Laget.se-grundarna Mikael Blix (till vänster på bilden) och Johan Berglund (till höger på bilden) är vänner sedan barnsben. De växte båda upp norr om Örebro, i Dyltabruk och Hovsta, och lärde känna varandra i skolan. När de under sitt sista år på gymnasiet, 2004, startade upp ett gemensamt Ung företagsamhet-projekt så trodde de nog inte att de nästan tio år senare skulle vara grundarna av ett företag som 2012 omsatte 8,3 miljoner och som under 2013 ökat sagda omsättning med omkring 30 procent. Affärsidén är lika enkel som den är självklar – en förenklad kommunikation och administration inom idrotten genom smarta webblösningar. I början programmerade de själva, men numera är Mikael Blix vd, Johan Berglund produktchef, och de har anställda som sköter kodandet. Kunderna? Över 3 000 klubbar, 30 000 lag, 600 000 unika besökare i veckan.
Det är en lite annorlunda upplevelse att komma in på laget.se:s huvudkontor vid Stortorget i Örebro (de har även ett försäljningskontor i Stockholm). Kontoret inryms i en gammal paradvåning och det första man får göra är att ta av sig skorna. Här finns kontorsplatser, lunchrum, konferensrum, lounge och ett pingisbord (enligt deras egen statistik spelas här 6,2 pingismatcher per dag). Det är tydligt att grundarna har ambitionen att inte bygga sitt företag på samma sätt som alla andra. Johan Berglund har inte möjlighet att medverka, så jag slår mig ner med Mikael Blix för ett samtal om allt mellan personalpolitik och expansionsplaner.
Hur går det för laget.se?
– Vi har ett fantastiskt år bakom oss. Vi har ökat omsättningen med 30 procent och kommer att göra en vinst som möjliggör ännu snabbare tillväxt under 2014. För att vara ett förhållandevis litet bolag så känns det väldigt bra. Vi har ökat i personalantal, antal lag, antal klubbar, och det känns som att vi på sistone har fått en struktur på plats för att kunna växa. Det är nödvändigt för oss inför kommande år, som vi ser som väldigt tillväxtintensiva.
”Tillväxtintensiva”, betyder det att ni siktar på en utlandsexpansion?
– Ja, vi har haft de tankarna med oss under ganska lång tid och nu är vi redo. Det är viktigt att man har en bra bas att stå på när man gör en internationalisering. Många fallerar för att de går för fort fram, utan att ha tillräckligt mycket pengar. För oss har den största utmaningen varit att bygga allting organisatoriskt, för att det ska kunna gå smidigt att tillämpa vår tjänst på ett nytt land. Oavsett om det är språk eller nationella inställningar, att man skriver namn, personnummer, telefonnummer på olika sätt – det måste gå smidigt. Sen tror jag att man ska ha stor respekt för att det tar tid att etablera sig i nya länder.
Hur är era intäkter fördelade?
– 85 procent är annonsintäkter, 15 procent kommer från premiumtjänster. Vi har en väldigt stor del av vår försäljning inhouse men arbetar också med flera olika annonspartners.
Både Mikael Blix och Johan Berglund har idrottsbakgrund. Mikael spelade fotboll, Johan fotboll, hockey och innebandy. Det de kom fram till 2004 var att det fanns ett behov av en förenklad och förbättrad kommunikation och administration inom idrotten. Att idrottsutövare och -ledare vill lägga mer tid på idrottande och mindre på administration, mindre tid på att skriva lappar och ringa i telefonkedjor. En inte helt långsökt tanke är att detta är ett önskemål som återkommer över hela världen. Mikael berättar att han precis kom tillbaka från två veckor i San Fransisco, dit han åkt för att försöka scanna av den amerikanska marknaden.
– Vi ser att det finns ett behov av vår produkt. Sen är vi ganska säkra på att den kommer att användas på olika sätt beroende på marknad, men grunden varför man använder vår tjänst är densamma överallt. Och det är nyckelfaktorn till att lyckas.
Utlandsexpansionen ska till en början inte ske genom samgående eller joint ventures med andra aktörer. Företaget har aldrig tagit lån eller tagit in externt kapital och tanken är att laget.se till en början kan göra ganska mycket själva även utomlands, att det finns så tydliga fördelar med produkten att det blir lätt för lag att välja den. Idrotten är sammankopplad över landsgränser och spridningen av tjänsten blir då relativt enkel – viralt, via nätverk.
