– Jag kanske inte har så många fördelar – men jag ljuger aldrig, säger Kennet Båth där han sitter mitt emot Marknad Örebros utsände.
Man kanske kan tro att ett sådant uttalande är ett uttryck för falsk blygsamhet. Under det fortsatta samtalet med Kennet Båth visar det sig att denne framgångsrike marknadsförare alls inte tillhör den kategori av reklammakare som gärna talar om sin egen förträfflighet. Kennet Båth låter i stället de händelser han varit med om, det arbete han utfört, den idérikedom han visat och framför allt det nytänkande inom ”reklambranschen” han står för, tala för sig själv.
Kennet Båth är vd för den mest omtalade reklambyrån i Örebro just nu – Wonderville AB med kontor även i Borås och Stockholm.
Uppdrag värt 45 miljoner kronor
Nyligen tog Wonderville hem ett uppdrag värt 45 miljoner kronor under tre år, då BOLIST – butikskedjan inom järn-, trä- och bygghandel med fler än 200 säljställen i landet – skall digitalisera sin marknadsföring med lokal anpassning till skilda orter, butiker och kunder.
Hotellfoajén vi sitter och samtalar i är möblerad med clubfåtöljer i svart och mörkgrått, en knallröd soffa, värmeljus på borden, gasoleldad öppen spis och en riktigt stor och ljudlös platt-tv. Högtalarna i hotelloungen lämnar ett svagt bakgrundsljud ifrån sig med den nyligen Sverigeaktuelle Bruce Springsteens gamla favoritlåtar som ”Drive all night” och ”Born in the USA” men även låten ”Wrecking ball” från hans senaste album med samma namn.
Wonderville AB drivs som ett tillväxtföretag och omskrivs i press som en i allra högsta grad resultatorienterad reklambyrå. Det sistnämnda kan vi verkligen hålla med om efter att träffat och samtalat med Kennet Båth. Företaget startade sin verksamhet för bara tre år sedan och har sex anställda samt fyra frilansande medarbetare.
Gymföreståndare och designer
Kennet är född i Stockholm 1963 och flyttade med sin familj till Frövi som fyraåring. Det var ishockey och fotboll som gällde i den tidiga ungdomen. Uttagningar till TV-Pucken och landskapslag i fotboll skvallrar om tidig talang. Senare ägnade sig Kennet åt bodybuilding på sin fritid både som tävlande och utbildad i disciplinen som instruktör.
Kennet, som är utbildad snickare, blev 1983 uppringd av finansbolaget som ägde träningsmaskinerna i Wasa Gym vid Ringgatan på väster i Örebro. Wasa hade inte tillräckligt med betalande besökare. Förstärkt marknadsföring och organisation behövdes. Kennet övertalades att bli föreståndare för gymmet. ”Första lyftet för Din kropp gratis!” blev mottot.
Han ägnade sig även åt att designa motiv på fritidskläder. 1990 – i god tid före OS i Lillehammer 1994 – formgav han ett motiv på norska t-shirts. Det blev en våldsam succé. Tröjorna såldes i närmare 450 000 exemplar, vilket sannolikt är ”något sorts världsrekord” – åtminstone i Norge! Hur som helst väckte tröjorna med Kennets designade motiv stor uppmärksamhet i dåvarande massmedia – nästan var tionde Norrman hade köpt en sådan tröja!
Att designa bland annat profilkläder var ett sätt att komma in i reklambranschen, menar Kennet som påminner sig själv om att design höll han på med hela tiden fram till de senaste fem åren då helt andra delar av reklambranschen tagit hans tid.
Under våra fötter där vi sitter i den eleganta hotelloungen är golvet täckt med plattor i ljus marmor. De röda mattorna längs golvstråken och de prydliga textilierna på vissa väggpartier fångar effektivt upp sorlet från ankommande gäster som checkar in vid disken i den sobra lokalen.
Walmart gav ett bestående intryck
– Jag tyckte att det var självklart att marknadsföringen skulle digitaliseras. Företaget Kennet Båth AB startade och flyttade in i Carlsson & Åqvists hus vid Nygatan 16 B i Örebro. Där är vi fortfarande, berättar Kennet.
– Ett väldigt bestående intryck fick jag när jag 2003 var i USA och läste en bok om Sam Walton och världens största butikskedja Wal-Mart Stores – eller som det numera heter – Walmart.
Walmart är ett amerikanskt multinationellt företag som driver kedjor med stora lågprisbutiker. Walmart har 8 500 butiker i 15 länder under 55 olika namn. Företaget grundades av Sam Walton 1962. Det är världens tredje största företag enligt Fortune Global 2012.
Det är också den största privata arbetsgivaren i världen med över två miljoner anställda och är världens största återförsäljare. Walmart kontrolleras genom familjen Walton som äger 48 procent av aktierna.
– Det kan uppfattas som hybris när jag talar om intresset för Walmart, men boken om grundaren berättar om en man som har det bra, men satsar allt han tjänat på en ganska galen idé. Det kunde jag identifiera mig med och boken gav mig både inspiration och mod att satsa allt jag tjänat på idén om en digitaliserad marknadsplattform, menar Kennet och ler.
