Det är lika bra att säga det direkt: jag är partisk. Jag föll för en röd Porsche 944 Turbo när den testades i Teknikens Värld 1986 och sedan dess har Stuttgartskt kurvig precision varit min ledstjärna när det kommer till bilmärken. Med andra ord var nyheten att Porsche Center skulle flytta från Karlstad till Örebro en glad och ganska stor nyhet i min värld. Inte för att jag någonsin kommer att ha råd att handla där – plus att jag är ganska nöjd med att vara fast i 80- och det tidiga 90-talets frontmotorträsk – men ändå.
Porsche Center Örebro öppnade i slutet av april, och jag träffade vd Håkan Rösiö för en rundtur och ett samtal på plats i det nybyggda huset ute vid korsningen E4/E18, med utsikt/skyltläge mot motorvägen. Håkans Porsche Center är ett av sju i Sverige och tillsammans sålde de 570 bilar förra året. Ja, ni läste rätt. Strax över 1,5 bil i veckan per center alltså (mycket tack vare suven Cayenne, som lanserades 2002 och då blev den första frontmotordrivna Porschen sedan 968, och nytillkomna sportsuven Macan), det är lätt att få för sig att det är fler.
Men tysk precision var det. Utformningen av ett Porsche Center är, till skillnad från ett Porsche Servicecenter, helt och hållet styrt av Porsche AG. De olika centren kan utforma sina begagnathallar relativt mycket efter eget bevåg – men där tar det stopp. Möbler, färger, vinklar, allt görs enligt mall. Det som konstellationen bakom Porsche Center Örebro kunde påverka var i stort sett om de ville ha 60 eller 45 centimeters plattor på golvet. De måttbeställda mattorna anpassades sedan efter plattorna, för att ligga kant i kant med fogarna.
Bygget är på 3 600 kvadratmeter och då inryms bilhall, begagnatdel, verkstad, rekondutrymme och ett garage där man erbjuder kunderna vinterförvaring av sina bilar. Det sistnämnda var inte planerat från början, utan var en idé som föddes utifrån tomtens layout.
– När vi fick den här tomten så var det lutning på den och vi ställdes inför att ta beslut om vi skulle fylla eller schakta ur. Någon nämnde “varför inte bygga ett garage” och då föddes idén om vinterförvaring av bilar. Det blev en intelligent lösning. Och det är skönt med utsikten mot motorvägen, det blir en puls, det rör sig hela tiden.
Så hur funkar det att vinterförvara i ert garage?
– Enkelt kan man säga att vi kommer att erbjuda tre olika alternativ – guld, silver, brons – där brons i stort sett är att vi tar emot bilen och pumpar upp däcken medan guld innebär att vi ställer bilen på pallbockar, underhållsladdar den, gör en genomgång på hösten och en inför våren, byter olja om det behövs, gör hjulinställning, ljusinställning, fullständig rekond och lackförsegling. Vi har larm och kameraövervakning här, så det är safe jämfört med att stå i ett vanligt garage.
Och bygget gick bra?
– Haha, ja, generellt sett. Vilket bygge går helt smärtfritt?
Hur var processen att få loss tomten från kommunen?
– Curt Gruvaeus och Bosse Sandberg uppvaktade kommunen som såg positivt på att Porsche skulle bygga på den här fina tomten med dess fantastiska läge, lite av södra porten in till Örebro.
Håkan har varit med sedan mars förra året, då han blev uppringd av Curt Gruvaeus och Bosse Sandberg som var delägare i Porsche Center Karlstad. Huvuduppdraget då var att driva verksamheten i Karlstad och att samtidigt etablera ett Porsche Center i Örebro. Skillnaden mellan Porsche Center och Porsche Service Center är, enkelt uttryckt, att ett servicecenter utöver att vara märkesverkstad bara får syssla med begagnatförsäljning och att utformningen av lokalerna inte är lika styrda av Porsche.
Hur kommer det sig att det blev en total flytt från Karlstad?
– Curt, Bosse och Mattias Bodin köpte halva Porsche Center Karlstad under 2010 och skruvade verksamheten så mycket de kunde, men det krävs att man har en viss volym på sälj för att kunna driva ett Porsche Center. De tog en diskussion med Porsche om utökat marknadsområde och fick Närke, Värmland, Dalarna, Västmanland och Norra Sörmland, och då var det rimligt att man lade själva Porsche Center i Örebro. 2012 gick man ut till 25 affärsmän i Örebro, varav ett antal hoppade med, och bildade två bolag – ett fastighetsbolag och ett rörelsebolag. Cirka 20 personer har investerat, och är antingen delägare i rörelsebolaget eller i både och.
Porsche Center i Karlstads gamla lokaler ägs numera av en före detta ägare, stämmer det?
– Det stämmer, det är Lasse Jönsson som var “Mister Porsche” och drev Porsche Center i Karlstad under många år som numera driver verkstad och bilutställning. Han sålde Porsche Center Karlstad 2006.
