IdentifieraDig skapar trygghet vid okända kontakter

Text: Thomas Helsing Foto: Tomas Karlsson
Posted 2020-06-15 in Leva & Bo, Näringsliv

IdentifieraDig foto tomas karlsson

Tänk dig att du blir vittne till ett stort bråk och larmar polisen innan du lyckas filma och fotografera en del av händelserna. Dagen efter ringer telefonen och en ung man presenterar sig som polis och undrar om du filmat eller fotograferat händelsen. Du blir med ens osäker – hur vet du att det är en polis som ringer och inte en av dem som deltagit i bråket? Tänk om det fanns ett snabbt, smidigt och säkert sätt för personidentifiering kopplad till organisationstillhörighet?

 

Den här artikeln är ett samarbete med Inkubera.
 

Exemplet ovan är baserat på en verklig händelse som Lisa Hasselgren råkade ut för hemma i sitt bostadsområde och som födde idén till tjänsten IdentifieraDig.

– Jag ringde nästan omedelbart upp min kollega Jens och sa att jag hade en pangidé och frågade om han vill vara med och utveckla den, berättar Lisa.

I korthet handlar IdentifieraDig om att det idag saknas en heltäckande tjänst för att identifiera människor baserade på organisationstillhörighet. Kontakter med polisen är ett exempel men det går att hitta behovet överallt i samhället – myndigheter, företag, banker, idrottsklubbar och många fler. Med Lisas och Jens idé kan du be den du talar med att snabbt identifiera sig via IdentifieraDig-appen och kan sedan lugnt fortsätta samtalet, trygg med att motparten är den som den utger sig för att vara. Tanken är att företagen och organisationerna betalar för tjänsten medan privatpersoner kan ladda ned och använda appen gratis.

Lisa och kollegan Jens Björkander har arbetat ihop i många år och de senaste åren i det gemensamma bolaget Grenit AB. Jens var naturligtvis intresserad och så började de spåna tillsammans. Den stora svårigheten var att ta reda på hur de skulle utveckla idén till en säljbar produkt. De hade erfarenhet av att starta bolag men inte av att utveckla en produkt, så de började fråga runt i sina affärsnätverk.

– Det svåra var ju att leta i nätverket utan att berätta om idén. Vi fick börja med att leta bland de som har sekretessavtal, minns Jens.

Det var när de fick den första kontakten med Inkubera som knutarna började lösas upp.
– Först fick vi hjälp med att söka innovativt bidrag och efter det så fortsatte vi att samtala tills vi blev antagna som ett Inkubera-bolag, berättar Lisa.

Som Inkuberabolag matchas man med en affärscoach som hjälper en med stöd och råd kring just de områden som behövs för att utveckla företaget. I Lisas och Jens fall blev det Mattias Andershed.

– Inkubera tilldelar inte bara en coach, de matchar verkligen bolaget med coachen. Det är oerhört viktigt att man fungerar ihop och att coachen tror på idén, berättar han.

Mattias Andershed har en IT-bakgrund, precis som Lisa och Jens, så de kunde prata samma ‘språk’ redan från början vilket underlättade. Och snabbt har det gått – på ganska precis ett år har de gått från idé till en fungerande prototyp.

– Vi har varit runt och presenterat appen på flera ställen. En bank sa direkt att “det här behöver vi”. Vi har också en bra dialog med bedrägeriroteln hos polisen, säger Lisa och Mattias fyller i:

– Vi fyller ett hål som borde vara fyllt för länge sedan. Men vi har vant oss med att det inte finns någon bra lösning. Så fort vi får fäste hos någon på insidan så är vi igång. Än så länge har vi inte stött på motstånd från någon vi presenterat idén för, konstaterar han.

Jens och Lisa kan inte understryka nog hur avgörande stödet från Mattias och Inkubera har varit. Från hjälp med hur man skriver ansökningar för bidrag till avgörande kontaktvägar och strategier för affärsplaner.

– Det har också varit en peppande miljö. När vi känt oss osäkra har Mattias peppat oss och sagt att “det är klart att ni ska ringa den organisationen, det är klart att ni ska kontakta det företaget”, säger Jens.

Nästa steg med IdentifieraDig är att hitta en strategisk partner som vill testa tjänsten.

– Vi tror att den som går med oss kommer att få så mycket positiv respons eftersom de erbjuder medborgarna en tjänst som leder till ökad trygghet. För som medborgare vill man känna sig trygg och det är det som saknas idag, avslutar Lisa Hasselgren.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.