Hans Sollerman – vd för e-man


Posted 2015-12-18 in Näringsliv

I Örebro, Stockholm, Västerås och Göteborg (samt i Indien och Filippinerna) hittar man e-man, ett av Sveriges ledande IT-företag inom områdena systemintegration och molntjänster. E-man-koncernen omsätter strax över 100 miljoner kronor och huvudkontoret ligger i Örebro. Vid rodret står vd Hans Sollerman och vi bokade in en intervju för ett samtal som kom att handla om så mycket mer än bara företagande.

 

Historien om e-man började egentligen redan 1996. Hans Sollerman var relativt ny i Örebro och startade IT-företag med sin vän Lars-Olof Berg och ytterligare två delägare.

– Jag och Lars-Olof hade träffat ABB och sålt in deras första e-handelslösning. ABB sa ”vi vill ha det” och vi behövde någon som kunde bygga det vi hade sålt in. Vi kontaktade en bekant på IMS Peridot, numera IMS, som sa “ni kan få en kille” och in kom nyexaminerade Andreas Wallberg.

 

Hans och Andreas Wallberg skulle tre år senare komma att starta e-man tillsammans. Men vi är kvar i 1997. Hans och Lars-Olofs företag köptes upp av Information Highway. Det gick bra för Information Highway, på börsen – ett år gick de upp 2 000 procent.

”IT-bubblan?”, frågar jag.

– Ja, det var IT-bubblan, svarar Hans.

 

Efter ett par år skulle Information Highway fusioneras med ett annat företag och Hans förstod inte varför. Han bestämde sig för att sluta. Ett och ett halvt år senare hade hans före detta arbetsplats tappat 98 procent av aktievärdet, bytt namn till Klövern och bytt inriktning till fastighetsbolag. Hans däremot hade startat e-man, tillsammans med Andreas Wallberg. I år firar företaget 15 år.

– Vi började med tre kunder: Lantmäteriet, Nobel Biocare, Avesta Sheffield. De första tre månaderna tog vi inte ut någon lön. VI tog ett lån hos SEB på 80 000 kronor och köpte två datorer. Vi satt i ett kyffe på Stortorget 8 i Örebro. Man vet ju aldrig, allt man har är en tilltro till framtiden. Men vi såg till att likviditeten hängde med från början, vi var noga med att inte skaffa oss kostnader innan vi hade intäkter.

 

Ganska snabbt märkte duon att det gick så pass bra att de kunde anställa. Det första verksamhetsåret, 2000, växte företaget till sju personer. Året efter bestämde man sig för att utöka med ett kontor i Västerås. Inflyttningen skedde sommaren 2001. Man anställde fem personer och Jonas Edlund kom in som tredje delägare. Sedan kom 11 september och terroristattacken mot World Trade Center och marknaden stannade.

– I samband med det så blev det viktigt för oss att ta reda på vilka vi var. Vi åkte till Loka Brunn, satte oss i ett konferensrum och jobbade igenom vad som är viktigt – för oss som personer, som människor, som företagsledare.

 

Arbetet resulterade bland annat i e-mans fyra värderingar, som du kan läsa om här nedan.

– Vi använde den här tiden till att fråga våra kunder vad de skulle satsa på de närmaste åren. Svaret var “integrera våra system”, och jag tänkte ”om det är längst upp på kundernas agenda, då ska vi hjälpa dem med det”.

 

Så blev det – idag står området för 80 procent av e-mans affärer. Hans berättar om tre avgörande skeden i e-mans historia, där företaget har fattat viktiga beslut.

– 2001 bestämde vi oss för att satsa på integrationslösningar.

– 2006 bestämde vi oss för att bli bäst på att förvalta integrationslösningar. Idag gör vi det åt till exempel ABB, SAS, Systembolaget, Posten, Swedish Match.

– 2013 bestämde vi oss på att bli väldigt duktiga på att hjälpa kunderna med molnlösningar och startade e-man Connect, vår största tillväxtmotor just nu. Vi försöker inte hitta på en egen marknad, istället tar vi reda på vad kunderna har längst upp på sin agenda.

 

marknadsbar_sollerman

 

Jag gör alla läsare en tjänst och ber Hans att berätta – vad är en integrationslösning?

– Ett företag har ofta ett affärssystem, ett bokföringssystem, ett lagersystem, och en e-handelslösning. Allt måste kommunicera och den processen tar en integrationslösning hand om. Går man till exempel in på sas.se och bokar biljetter eller till en av deras kiosker och checkar in så sköter vi interaktionen mellan SAS olika system. Vi svarar för det 24/7.

