Marknadsbar med EEL AB och ÖSK Fotboll


Posted 2015-10-09 in Näringsliv

Efter det att ÖSK Elitfotbolls vd Simon Åström gästade Marknadsbar i mitten av augusti lyckades laget vända den negativa trenden och en månad senare hade de tagit två raka (som i skrivande stund blivit till fem raka), och väldigt välbehövliga, segrar. När ÖSK:s assisterande tränare Axel Kjäll inledde september månads Marknadsbar var det alltså inte konstigt att han kände sig lättad.

 

– När det går trögt under en längre tid behöver man göra vissa förändringar, men precis som på ett företag kan man inte förändra allt på en gång. Vi har fått in tre bra nyförvärv i Astrit Ajdarevic, Pär Ericsson och Martin Broberg. En viktig del i förändringsarbetet har varit att få laget att våga ta ett steg framåt istället för ett steg bakåt och de nya spelarna är bra på det, säger Axel Kjäll.

Kvällens gäster var nyfikna och Axel fick besvara frågor om både spelare, spelsystem och lagledning. Bland annat kom frågan om konkurrensen på målvaktspositionen upp och hur lagledningen tänkte där.

– Vi har antagligen Allsvenskan bästa och jämnaste målvaktspar i Oscar Jansson och Jakob Rinne. Båda två är egentligen för bra för att sitta på bänken. Själv föredrar jag nog att ha en given förstemålvakt, men Alexander Axén har gjort det bra när det kommer till att välja vem som ska spela. Det ska han ha beröm för, konstaterar han.

Axel lämnade sedan över mikrofonen till EEL AB:s vd Christian Borell, som var kvällens huvudtalare. Han berättade om EEL AB och hur EEL-koncernen har vuxit till att bli marknadsledande i landet när det gäller vitvaror. Under 2014 omsatte EEL AB och EEL-koncernen, som bland annat inbegriper varumärkena Elon och Elkedjan, drygt 2,5 miljarder kronor.

– Ungefär varannan eller var tredje tvättmaskin som säljs i Sverige har passerat vårt lager här i Örebro. Lagret är 60 000 kvadratmeter stort och därmed Örebros största lagerbyggnad, säger han.

Även om EEL:s verksamhet handlar om enorma volymer vitvaror som varje dag slussas ut till handlarna runt om i landet värnar de om den lokala handeln.

– Vi satsar på ”local business”. Alla handlare inom Elon och Elkedjan är sina egna och alla affärer görs av dem. Det är de som har bäst koll på den lokala marknaden, medan vi förser dem med de produkter de behöver, berättar Christian.

Han nämner också att de inom en ganska snar framtid kommer att lansera en ny och helt unik webbutik.

– Det blir en så kallad omnikanal, det spelar alltså ingen roll om man handlar via webb eller i en fysisk butik. Det är fortfarande om en lokal försäljning, oavsett vilket. Våra handlare erbjuder hemkörning när man handlar i butik och det kommer de att göra även om man handlar via webben, berättar Christian Borell.

Kvällens gäster visade sig vara minst lika intresserade av EEL:s företagsstruktur och arbetssätt som de var av fotboll, men innan kvällen var slut hade Christian lyckats stilla den mest akuta nyfikenheten.

[nggallery id=43]

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.