Porsche grundades den 6 mars 1931 av tysk-österrikaren Ferdinand Porsche, enligt uppgift för att han “tröttnade på att arbeta för företag som tjänade stora pengar på hans idéer”. Den första riktiga sportbilen under Porsche namnet kom dock inte förrän 1948. Den döptes till Porsche 356, blev en med dåtidens mått stor succé, och tillverkades i över 76 000 exemplar (sök på “comedians in cars getting coffee Jay Leno” om ni vill se ett välbevarat exemplar). Modellen som mer än någon annan har definierat Porsche som bilmärke, 911, kom 1963. Den hade motorn bak och resten är sportbilshistoria. Mellan 1976 och 1995 producerade man även frontmotorbilar, modellerna 924, 944 och 968. Ett tag var 944 Turbo snabbast i modellfloran.
Återgången till att producera frontmotorbilar kom först 2002 i och med lanseringen av Porsche Cayenne, med den interna modellbeteckningen 955. Det blev ett stort lyft för märkets försäljningssiffror. Plötsligt var man en spelare på familje- och tjänstebilsmarknaden, inte någon av de större spelarna förvisso – men för Porsche räknat var försäljningsökningen markant.
Porsche sålde drygt 570 bilar i Sverige förra året, det är färre än vad jag trodde. I Stockholm känns det som att man ser Porschar överallt.
– Ja, men när man har Porsche “top of mind” ser man dem när de passerar, och då kanske man får för sig att de är vanligare än vad de är. Sen är Stockholm den stad i Sverige där vi säljer flest bilar också. Men 2018 ska vi nå cirka 1 200 sålda bilar per år.
Hur ska det gå till?
– Det är Macan som kommer att driva det. Den konkurrerar framförallt mot BMW X3 och Audi Q5, men är en sportbil med helt andra vägegenskaper än en traditionell suv. En sportbil i suvkostym, skulle man kunna säga. Vägegenskaperna är fantastiska, det är bara att läsa varenda pressklipp om den, den har fått väldigt bra betyg.
Det känns som att Porsche har nått en helt ny målgrupp från 00-talet och framåt, mycket tack vare Cayenne.
– Så är det, Cayenne har varit en familjebil. Framför allt med Panamera, Cayenne och nu med Macan så ser vi en tjänstebilssektor – det gjorde man inte med 911 eller Cayman tidigare. Och de som inte vill ha en liten sportbil har nu möjligheten att välja exempelvis en Macan, Panamera eller Cayenne. Många har en 911 ihop med en Panamera eller Cayenne. Macan har sålt fruktansvärt bra sedan lanseringen och gör att det nu finns några olika alternativ för företagsägare eller -ledare som vill köra Porsche som tjänstebil. Även om floran av motorer är stor och bilarnas egenskaper skiljer sig åt är utgångspunkten alltid sportbilskänsla, oavsett vilken modell du sätter dig i.
När Porsche lanserade just Cayenne knorrades det en del bland 911-fansen, det fanns en rädsla för att varumärket skulle devalveras. Vad tycker du om det?
– Nu arbetade ju inte jag med Porsche på den tiden, men med stor sannolikhet – eftersom Porsche är ett så starkt varumärke – så ger man sig inte in någonting om man inte har ett underlag och en plan. Att ge sig in i suv-segmentet, eller att satsa på en större familjesportbil som Panamera, är noga genomtänkt och Macan är en noga genomtänkt modell även den.
Vid öppningen den 26 april blev man tagna på sängen av intresset. Man hade satt in en enda annons, en väldigt liten sådan, i Nerikes Allehanda, som sa “premiär 26 april, 11–15, Porsche Center Örebro”. Tanken var att till största delen förlita sig på varumärkets kraft, “word of mouth”, via Facebook och hemsidan. Håkan kom in på morgonen för att förbereda dagen, hade lite fjärilar i magen och funderade på om det skulle komma några besökare. Han hade pratat med en man vid namn Staffan Holmlund, som håller i ett litet Porscheregister i Örebro.
– Staffan frågade om han fick komma och fick göra lite reklam för Porscheklubben i Örebro och trodde att det skulle komma 3–10 bilar från klubben. “Kul”, tyckte jag, “vi fixar en plats ute på gården där ni kan visa upp bilarna”. Vid kvart i elva började Porscharna droppa in, vid elva började det se bra ut, och när Håkan gick ut i hallen vid halv tolv var det riktigt trångt.
– Den första halvtimmen kom det cirka 300 personer på besök, och ungefär 30 Porschar! Under de 11 år jag har varit i branschen har jag inte sett någonting liknande på ett sånt här event – det var ett superintresse. Det var fantastiskt roligt, över förväntan, men nackdelen är att man tyvärr inte hinner med alla kunder. Förhoppningsvis hade de förståelse för det.
Det låter som att ni hade fullt upp.
– Det var hektiskt i början. Onsdagen efter påsk hade vi styrelsemöte i båda bolagen, på torsdagen var det vip-visning av lokaler och bilar, på fredagen var Swedbank här på lunch med 55 kunder, lördag var officiella öppningen, på måndag hade vi Round Table på besök, på tisdagen kom ett annat företag. Det bara rann på. Sedan dess har vi hyrt ut vårt konferensrum till olika företag som har haft konferenser, kundluncher och styrelsemöten här.
