Året går mot sitt slut och Marknadsbar tar nu julledigt efter att i november ha bjudit in till två evenemang istället för ett. Vid första tillfället, 9 november, gästade Franklys vd Claes Lundin. Det andra tillfället, 23 november, ståtade med hela fyra talare: Axel Kjäll, biträdande tränare för ÖSK Fotboll, Sandra Almqvist, projektledare för Örebro 750 år, Anna Bjelke, marknadschef på Örebrokompaniet, och Stefan Hallenius, vd för HKM Publishing.
Matz Ekman, chef för Saluhallen, inledde Marknadsbar 9 november med att be kvällens gäster undersöka undersidan av sina stolar. Han skojade om att de skulle hjälpa till att plocka bort gamla tuggummin, innan han avslöjade att de gäster som hittade en papperslapp fastsatt under sin stol hade vunnit varsitt presentkort på Saluhallen.
Örebrosonen Claes Lundin, vd för Frankly, tog sedan över och berättade bland annat om ett antal spännande projekt och produkter som de, tillsammans med designpartnern Howl, har varit med och utvecklat sedan starten av företaget 2011.
– Idag är jag lite extra glad, för vi har precis avslutat ett jättestort projekt som vi har gjort för Ikea, berättade han.
Förutom alla intressanta projekt talade han också om hur finansieringen av desamma kan gå till, exempelvis genom så kallad crowdfunding, och avslutningsvis följde en frågestund som hjälpte till att räta ut ett och annat frågetecken hos gästerna.
Den 23 november var det dags för årets sista Marlknadsbar på Bröderna i hallen och hela fyra talare äntrade ”scenen” under kvällen. Först ut var Axel Kjäll, biträdande tränare för ÖSK Fotboll, som summerade årets säsong.
– Det har varit väldigt mycket upp och ned. Den första delen av den allsvenska säsongen är bland det sämsta vi någonsin presterat, samtidigt som vi avslutade med nio raka matcher utan förlust, vilket är nytt klubbrekord, sa Axel.
Sedan var det dags för Sandra Almqvist, projektledare för Örebro 750 år, och Anna Bjelke, marknadschef för Örebrokompaniet, att summera jubileumsåret och berätta lite mer om Soundtrack Örebro. Det hela inleddes med ett filmklipp som visade många, men långt ifrån alla, evenemang som ägt rum i Örebro under året.
– Den örebroare som säger att det inte har hänt något roligt i stan under det här året har inte varit här, konstaterade Sandra Almquist.
Anna Bjelke uppmanade sedan gästerna att ladda ned låten Bit för bit, som är slutresultatet av Soundtrack Örebro. Totalt skickades det in nästan 60 bidrag där artister och låtskrivare förmedlade sina versioner av hur de tycker att Örebro låter.
– Av de här bidragen blev det en låt som sjungs av Ellen Hagerius. Två versioner av låten finns att lyssna på redan nu och en tredje släpps i slutet av året, berättade Anna.
Avslutningsvis sade Stefan Hallenius, vd för HKM Publishing (som står bakom Marknadsbar), några ord om företaget, som i år fyller 20 år. Han berättade hur det började, med tidningen Nollnitton, och hur det har vuxit till ett företag med kontor på flera orter i Sverige, men också på Irland.
– Nästa år ska vi fortsätta att expandera på de orter vi finns i idag och lite längre fram har vi också planer på att ta klivet in i Storbritannien.
[nggallery id=47]