Idag finns det företag vars affärsidéer inte skulle vara möjliga utan IT-lösningar. Därför är efterfrågan på mjukvara stor samtidigt som det råder brist på utvecklare. Företaget Appivos lösning är att föra utvecklingen av mjukvara närmare de som efterfrågar den.
Grundaren Johan Eriksson utvecklar problematiken.
– Det finns i regel två alternativ för företagare: Antingen köper man färdig mjukvara. Nackdelen är att de ofta har för många funktioner vilket kan vara distraherande. Dessutom är de kanske dåligt, eller inte alls, anpassade efter företagets processer och terminologi. Det andra alternativet är att anlita en it-konsult som bygger en anpassad mjukvara från grunden vilket ofta är kostsamt.
Trots antydan i namnet handlar Appivo inte bara om mobilappar. Appivos verktyg klarar nämligen alla typer av applikationer. Företagen bygger sin applikation kostnadsfritt direkt i webbläsaren utan någon programmeringskunskap eller så låter de Appivo skräddarsy programvaran. Applikationen körs sedan i molnet och Appivo står för infrastruktur och drift. Devisen är att mjukvaran skall anpassa sig till dig och inte tvärtom.
För att förklara innovationen i sin idé drar Johan parallellen till hur elproduktionen har utvecklats. Förr byggde företag och fabriker upp sin egen elproduktion. När tekniken utvecklades började elproduktionen centraliseras och företagen kunde få elen levererad till sig. En liknande utveckling har skett inom it-området tack vare det omtalade molnet.
– Genom att centralisera datorkraften till molnet slipper man stora kostnader. Dessutom kan den också skalas lätt efter behov. Appivo står för både infrastrukturen och skalbarheten, förklarar Johan Eriksson.
Under resans gång fick Appivo kontakt med en innovationsutvecklare på Region Örebro län. Där fick de också tips om att ta kontakt med Inkubera och efter löpande samtal under 2015 klev Inkubera ombord på tåget i januari i år.
– Inkubera har hjälpt oss att komma ut på marknaden. De har bidragit med bra leads samt både marknadsförings- och säljkanaler. Det är jättekul och det känns som att de verkligen kan hjälpa oss vidare. Till hösten är tanken att samarbetet med Inkubera ska skifta och bli ännu mer strategiskt, säger Johan Eriksson.
Att Appivo har något stort på gång blev inte minst tydligt på Örebrogalan i år där de vann pris för Årets innovation, något som betyder mycket för Johan Eriksson och hans medarbetare.
– Det är kul bara att bli nominerade men ännu roligare att vinna. Det är verkligen en stor ära och det betyder mycket för ett litet företag som Appivo.
Just nu fokuserar man på den amerikanska och den svenska marknaden.
– Nu vill vi nå dem som har behov av någon som kan bygga fort och som vill ha en plattform att växa i. Vill man ha något unikt som utvecklar kärnverksamheten ska man kontakta oss, avslutar Johan Eriksson.
Tips från Inkubera-coachen Kenny Thorén.
1. Många vet vad de ska göra, men väldigt få gör vad de vet. Behåll fokus på det som är viktigt!
2. Lyssna, var nyfiken, våga fråga och ta lärdom av dina misstag!
3. Det är lika viktigt att förstå varför kunden köper, som att förstå varför de inte köper din produkt eller tjänst!