– Men vi vill sprida oss betydligt snabbare i USA än i Sverige. Vår plan är att testa olika marknader och se var det börjar ta fart och sprida sig. Kostnaderna för uppstart är minimala, det är först när man har folk på plats – kontor, anställda och så vidare – som det börjar dra iväg.
Skiljer sig idén om laget.se 2013 från hur ni tänkte 2004?
– Det var exakt samma idé 2004.
Att rekrytera rätt personer är viktigt för alla företag och det blir viktigare ju mindre företaget är. Mikael Blix berättar att laget.se ”har lyckats otroligt bra” med sina rekryteringar. Filosofin bakom är att det viktigaste inte är vad de sökande har för utbildning, vad de har lärt sig i skolan det är vilken inställning de har till att arbeta med den typ av produkt och marknad som laget.se erbjuder. Man söker personer man trivs med och som har ambitioner som synkar med laget.se. Varken Mikael eller Johan har själva någon universitetsutbildning att tala om, och de tittar i första hand efter ett genuint driv hos de sökande.
”Att vi sitter i Örebro innebär både för- och nackdelar”, säger Mikael, men han menar att det framför allt är en fördel. Här finns större möjlighet att hitta fina lokaler, sticka ut hakan, vara lite annorlunda, och därmed kunna rekrytera talanger. Så länge som företaget inte behöver spetskompetens som inte går att hitta i Örebro så går det bra, och än så länge har de inte haft problem att hitta rätt kompetens.
– Men vi har inget självändamål med att hela tiden bli fler. Om vi kan arbeta med en effektiv organisation som är duktig på det den gör så är det mycket bättre. Det är en viktig del i vår anställningsfilosofi, vi vill anställa människor som bidrar till att alla andra blir bättre. I vår senaste rekryteringsannons står det ”du ska vara prestigelös… på riktigt”. Vi måste ha prestigelösa människor för att det ska fungera.
Prestigelösheten går igen även hos firma Blix & Berglund. När man flyttade in i det nuvarande kontoret anlitade de först en inredningsarkitekt för att komma med ett förslag på hur det skulle inredas. Men de blev inte nöjda med förslaget som presenterades, så de inredde helt sonika kontoret själva.
– Det gör väldigt mycket att du har en bra arbetsmiljö där du trivs, att jobbet närmar sig hemmet, säger Mikael.
Det är tydligt att ni har lagt både tankeverksamhet och resurser på att skapa en attraktiv arbetsplats. Hur resonerar ni kring det?
– Vi jobbar ganska hårt med vår egen employer branding. Vi har bra förmåner för de som jobbar här, och erbjuder en arbetsplats där de anställda verkligen är med och påverkar. Många företag skulle må så mycket bättre av att lägga lite mer tid och pengar på de här grejerna, det är en liten insats jämfört med vad man får tillbaka.
Det känns som att det i den här frågan – om jag generaliserar en aning – ofta finns en skillnad i synsätt mellan företagsledare som är födda på, säg, 1970–1980-talen och de som är äldre.
– Jag tycker fortfarande att det är konstigt hur företag inte förstår vikten av att möta sina anställdas önskemål om en bra arbetsplats. Det kan vara att man behöver en pryl för att göra ett bättre jobb, en ny skärm, ergonomiskt tillbehör, eller vad det kan vara. Om det gör att du är lite nöjdare och arbetar lite bättre så är det en enkel fråga för oss. Vissa företag tror att det räcker att slänga in lite snygga designmöbler på kontoret, men det handlar om att skapa en företagskultur – att man känner samhörighet med sin arbetsplats. Vi vill få våra anställda att andas laget.se, att känna sig stolta över att arbeta här. Vi har ofta släktingar och vänner på besök, som får en rundtur, och det är ett bevis på att folk känner sig stolta över att arbeta här.
Det finns naturligtvis konkurrens även i den nisch som laget.se har karvat ut en egen plats i. Men den största utmaningen för företaget kanske ändå i första hand är att hänga med i det ständigt föränderliga i hur människor använder, och kopplar upp sig mot, webben.
