Örebrokompaniets arbete med att ta fram en ny och tydligare varumärkes plattform för Örebro har pågått under flera år och involverat tusentals örebroare. Processen har nu resulterat i en visuell varumärkesprofil – ett Ö som vem som helst kan fylla med sin egen bild av platsen Örebro.
När Örebrokompaniet för ett par år sedan fick i uppdrag av Örebro kommun att skapa en ny varumärkesprofil stod det efter flera undersökningar klart att svenskarnas bild av Örebro var ganska diffus. Många hade svårt att placera staden på kartan och majoriteten av de som relaterade till den nämnde antingen Slottet eller Svampen.
– Att folk i de allra flesta fall är neutralt inställda eller inte har någon klar bild av Örebro alls är en bra utgångspunkt när det ska byggas ett nytt varumärke, eftersom det inte finns något direkt negativt att jobba bort. Sam tidigt är det inte två byggnader som berättar vad Örebro är för en stad och gör den unik, utan vi som bor och tillbringar tid här. Varumärket Örebro behöver erbjuda ett fylligare innehåll med fler mjuka värden, säger Anna Iderot Bjelke, marknadschef på Örebro kompaniet och den som har lett arbetet med den nya varumärkesprofilen.
I dag är det viktigt att ha ett tydligt platsvarumärke som kan marknadsföra Örebro och stärka stadens attraktions- och konkurrenskraft, inte bara lokalt utan också globalt, när det kommer till turism, såväl som utbildning och näringsliv. Det är absolut nödvändigt för att Örebro ska kunna fortsätta att växa med 1 600 invånare per år, vilket också innebär fortsatt tillväxt och ökade skatteintäkter med totalt 75 miljoner kronor varje år.
Under den fleråriga arbetsprocessen – som bland annat har inbegripit klargörande av Örebros aktuella nuläge, tänkbara utvecklingsscenarios och fram tidsvisioner – har mer än 350 beslutsfattare från kommun, politik, näringsliv, kultur, idrott och föreningsliv medverkat i öppna samtal och målinriktade workshops. Dessutom har tusentals örebroare bidragit med sina tankar och bilder via öppet hus och den digitala plattformen This is Örebro.
– Alla dessa möten och samtal har resulterat i en massa olika ord som deltag arna förknippar med Örebro och som vi vill att platsen och varumärket ska stå för och kommunicera på ett tydligt sätt framåt i tiden. Några av de ord som har kommit upp är bland annat “kreativ”, “modig”, “tillgänglig”, “öppen het” och “mångfald”, berättar Anna.
Något som också framkom under processen var att många deltagare ut tryckte en avog inställning till att alla örebroare ska buntas ihop till att ses som en enda gemensam stad och plats. De vill inte bo i ett statiskt varumärke som har en slogan som på kort tid tappar sitt värde och sin relevans.
– I stort sett alla vill göra staden till något som passar just dem. Örebro är en bred stad med stor mångfald och vi säger inte bara att vi är kreativa, nu visar vi faktiskt att vi är det på riktigt också, säger Margareta Wall, kommunikationsdirektör vid Örebro kommun och en del av styrgruppen.
Det material och de ord arbetsprocessen har resulterat i har vridits och vänts på tillsammans med varumärkesbyrån Rewir, för att på så sätt hitta rätt när det kommer till dess innebörd och meningar. Allt för att den varumärkesprofil som nu har presenterats faktiskt lever upp till det som den sägs utlova.
– Det är en mardröm för en varumärkesexpert att, som i det här fallet, ta fram ett varumärke med ambitionen att det ska stå för precis allt, men vi har klarat det bra, säger Magnus Thorén på Rewir, som har agerat bollplank och även tagit fram den visuella formen.
Visionen är att Örebro ska utvecklas till en handlingskraftig och öppen stad där alla bidrar. Ö:et är tänkt att fungera som en levande och föränderlig bärare som på ett tydligt sätt kommunicerar detta och i skrivande stund har det redan dykt upp många olika varianter där örebroarna har fyllt det med sina egna bilder. Att örebroarna ges den här friheten går också hand i hand med mångas önskan om att Örebro ska våga mer. Det förpliktigar och ställer krav på politikerna att svara upp till den mångfald örebroarna tycker att deras stad erbjuder inom alla möjliga områden.
– Men det här törs vi faktiskt stå för redan nu, så här tidigt i processen. Det finns en röd tråd mellan varumärket och allt det som har kommit fram i förarbetet, säger Björn Sundin, kommunalråd och en del av styrgruppen.
Ö:et kan användas antingen som neutral symbol utan bilder, eller så fylls det med en bild som anses lämplig för att lyfta Örebro i just det sammanhanget det används i. Det kan till exempel handla om ett musikinstrument i samband med Live at Heart eller en boll i ett idrottssammanhang. Det är endast den egna fantasi som sätter gränserna.
– Nu börjar arbetet med att lära känna Ö:et. Det ges utrymme för utveckling, är inbjudande och hålls hela tiden levande, men vi måste arbeta långsiktigt med det här, på ett metodiskt sätt för att det ska bli något bra av det även i framtiden. Det gäller att alla arbetar tillsammans, men det verkar som att det är många i Örebro som vill det här, konstaterar Anna Iderot Bjelke.
På www.rebro.se finns en symbolgenerator där man själv kan skapa sitt eget Ö, som sedan kan spridas vidare i de sociala medierna under hashtaggen #rebro.