A.I. och forskningsbaserad kunskap tar medarbetarundersökningar in i framtiden

Text: Thomas Helsing Foto: Pressbild
Posted 2019-09-03 in Näringsliv, Sponsrat

medarbetarundersökningar

Den här artikeln är ett samarbete med Inkubera.

 

Vi sitter ned i ett av mötesrummen inne på Myoffice i Örebro. Det är tidig förmiddag och ute regnar det snett så den värmande kaffekoppen är ett välkommet inslag på bordet framför mig. Jag är där för att träffa Viktoria Lindqvist, en av delägarna till B-Engaged AB.

 

Delar av ursprunget till bolagets affärsidé går att spåra till när IBM köpte världens största institut för medarbetarundersökningar. Det anrika it-företaget hade storslagna planer på att koppla samman AI med medarbetarundersökningar, men efter ett antal turer fick man inte ihop det och lade ner satsningen.

– Vi tyckte fortfarande att det var en bra idé och började fundera på om vi kunde göra det själva, säger Viktoria Lindqvist.

När hon refererar till ’vi’ är det, förutom Viktoria själv, kollegorna Maria Nettersand, som också arbetade för IBM när bolaget fortfarande arbetade med detta, samt Cristian Libardo som är AI-utvecklare och den som står för de tekniska lösningarna. Tillsammans är de delägare och grundare av det som nu är B-Engaged AB.

– Branschen har idag väldigt gammalmodiga tekniska lösningar och affärsmodeller. Vi ville bygga en plattform som kopplar ihop modern teknik med forskningsbaserad kunskap så vi började samarbeta med forskare från Lund och Örebro som har fått säkerställa att vi följer aktuell forskning i det vi nu kallar för ”B-engagedmodellen”. Här får kunden tillgång till validerade frågor och analyser direkt i systemet.

Under vårt samtal börjar det utkristalliseras en rad fördelar jämfört med traditionella medarbetarundersökningar. Med allt samlat i ett system kan man arbeta med detta löpande under året. Frågorna är validerade av experter på området, och när själva undersökningen är gjord behöver inte ansvarig chef ta sig an den ibland övermäktiga uppgiften att analysera resultatet och komma fram till åtgärder. Det är nämligen här AI:n presenterar sig på allvar.

– AI:n levererar åtgärdsförslag, vilket är unikt. Idag fastnar man som chef ofta med att läsa rapporten men är inte säker på hur man går vidare. I vår modell får man konkreta förslag direkt och ju fler användare i systemet desto bättre blir AI:n på att presentera de åtgärder som ger bäst effekt på resultatet, berättar Viktoria.

 

Är även åtgärdsförslagen validerade på något sätt?

– Det är organisationskonsulter som tagit fram förslagen och behöver du ytterligare vägledning kan du boka en digital organisationskonsult i systemet.

Den digitala organisationskonsulten ska inte förväxlas med AI:n utan är en fysisk person. Viktoria försäkrar mig om att det även går att boka ett fysiskt möte om man skulle behöva det.

Just nu ropar marknaden efter en modern lösning.

– Många sitter kvar i gamla lösningar. En anledning kan vara att HR-arbete inte är så högt prioriterat i företagen. Tittar vi framåt så finns det dock ett större behov nu att behålla personal.

Hon pekar på en generation som är på väg ut på arbetsmarknaden och som ställer helt andra krav än tidigare generationer.

– När millennials kommer ut på arbetsmarknaden pekar prognoserna mot att det här blir ännu viktigare. De vill kunna påverka sin arbetssituation och att det ska gå fort med att få feedback, slår hon fast.

Nästa mjukvaruuppdatering väntas komma någon gång under våren nästa år och då kommer AI:n att kunna lämna åtgärdsförslag på medarbetarnivå.

– Då blir vi helt unika med att kunna koppla samman medarbetarsamtal med medarbetarundersökningar. Det blir något helt nytt på marknaden, slår hon fast.

Inkubera blev tipsade om B-Engaged av en kollega till Viktoria och i mars i år klev de in med stöttning. Viktoria menar att det varit viktigt för att kunna öka tillväxttakten men hon ser också andra fördelar.

– Vi har fått många viktiga styrdokument på plats tack vare Inkubera. Man får hjälp att kvalitetssäkra sig som om man vore ett stort bolag och då har man satt strukturen innan man växer.

Med andra ord, Inkubera har sytt upp kostymen och det är upp till B-Engaged att växa i den. Dessutom lyfter Viktoria fram Inkuberas nätverk som öppnat många nya dörrar – från finans till marknadsföring.

– Och sedan har de förstås stöttat oss att våga ta klivet och öka tillväxten.

Satsningen går vidare för B-Engaged. I höst ska de nyanställa två personer och sedan fortgår arbetet mot de lite kaxiga tillväxtmål man satt upp:

Inom 2-3 år ska man nå 10 miljoner i omsättning. Och med en global marknad i åtanke borde inte det vara något hinder.

– Det finns inga gränser för oss vad gäller den geografiska spridningen. Vi kan gå internationellt när som helst och redan idag används vår plattform av organisationer som finns etablerade i såväl Sverige som övriga Europa och Kina. Vi är så nära ett stort genombrott, säger Viktoria och ler.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.