– Det går extremt snabbt från desktop till mobilt just nu, det gäller att hänga med i den beteendeutvecklingen. Det sker såpass snabbt att vi måste se det som en konkurrens. I och med att man använder mobilen istället för dator så sätter man en annan ribba för hur man kommunicerar. Vägen till framgång är att skapa dedikerade tjänster för dedikerade behov, inte att trycka in så mycket som möjligt i samma tjänst. Det finns en anledning till att det går så bra för Snapchat, Foursquare, Instagram och så vidare.
Samtidigt är plattformen ni har byggt relativt enkel att anpassa till andra sorters tjänster.
– Vi har ganska många domäner registrerade för många olika typer av tjänster, men har bestämt oss för att hålla fokus på kärnprodukten. Det är väldigt viktigt att vara målfokuserad i sin tillväxtstrategi. Nästa år blir att expandera utanför Sverige en viktig del, men vi ser fortfarande en enorm utvecklingspotential på den svenska marknaden.
Att vara egenföretagare innebär ofta att man arbetar mer än genomsnittet. Mikael berättar att han och Johan tidvis jobbar väldigt mycket.
– Det blir inga 40-timmarsveckor i alla fall … det var någon vecka vi gjorde 110 timmar, det är ganska mycket. Vid ett tillfälle hade vi sju veckor i sträck utan att vara ledig en enda dag. Men jag har ett motto, kan vi väl kalla det: Så länge jag går upp på morgnarna och känner att jag verkligen vill gå till jobbet, att jag känner mig riktigt peppad, så länge jag känner så fler dagar än inte så kommer jag att känna mig nöjd med vad jag gör. Och än så länge känner jag alltid så, jag har känt mig peppad på att gå till jobbet varenda dag.
När duon startade bolaget var de av naturliga skäl väldigt oerfarna. Mikael berättar att de är självlärda, att de när det blev dags för bokföring helt enkelt satte sig ned och lärde sig allt om bokföring. Och när de började med annonsering så var de tvungna att lära sig allt kring annonsering. ”Det tar lång tid, men gör att du blir duktig på många saker”, säger Mikael. Utmaningar är det ingen brist på – de dyker upp i takt med att företaget växer.
Vad ser ni i framtiden? Finns det en exit på horisonten?
– Vi har ingen uttalad exitstrategi i nuläget, men jag skulle inte utesluta det. Just nu är det dock 100 procent fokus på att bygga världens bästa webbtjänst för idrott.
Har ni haft några mentorer under den här resan?
– Ja det har vi haft, ganska många. Från början hade vi en mentor i Ung företagsamhet, som alla har, och han har följt med oss sedan dess. Han var bollplank åt oss under lång tid och nu sitter han i styrelsen. Och är självklart fortfarande ett bollplank för oss. Sen har vi aldrig varit rädda för att fråga människor som vi tycker är duktiga och ser upp till om råd. Man blir ofta förvånad av hur ofta och mycket folk är villiga att hjälpa till, att ge av sin tid.
Laget.se samarbetar med Friends, vad kan du berätta om det?
– Man kan säga såhär, sport ligger både mig och Johan varmt om hjärtat. Det var ju anledningen till att vi startade företaget. Vi ser hur viktigt det är för människor att vår tjänst fungerar, att den löser det behov som de har – vår produkt är viktig för människors vardag. Att driva laget.se är inte bara att driva ett företag, det handlar även om att arbeta med och påverka en grupp människor som är betydande för oss. Och mobbning inom idrotten är ett väldigt stort problem, rent ut sagt. Samarbetet med Friends handlar om att tillsammans med dem lyfta frågan om mobbning inom idrotten, vilket ligger väldigt väl i linje med varför vi överhuvudtaget driver laget.se. Om vi kan bidra till att folk får en bättre vardag genom vårt samarbete så är det jättebra.
Att driva företag ihop kan ofta slita på en relation. Vad har du för råd till vänner som ska starta företag?
– För mig och Johan har det funkat väldigt bra. Men att driva företag med någon är ungefär som att gifta sig. Det måste ske på samma premisser, att man har en tillit till varandra och en gemensam syn på vad man bygger tillsammans, att man är beredd att lägga ner lika mycket tid och engagemang. Det går att rakt av översätta till ett äktenskap. Och det kan vara svårt att pricka rätt när man väljer vem man ska driva företag med, på samma sätt som när man väljer livspartner. Man ska vara lika petig med vem man startar företag med som med vem man gifter sig med.