Nya tider kräver nya sätt att tänka men det är sällan alldeles enkelt. Framför allt har besöksnäringen drabbats hårt av Coronakrisen.
Elisabet Ström, projektledare för Swedish scaleups på Vreta kluster, berättar hur man försöker göra vad man kan för att rädda företag.
– Som företagare kan man sin bransch och sin verksamhet. Man känner sina kunder och vet hur säsongerna brukar se ut. Nu är har allt man lärt sig hamnat upp och ner och man behöver tänka nytt, tänka vidare och större, vilket inte alls är så enkelt. Därför har vi startat ett projekt med innovationsstöd, sprunget ur ett tillväxtprojekt som varit igång under snart två år, men som vi anpassat och vinklat om efter rådande situation, säger hon.
Swedish scaleups är ett samverkansprojekt mellan Create business incubator, Inkubera, Munktell science park, Norrköping science park, Linköping science park, Alfred Nobel science park, Uppsala innovation centre, Lead, Vreta kluster och Västerås science park och vänder sig till företag som vill växa. Projektet, som är på tre år, finansieras av EU-medel via Tillväxtverket.
– För ett tag sedan träffades några av oss och funderade på hur vi skulle kunna vara till hjälp för företag inom, framför allt, besöksnäringen och den gröna näringen som är extra hårt utsatta just nu. Och vi insåg att vi alla hade tänkt på lika sätt och faktiskt också hade förutsättningarna att vara en samverkanspart och en plattform för att stötta och utbilda, möjliggöra möten, idéutbyte och främja samarbeten, berättar hon.
Så projektet drogs igång tillsammans med Visit Östergötland och Östgötamat och innebär att företagare kan få stöd med sitt innovativa arbete. Till exempel att ställa om sina erbjudanden, hitta nya målgrupper eller Coronasäkra sin verksamhet.
– Och det sker tillsammans med Crearum som till en början genomför individuell coachning på digital väg. Sedan övergår coachningen i gemensamma workshops när man identifierat hur man inom olika områden skulle kunna skapa synergieffekter mellan företag.
Hon förtydligar att områden i det här fallet inte bara är geografiska områden, utan även bransch- och erbjudanderelaterade områden.
– Vi tror på att det, för många verksamheter, handlar om att anpassa och ställa om. Ta del av omvärldsspaningar och trender och att vara förberedd. Hur ska man erbjuda familjen som tänkt semestra i Spanien en upplevelse hos oss i Mellansverige istället? Och hur mycket av sina semesterpengar ska de spendera i vårt område och kanske just hos dig?
Att värdera, paketera och erbjuda på ett nytt sätt – det är vägen till att överleva, tror Elisabet. Och att förekomma och informera om hur man jobbat med att Coronasäkra på olika sätt.
– Kanske handlar det om att erbjuda en all-inclusive-vistelse på campingen? Om tidsbokning på badanläggningen eller om utkörning av matkassar till husvagnen? Ju fler som funderar tillsammans desto större chans till bra idéer utanför boxen.
Att tillväxtprojektet redan var igång har gjort att flera företag redan är igång med sin coachning, vilket Elisabet tycker känns jättebra.
– Det är självklart att vi vill göra det vi kan för de här företagen. De lägger redan ner ett stort jobb själva, och vi hoppas kunna bidra med lite energi in i den processen, bidra till att skapa förutsättningar och tänka nytt. Det hoppas vi ska göra skillnad i slutänden.