Den 2 mars 2016 äger Jobbmässan rum på Conventum Arena i Örebro. Som besökare får man under en intensiv dag möjlighet att träffa ungefär 100 arbetsgivare och utbildare.
Nästa år firar Jobbmässan tio år. Totalt har det blivit 16 mässor där besökarna har inspirerats och fått möjlighet att träffa företag som vill rekrytera nya medarbetare och yrkesutbildningar som vill nå ut till personer som vill utbilda sig.
Besöksantalet har sakta men säkert ökat för varje år och 2014 kom det ungefär 7 500 personer. Antalet arbetsgivare och utbildare som ställer ut på mässan brukar ligga runt drygt 100.
– I år dippade dock antalet besökare ganska rejält och så var det för många andra arrangörer runt om i landet. Det är första gången sedan starten vi faktiskt har sett en minskning i besöksstatistiken, berättar Thomas Strömberg, som är företagscoach vid Örebro kommun.
Vad minskningen beror på är svårt att säga, men Thomas tror att det stora utbudet av liknande arrangemang har en viss inverkan.
– Det finns så mycket att välja på idag, vilket innebär att vi måste jobba ännu hårdare på att marknadsföra oss för att nå ut. Samtidigt är det viktigt att vi i ett tidigt skede knyter till oss rekryterande företag och yrkesutbildare som kan tala om för besökarna vad de söker. Det är ju på grund av möjligheterna att hitta ett jobb eller en utbildning besökarna kommer dit, konstaterar han.
Jobbmässan har blivit ett etablerat varumärke, mycket tack vare sin kontinuitet, och genom åren har många besökare gått därifrån med en framtida anställning som resultat.
– Som besökare träffar man oerhört mycket arbetsgivare på kort tid. En av de absolut största fördelarna är direktkontakten mellan arbetsgivare och arbetssökande. Så länge båda parter är väl förberedda kan de personliga mötena ge mycket. Enligt svaren i den enkät vi skickar till utställarna i efterhand resulterade 2015 års mässa i 400 nya anställningar och ungefär 750 personer blev antagna till någon utbildning. Med tanke på dagens konjunktur är det väldigt bra siffror, säger Thomas Strömberg.
Han ser mässan som ett bra sätt för regionen att bidra till ökad attraktion genom att visa att det finns många intressanta arbetsgivare och arbetsplatser med många jobbtillfällen.
– Örebro andas oerhört mycket optimism och med tanke på den stora befolkningsökningen är det så klart viktigt att regionens företag är med och visar upp sig för alla nyinflyttade, så att de ser att det finns många spännande arbetsgivare här, säger Thomas.
Även aktörer som är verksamma utanför Örebro län är välkomna att ställa ut på Jobbmässan. Det finns flera exempel på företag som har funderat på att etablera sig i Örebro som med gott resultat har använt sig av mässan för att sondera terrängen och undersöka intresset.
– Förra året var till exempel Clarion på plats för att rekrytera medarbetare till Borgen, berättar Thomas Strömberg.
Eftersom det kommer så många besökare till mässan jobbar arrangörerna hårt för att kunna erbjuda ett bra utbud av utställare. Ju fler företag och ju större bredd, desto bättre.
– Företagen ger varandra draghjälp eftersom de får ta del av så många besökare som har kommit dit på grund av sitt intresse för någon annan utställare. Är utbudet riktigt bra finns det många besökare som kan tänka sig att åka ganska långt för att vara med, säger Thomas Strömberg.
Jobbmässan äger rum på Conventum Arena 2 mars 2016 och är öppen mellan klockan 11 och 16. Precis som tidigare år är det Örebro kommun, Arbetsförmedlingen och Eures som är arrangörer.
Mer information finns på www.orebro.se/4458.html och www.facebook.com/jobbmassan2016. Företag och utbildningar som vill ställa ut på mässan anmäler sig till Thomas Strömberg, [email protected], eller Roger Larsson, [email protected].