 

I nuläget expanderar e-man framförallt utanför Sverige.

– Vi kommer att växa mest i Indien och Filippinerna framöver. Det har mycket att göra med att vi erbjuder våra kunder 24/7-drift och service och måste ha folk i tidszoner där de kan vara vakna på ordinarie tid. Indien ligger fyra timmar före Sverige, Filippinerna ligger 8-9 timmar före, och nu kan våra anställda alltid lösa problem på någorlunda dagtid.

 

Kostnaden för att anställa en systemutvecklare i Filippinerna eller Indien är betydligt lägre än i Sverige, så klart. Ungefär en femtedel jämfört med svenska löner, berättar Hans. E-man arbetar i team där man blandar anställda från Sverige- Indien- och Filippinernakontoren.

– Att vi kan blanda svenska, indiska, och filippinska resurser ger oss en enorm konkurrensfördel mot andra på den svenska marknaden. Kunderna vill veta att vi kan leverera och att vi kan skala upp om det behövs. Då kan vi svara “vi har 500 000 indiska systemutvecklare som vi kan rekrytera”. Och det gör att vi kan sänka totalkostnaden med 30-50 procent.

 

Som företag har man bestämt sig för att inte vara först. Att inte ha bråttom in på nya marknader och lösningar.

– Det lärde jag mig av IT-bubblan. Då skulle man vara först med allt, men är man först med allt så får man alla problem. När vi startade e-man bestämde vi oss för att inte ha bråttom. “Timing to market”, inte “time to market”. Tanken var att jobba 40h/vecka, ha ett rikt liv på sidan av företagandet, och ska se till att människor växer i bolaget.

 

Det här var en av anledningarna till att e-man 2013 tog med nästan alla anställda – totalt 82 personer – på en inspirationsresa till Silicon Valley.

– Vi träffade Google, Microsoft, hade en heldag på Stanford med hjärnforskare, lyssnade till ett föredrag av en professor i marketing. Resan försämrade vår vinst det året med ungefär 4 miljoner och det är den i särklass bästa investering vi har gjort.

 

En investering som troligtvis aldrig hade gått igenom om e-man varit börsnoterat.

– Styrelse och ägare var överens om att det skulle påverka oss positivt de närmaste åren. Och det gjorde det. Företag satsar ofta mycket på ledarutbildningar, men om det bara stannar där får det inget genomslag i organisationen.

 

Jag frågar hur många av de som var med på resan för två år sedan som har lämnat företaget sedan dess. Hans tar fram en gruppbild och räknar.

– Tio stycken.

 

Fem per år på en personalstyrka på 80 personer får nog anses vara en låg personalomsättning. Nuförtiden stannar veckoarbetstiden sällan vid det ovan nämnda målet om 40 timmar för Hans, mest på grund av allt resande. Jag frågar hur han hanterar det.

– När jag flyger reflekterar jag väldigt mycket och läser väldigt mycket böcker. Resandet är inga problem för jag vet att om man ska utveckla affärer så måste man vara i rörelse. Jag träffar många kunder, leverantörer, får nya intryck, inspiration, träffar nya människor och nya företag. Jag tror att det är nyckeln.

 

Den som drabbas mest i slutändan är familjen, säger han. Därför försöker han att alltid ha rent schema på helgerna, och ser till att ha pratat klart i telefon innan han går över tröskeln på kvällen.

– Jag reser mycket och det blir många tidiga morgnar och sena kvällar. Men jag har varit egenföretagare hela mitt liv. Min underbara fru Eleonor, en fantastisk människa och ett stort föredöme för mig, är väldigt förstående.

 

Hans största förebilder är, förutom hans hustru:

– Dag Hammarskjöld. Jag läste hans bok Vägmärken första gången 1987, min farfar köpte den när den kom ut 1963. Nelson Mandela, vilken fantastisk person. Det tal han höll när han invigdes som president var helt fantastiskt.

 

Mycket riktigt sitter både en bild på Dag Hammarskjöld och en utskrift av Nelson Mandelas invigningstal uppsatta på väggen på kontoret. Vi talar om kulturens betydelse för människor och jag tar upp fotbollsklubben Östersunds FK, vars herrar nyss gått upp i Allsvenskan. En del av metoden bakom succén är att låta spelarna engagera sig kulturellt. Föreningen satte för ett par år sedan till exempel upp en föreställning med dans, teater, musik och poesi – där spelare och ledare medverkade.

– Det där är intressant, för det som händer är att du flyttar dig själv från din kunskapsdomän till en helt annan domän. En del tycker att det är jobbigt, flum, och trams men jag känner: “Perfekt! Det är meningen att du ska känna så, för då lär du dig, kära människa.”