Hur har försäljningen gått sedan dess?
– Försäljningen har gått bra. Vi håller oss helt enligt plan, det är fantastiskt kul att vi håller det så pass bra både på nytt och begagnat. Det har kommit kunder från hela landet för att titta. På verkstaden hade vi jobb innan vi ens hade kört igång, vi fick timanställa en extra mekaniker för att komma ner i normala tider, det är först nu som börjar vi komma ikapp.
Står ni inför nyanställningar redan?
– Initialt ska vi köra på de fem anställda vi har, men vad som händer framöver är svårt att säga, det är helt beroende på den försäljningsutveckling vi har och på hur det går på verkstadssidan. Självklart är ambitionen att expandera.
Det finns sju Porsche Center och tre servicecenter i Sverige. Har ni nära kontakt?
– Ja, det är en familjär stämning. Vi är beroende av varandra, av att ha en dialog. Man kan ju inte tömma en verkstad när det är utbildning för mekaniker, så då lånar vi ut personal till varandra. Porsche i Sverige kör faktiskt utbildningar ihop med Norge för att det ska bli effektivt.
Du var tidigare märkesansvarig för Audi på Möller Bil, hur skiljer det sig från att arbeta med Porsche?
– Porsche i sig är ett otroligt starkt varumärke, och vi måste leva upp till det – det är jätteviktigt. Så var det även på Audisidan, men antalet bilar Porsche säljer är mindre och de är generellt dyrare – vilket ställer ännu högre krav på hur vi behandlar och tar hand om kunderna. Vi representerar Porsche som är ett av världens starkaste varumärken, och ska leva upp till det, men även sätta vår touch på centret.
Hur gör man det?
– Jaa du … det faller sig lite naturligt. Vi måste vara samspelta och ha samma synsätt här i huset när det kommer till hur man behandlar kunderna. Alla som kommer in här är kunder, det är viktigt för mig. Sen kanske de inte köper någon bil idag, men de kanske kommer in igen om några år eller efter lördagens lottdragning.
Är det skillnad på Porschekunder och andra bilköpare?
– Om det är något som särskiljer Porschekunderna så är det kanske att de generellt är väldigt pålästa och entusiastiska. Och då behöver vi så klart vara minst lika pålästa. Sen är det ju inte så mycket nybilsintroduktioner för Porsche. Vi har ett visst antal modeller, i år är det Macan och 911 Targa som är nya. Tittar man på Audi till exempel så har de en bredare flora av modeller.
Vilken är din favorit i modellsegmentet?
– Nu är det helt klart 911 Targa. Den är så vacker, det är det vackraste som rullar ute idag. Där har man gått tillbaka till Targans ursprung med den klassiska targabågen – det är en fantastisk bil.
Jag kör själv en frontmotorporsche från 80-talet. Är veteranerna välkomna på de moderna Porschecentren?
– Alla är välkomna, vi servar alla här. Det är dit vi vill komma, att ha så många som möjligt här oavsett vilken modell man har. Vi skiljer inte på folk och folk och inte på modell och modell. Frontmotorporscharna från 70-, 80- och 90-talen är bilar i en annan prisklass och från en annan tid, men engagemanget hos ägarna och vår personal är helt klart likadant.
Jag känner igen det, jag är själv medlem i ett onlineforum som sjuder av aktivitet, ägarglädje och mek-tips.
– Ja och det är det jag tycker är så fantastiskt. Porsche är det varumärke, det bilmärke, som har den äldsta rullande vagnparken i Europa. Det är rätt så fascinerande. Det engagemang och den entusiasm som finns bland ägarna, det finns inga bättre ambassadörer. Ibland kan man ha turen att få byta in en äldre bil vid nyköp, men det är inte så vanligt.
Vad tror du gör Porsche speciellt som märke?
– På något vis får man känslan av det man förknippade med en sportbil när man var en liten grabb, 911 var ju sportbilen med stort s då. Och alla har någon form av relation till Porsche, det tycker jag är fascinerande. Antingen så har man drömt om att äga en, eller så har man ägt en. Många har en Porsche fram till de är omkring 35 år, sen skaffar de familj och barn och säljer bilen. Och sen framåt 55-årsstrecket så köper de en ny – det ser man rätt mycket. Den fantastiska kvalitén behöver väl inte nämnas.
Vad gör du när du inte arbetar?
– Jag är gift och bor i lägenhet i Örebro, har två egna barn och två bonusbarn, utflugna. Och så äger jag en stuga i Dalarna, uppe i Rättvik. I normala fall tillbringar jag mycket tid där, med att spika och hamra. Jag hinner knappt ur bilen innan arbetsbrallorna åker på.
Du spelar golf också, har jag förstått.
– Nej det går vi inte in på. Jag har 28,2 i handikapp men spelar väldigt lite. Det blir någon 9-hålsrunda morgon eller kväll, men inte mer än så. Jag började med golfen 1995 och slutade 1999, höll upp i tio år för att sedan börja igen 2009. Om det var rätt eller fel beslut vet jag fortfarande inte.