Relation & Brand och CL fitness
Relation & Brand AB i Stockholm var 2007 ett av två reklambyråföretag i Sverige som verkade i ungefär samma nisch som Kennet Båth AB gjorde vid den tiden.
– Jag bestämde möte med dem i avsikt att köpa företaget. Jag var förmodligen blåögd då det visade sig att företaget var börsnoterat och att de istället hade planer på att köpa mitt företag. Jag sålde mitt bolag till dem och blev på så sätt delägare i Relation & Brand AB, berättar Kennet och fortsätter.
– Att leverera ”svinbra” jobb till medelstora och stora kunder är mitt motto. Ledningen för Relation & Brand menade att det i stället handlade om ”många och små”, varför vi till slut skildes åt. Dagen efter startade vi Wonderville AB.
Kennet Båth arbetar i ett antal bolagsstyrelser, bland andra Competition Line Fitness Sverige AB eller CL fitness. Det är ett företag som har försäljningsrätten till flera av världens största agenturer av träningsutrustning.
Wonderville – ett tillväxtföretag
Wonderville AB arbetar med målgruppsriktad och kundgenererande digital marknadsföring för att skapa genvägar till goda ekonomiska affärer. Marknadsföring skall vara lönsam, kostnadseffektiv och återkopplande menar man.
– Mätbarhet och fokus på resultat är en självklarhet, menar Kennet bestämt. Han låter övertygande.
– När Wonderville AB startade för tre år sedan var vi tre delägare helt överens om att driva Wonderville som ett tillväxtföretag. Att växa snabbt och dubblera omsättningen skulle vara ”en normal dag” på jobbet. Två årsbokslut senare visar siffrorna att vi är på väg att uppfylla våra ambitioner. Målsättningen från start var att ta företaget från noll till 20 miljoner i omsättning med en vinst på fem miljoner på tre år, berättar Kennet och fortsätter.
– 2012 är det sista året på Wondervilles treårsmålsättning. Hittills i år har vi hämtat hem uppdrag för 22 miljoner och prognosen för helåret landar på 25–28 miljoner kronor.
Man kan fråga sig vad som är hemligheten med en sådan tillväxt på en i övrigt vikande marknad och Kennet svarar följande.
– Vår bestämda idé är att ha fokus på målet. Vi driver Wonderville som ett tillväxtföretag och inom reklambyråvärlden ser jag inte många som gör det. Jag lovar, det går att göra det med en reklambyrå också, svarar Kennet och fortsätter.
– Det som skiljer ett vanligt företag från ett tillväxtföretag är framförallt är tempot. Vi har haft ett klart och tydligt mål redan från första dagen med en väldigt tydlig affärsplan – att dubblera omsättningen år två och tre och en exakt plan på hur det skall gå till.
– Jag tror att det är en stor hemlighet med en väldigt tydlig målsättning som klart kommuniceras till medarbetare. För oss gäller det att gasa och hantera de hinder som dyker upp under resans gång utan att tappa farten och koncentrationen på målet – då gäller det att alla hänger med, säger Kennet Båth med övertygelse och entusiasm.
Kennet utrycker sig väl och medryckande. Det finns en viss charm i hans ödmjuka sätt att se på sig själv och sina medmänniskor. Han berättar med mycket humor och ler gärna brett.
Nyrekrytering
– Vi har ett litet säljkontor i Stockholm men att vi till största delen finns ute i landet tror jag innebär att vi uppfattas som mer genuina. Vi kör med rakare rör och det uppskattar kunderna. Vår kreativitet är väldigt resultatfokuserad, menar Kenneth Båt bestämt.
För att fortsätta växa ska Wonderville nyrekrytera, vilket Kenneth Båth beskriver som en stor utmaning. Han är inte främmande för förvärv men ser egentligen samma problematik oavsett sättet som byrån växer på.
– Det är väl det stora problemet med att finnas på mindre orter. Det finns inte jättemycket folk och det är svårt att få tag på rätt människor. Vi letar efter sådana personer som ännu inte är förstörda av ett traditionellt ”reklamtänk”. Så om det finns några 19-åringar med goda kunskaper om nya medier i Örebrotrakten så får de gärna höra av sig, avslutar Kenneth Båth och ler på ett trivsamt sätt.
Utanför hotellfoajéns stora fönsterrutor mot Stortorget skiner den lätta augustisolen svagt. Det har inte varit mycket till sommarväder i Örebroområdet hittills 2012.
Kennets favoriter
Mat – Medelhavskost, mycket fisk och fågel – helst med hustrun i köket
Dryck – Rött vin, vatten och kaffe
Bok/författare – Biografier – just nu Steve Jobs
Film – Filmerna om Ray Charles och Johnny Cash – filmer med verklighetsbakgrund
Musik – I första hand soul och gospel
Bil – Audi S5
Idrott – Tennis och styrketräning för egen maskin. Tittar väldigt lite på sport.
Familj – Hustru Anna-Maria, fem barn, tre egna barn och två bonusbarn
Bor – Mantalsskriven i Borås, annars Örebro, Stockholm och Torrevieja, Spanien