 

Vi kommer in på ledarskapsfrågor. Det märks att Hans har lagt mycket tankekraft på vad som gör en bra ledare.

– Jag har lärt mig en sak. Om du vill leda din organisation i tiden, så led dem ut i det okända. Om vi inte utmanar oss själva så kommer vi inte att utvecklas, inte att lära oss någonting nytt.

 

Det svåraste är, enligt Hans, att leda sig själv.

– Människor har så mycket tankar om sig själva, om framtiden, sin förmåga, vad som går och inte går. För det mesta är det inte sant – och när man förstår det, att tankarna är det största hindret till väldigt mycket, då kan man börja jobba med det.

 

En viktig del är att se till att komplettera sin egen kompetens.

– Det var faktiskt min mentor Sören Lithell som sa det: ”försök inte bli bättre på det du är dålig på, försök bli bättre på det du är bra på istället.” Det du är bra på har du fallenhet och intresse för – visst kan du bli bättre på det andra men det tar mycket energi och ger lite effekt. Det är bättre att anställa folk som är duktiga på det du är dålig på.

 

En chefs primära uppgift är enligt Hans inte att ”springa på en massa möten”.

– Man ska vara nära sina medarbetare, se dem och stödja dem – och för att kunna vara ett stöd för dem måste man veta mycket om dem. Det finns ingen comfort zone. Vill du vara en verklig ledare? Titta på Gandhi, på Jesus, vad gjorde de? De bodde med sina kompisar, sina medarbetare, delade allt och förändrade världar. Ju närmare du kommer dina medarbetare desto bättre kommer du att lyckas.

 

Enligt Hans är grundprincipen för att skapa ett högpresterande team enkel: var nära, visa förtroende, ge möjlighet till utveckling. 2009 deltog han i en kurs vid Half Time Institute i Dallas, vars grundidé är: du har två livstider, en före och en efter du har fyllt ungefär 50 år. Vad ska du göra med livets andra halvlek? En händelse som varit väldigt viktig för honom.

– För första gången i mitt liv satte jag mig ner för att fundera på vad jag har för värderingar, på vad jag tycker är viktigt, på vad jag vill satsa på i mitt liv och vad jag inte vill satsa på.

 

Efteråt bestämde han sig för att engagera sig mer i samhället. E-man har till exempel sponsrat Open Up!, ett seminarie om invandringens möjligheter och utanförskapets lösningar. Företaget är även med i Örebro kommuns tillväxtråd. Nästa vecka tar de in en IT-utbildad flykting från Syrien som kommer att få jobba med dem.

– Vi lever i samhället, är en del av samhället, och måste vara med i samhället. Det är oanständigt att det sitter folk med toppkompetens i flyktingläger i Syrien och inte får göra någonting.

 

Det är tydligt att Hans har ett starkt engagemang för sin nästas välbefinnande. Själv har han tackat ja till att gå in i styrelsen för Stadsmissionen i Örebro, där Rose-Marie Frebran är ordförande.

– Den genomlysning av mitt liv som jag gjorde på Half Time-kursen är anledningen till att jag nu engagerar mig i Stadsmissionen. Jag tror att jag har en kompetens som kan vara med och utveckla saker i samhället.

 

Upplevelsen i Dallas var så stark att Hans med vänner sökte och fick tillstånd att driva den svenska versionen av programmet.

– Vi använder samma metodik och pedagogik som i Dallas. Det riktar sig till kvinnor och män som har kommit upp i åldern och börjar fundera: “är det här mitt liv? Vad ska jag göra av mitt liv, är meningen att arbeta tills jag fyller 65 och sen gå i pension?” För de flesta i vd-position eller ledarposition tar arbetet så mycket tid och mental energi att man inte har ork att fundera på de här frågorna.

 

 

e-mans värdeord

Omsorg
Vi ska ta hand om varandra och uppfylla våra kunders förväntningar på oss, liksom vi ska ta hand om vår inre och yttre miljö.

Öppenhet
Vi delar med oss av erfarenhet och kompetens. Både bra och dåliga nyheter ska förmedlas.

Respekt
Vi ska alltid respektera varandra och våra kunder. Var och en har rätt att föra fram sina åsikter och förtjänar att vi lyssnar. Vi talar aldrig illa om andra eller varandra.

Professionalism
Kundens önskemål och bästa är det som driver oss. Kvalitet ska genomsyra allt vi gör. Vi ska aldrig leverera något halvfärdigt eller dåligt. Genom att leverera mer än vad som förväntas av oss bygger vi vårt rykte som pålitlig partner.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.