Marknadsklubb för nya idéer


Posted 2015-11-29 in Näringsliv

En dag i månaden håller Handelskammarens Marknadsklubb en föreläsning för de som är intresserade av marknadsföring, kommunikation och försäljning. Ett evenemang som uppskattas.

 

Det var för två år sedan som Handelskammaren Mälardalen drog igång Marknadsklubben.

– Det fanns tidigare en fristående Marknadsklubb, eller förening, som kände att verksamheten avtagit en del, och vi bestämde att vi skulle ta över i samverkan med dem, så de som tidigare satt i styrelsen är nu verksamma i ett advisory board för den här marknadsklubben, berättar Mia Ström, projektledare på Handelskammaren.

En förändring som skett i och med att Handelskammaren började driva marknadsklubben är att den gått från att vara en ganska intern verksamhet till att nu vända sig inte bara till de som arbetar med marknadsföring och kommunikation, utan även de som köper tjänsterna.

– Vår tanke är att det ska vara en mötesplats för både de som har kunskapen i dessa frågor och även de som inte har det men vill lära sig mer och även om det inte görs affärer här så är det en möjlighet att knyta kontakter, säger Mia Ström.

Under hösten har lunchföreläsningarna tagit upp både färger och smak som ett företag kan tänkas ha, något som man kanske inte alltid fäster så stort hänseende vid. Föreläsningen i november handlade om hur Örebro smakar i Örebrokompaniets tappning, och hur man kan applicera idén på det egna företaget.

– Man kan fundera på om det egna företaget har en egen smak, och vilken den i så fall är. Vill man att det ska smaka lakrits, en kraftfull smak, eller har det mer en smak av frisk mint, och kommer den smak man kanske väljer att fungera även i framtiden, funderar Mia Ström.

Tidigare under hösten har det även varit en föreläsning om vad de färger man använder i sin marknadsföring representerar och hur de påverkar uppfattningen om företaget. Marknadsklubben har kommit att bli populär, i nuläget har man fått sätta en över gräns för deltagarantal på 75 personer.

– Oftast ligger det runt 50 personer, och det är en del stammisar, men också nya ansikten som kommer för den enskilda föreläsningens skull, och naturligtvis ser vi gärna att det ligger på 75 deltagare varje gång, konstaterar Mia Ström.

De som så att säga ”har örat mot rälsen” och vet vilka trender som kommer och går i till exempel marknadsföringen är Marknadsklubbens advisory board.

– På det här sättet behöver man inte åka till Stockholm för att ta del av nya idéer, utan man kan komma till någon av våra lunchföreläsningar och lyssna, konstaterar Mia Ström.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.