Instagram 2019 – Vad alla kommunikatörer behöver veta


Posted 2019-03-21 in Näringsliv

Instagram 2019

Mention har tillsammans med Hubspot analyserat fler än 48 miljoner Instagraminlägg och samlat insikterna i en ny rapport. 2019 bör kommunikatörer fokusera på att skapa engagemang – men bara i den egna följarskaran.

 

I somras blev Mention, som är ett verktyg för social media listening, en del av Mynewsdesk. I samarbete med Hubspot har de tillsammans använt Mentions plattform för att samla in och analysera data från Instagram som nu presenteras i Instagram Engagement Report 2019.

Instagram har snabbt vuxit och blivit ett av de största sociala nätverken med fler än en miljard aktiva användare per månad. Det innebär också att plattformen nu har gått om Snapchat.

För kommunikatörer är det viktigt att förstå vad som driver engagemang och förutsättningarna för varumärken förändras hela tiden. Genom att analysera data för att förstå användarna på Instagram kan företag dra viktiga lärdomar för att bli bättre på kommunikation, storytelling, kundservice och till och med försäljning.

Satsa på engagemang över antal följare

Som resultat av Instagrams förändringar i deras algoritm blir det fortsatt allt svårare för företag att skaffa nya följare. För företag blir det därför viktigare (och mer effektivt!) att öka engagemanget i den redan befintliga följarskaran i stället för att jaga nya. För att lyckas krävs att du som kommunikatör verkligen sätter dig in i vad som driver din målgrupp och uppmuntrar till en dialog.

Fler insikter från rapporten

Videos får i genomsnitt dubbelt så många kommentarer som bilder.

47 procent av Instagrams användare har färre än 1000 följare och är Instagrams största användarsegment.

80 procent av Instagrams användare uppger att de följer minst ett företag.

Sju av tio hashtags på Instagram är skapade av eller kopplade till företag.

1,9 procent av alla konton på Instagram har över en miljon följare.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.