSB.
– Nu har vi kommit så långt att vi äger marken där byggnaden ska stå och dessutom har vi klart med bygglovsansökan. Finansieringen går via Nordea och vi har fått in offerter från olika byggare så vi ser att det är möjligt att bygga det, även om upphandlingen inte är helt klar än. Hela kalkylen är färdig och den 1 oktober är det dags för säljstart, berättar Tony Oscarsson.
Den planerade byggnaden rymmer 91 kontorslokaler i fyra våningsplan och har en takvåning med konferenslokaler, relaxavdelning och bar samt en takterass som löper runt hela byggnaden. När man kliver in genom entrén kommer man direkt till en stor foajé med bemannad reception och tillhörande lounge, precis som på ett riktigt hotell. Den ska kännas rymlig och luftig och bidra till en levande och kreativ miljö.
– Det handlar inte om överdriven lyx, men man ska känna att det är modernt och fräscht. Det ska vara lugnt och skönt när man kommer till jobbet och man ska trivas. Som besökare ska du känna dig välkommen och tycka att det är fint. Det ska vara som på en flygplatslounge, du ska kunna sätta dig ned, ta upp laptopen och jobba eller bara slappna av en stund i väntan på personen du ska träffa, säger Tony Oscarsson.
Andelarna ska säljas för totalt 94 miljoner kronor och det är i princip också den totala pengen för hela projektet. En andel kostar från 700 000 kronor och uppåt och rummen är mellan 18 och 22 kvadratmeter stora.
– Månadsavgiften för den billigaste andelen blir 3 500 kronor. Då lägger du 40 procent av insatsen själv medan resterande 60 procent går via banken. Hyr du i andra hand blir det en kostnad på 5 600 kronor per månad, så det är alltså billigare att köpa från dag ett än att hyra i andra hand. Kan du dessutom finansiera de första 40 procenten själv gör du en riktigt bra affär. Förhoppningen är sedan, precis som i fallet med alla bostadsrätter, att värdet ska öka med tiden. Vill man flytta därifrån säljer man andelen, alternativt hyr ut i andra hand, berättar Tony.
I nuläget ligger fokus på marknadsföring – och från den 1 oktober också på införsäljning. Marknadsföringen sköts av Strateg och Fredrik Molin från Fastighetsbyrån kommer att vara mäklare.
– Vi har valt att jobba med de som är bäst på sina respektive områden. De kanske inte är speciellt billiga, men de är jäkligt bra. Målsättningen är att bygga det absolut bästa kontorshotellet och för att nå dit måste vi också arbeta med de allra bästa.
Som en del i marknadsföringen kommer 3D-visualiseringsföretaget Wec360 att göra en 360-graderspresentation av bygget. Man kan då gå in i byggnaden och se exakt hur det kommer att se ut när det är färdigt.
– Som en kul grej kommer vi också att göra en legomodell av bygget, för det ser ju nästan ut som det. Vi kommer att ta hit en kille som är guru på att bygga med lego och modellen kommer sedan att stå i skyltfönstret hos Swedbank, säger Tony Oscarsson.
Förhoppningen är att de ska kunna sätta spaden i marken våren 2015.
– Därifrån är det sedan tolv månaders produktion. Förhoppningsvis är det fullt hus någon gång under våren eller sommaren 2016, säger Tony Oscarsson.
För varje Myoffice-byggnad de uppför, oavsett om det bara blir den här i Örebro eller om det blir fler i framtiden, kommer de också att bidra med pengar till en ny skola i Afrika.
– Vi stödjer Bottle School Project som är ett ganska fränt projekt. De bygger nya skolor med hjälp av PET-flaskor. Tanken är att det ska byggas 100 nya skolor och i nuläget har de byggt 26 stycken. Så alla som köper in sig på Myoffice bidrar också till att det byggs en ny skola i Afrika, avslutar Tony Oscarsson.