Platsen är Elementvägen på Aspholmen. Det är här som Marknadskraft har sitt kontor och sedan 2012 är Åsa Carlsson vd för företaget.
Marknadskraft har funnits sedan 1999 och erbjuder system och konsulttjänster inom undersökningar och epostmarknadsföring. År 2012, när företaget funnits i 13 år, valde den dåvarande ägaren att sälja. Det var då Åsa Carlsson såg chansen att få förverkliga sin idé om att få driva eget företag. Hon ser inte ut som någon traditionell vd, som i vanliga fall brukar vara en man på plus 50 år. Med ett stort leende och ett fast handslag tar hon emot i lokalerna på Aspholmen. Hon är 36 år och har på hemmaplan man, två små barn och en bonusdotter på 17 år.
– Jag fick höra talas om att företaget eventuellt var till salu och såg både utvecklingspotentialen och möjligheten att få driva eget, säger Åsa Carlsson som kommer från en familj av entreprenörer.
Farfar startade Närkes Maskin och pappa drev Grahns i Motala. Utbildning finns också i form av att Åsa studerat företagsekonomi på Örebro universitet. Under studietiden började hon även arbeta för Manpower, både internt och som uthyrd konsult på flertalet företag.
– Jag trivdes jättebra med det, som konsult är det upp till en själv vilken kvalitet man väljer att leverera. För mig har det alltid varit självklart att göra mitt yttersta för att kunden ska bli nöjd.
Innan köpet av Marknadskraft arbetade Åsa som Area sales manager på SPX och sålde pumpar till fritidsbåtar i Europa. Omställningen med att gå till Marknadskraft var kännbar på flera sätt.
– Jag var ju van att säga god morgon till 100 personer varje dag och helt plötsligt var vi sju personer på ett kontor som låg i Ladugårdsängen.
Det här var också det första Åsa åtgärdade som ny vd. Marknadskraft låg mitt i ett bostadsområde och känslan var inte att gå till ett arbete på morgonen, det kändes snarare som att lämna en bostad för en annan. Flytten gick därför till Aspholmen och till lokaler som dåvarande Ricoh mest hade använt för service och lager.
– När jag först kom in här var det enbart kala väggar och ett grått betonggolv. Sedan var det bara att bestämma hur många kontorsrum som skulle byggas och här gällde det att tänka till inför framtiden.
Under de knappa två år som Åsa drivit företaget har man satsat på utveckling av såväl system som personalens kompetens. Marknadskraft är en systemleverantör av egna verktyg för undersökningar och e-postmarknadsföring och det är dessa system som nu vässats ytterligare för att vara konkurrenskraftiga i den snabba digitala utvecklingen. Allt måste idag vara anpassat för nya smartphones och surfplattor.
Marknadskraft har kunder över hela Sverige, även om merparten finns i närområdet. Idag arbetar man bland annat med kunder såsom Würth, Nolato, Vätternrundan, Örebro Kommun och fler kunder är på ingång.
Vad hjälper Marknadskraft sina kunder med?
– Vi hjälper våra kunder med att ta fram aktuella beslutsunderlag genom undersökningar och att kommunicera med sina målgrupper. Det kan vara kundundersökningar, medarbetarundersökningar, webbplatsundersökningar, kampanjer och tävlingar.
När det rör undersökningar gör Marknadskraft oftast allt i projektet, från behovsanalys, frågeformulering och datainsamling till analys och presentation av resultatet. För företagen som vill komma igång med e-postmarknadsföring kan Marknadskraft både hjälpa till med strategin, planeringen och genomförandet. En kund kan behöva idéer för att få sin kunddatabas att växa och även hjälp med att skapa informativa, intressanta och riktade nyhetsbrev.
– Det finns de företag som nyttjar hela vår kompetens och det finns de som mer eller mindre sköter allt själva genom att enbart använda våra verktyg. Det är upp till varje kund hur de vill använda oss, men jag har märkt att vår kompetens angående utformandet av nyhetsbrev är efterfrågad. Många företag har helt enkelt inte tid och då hjälper vi till.
Vätternrundan är en av de kunder som från och med i år utökat sitt samarbete med Marknadskraft. Under flera år har Marknadskraft genomfört deras deltagarundersökning efter loppen, men nu har Vätternrundan bestämt sig för att även använda Marknadskrafts verktyg till sin e-postmarknadsföring. Därmed använder de sig av hela Marknadskrafts erbjudande.
Hur ser er drömkund ut?
– Ja … jag har inget specifikt namn. Egentligen är alla våra kunder våra drömkunder. Vi skräddarsyr vårt erbjudande efter kundens specifika behov. Antalet medarbetare, kunder, medlemmar eller andra målgrupper som de ska kommunicera med spelar alltså ingen roll.
Hur ser framtiden ut för Marknadskraft?
– Vi har använt dessa två år till intern utveckling, så jag har höga förhoppningar på 2014 som redan börjat väldigt bra. Flera viktiga kunder har knutits till oss och vi ser mycket ljust på framtiden.
I skrivande stund genomför Marknadskraft bland annat Ahlsells kundundersökning för sjätte året i rad och de har precis tecknat ett avtal med Interwheel i Karlstad om att genomföra deras kundundersökning samt att skapa och skicka ut deras digitala nyhetsbrev.