Hon bytte Ludvika mot Minneapolis redan 1987. Den 5 juni intar hon scenen på East West med nya plattan Red Hen i bagaget.
Tanken var egentligen att studera teater, men så blev det inte. Det blev istället USA och Sofie Reed (då Swedjemark) hamnade mitt i Minneapolis smältdegel med Paisley Park Studios, funk och demoinspelningar på agendan.
– Min plan var att åka till Minneapolis någon gång, men när min mor gick bort tyckte jag att det var lika bra att åka. Dock blev det inte musik på en gång, utan jag hyrde ett rum hos en familj och sedan sydde och designade jag kläder. På så sätt kom jag i kontakt med många musiker, berättar Sofie Reed.
Musik blev det när hon träffade Shiela Raye Charles (dotter till Ray Charles) och fick jobb som bakgrundssångerska i bandets kör. Sedan blev det Sverige en stund innan hon återvände till Minneapolis.
– Något som inte finns här borta är den svenska jantelagen. Här uttrycker man sina drömmar och det var lite av en kulturchock i början.
Efter återkomsten blev det samarbete med Craig Rice och Willie Murphy från Willie and the Bees, som bland annat samarbetat med Bonnie Raitt. Giftermål blev det även med gitarristen Preston Reed. Debutplattan dröjde dock till 2004 innan den kom – Baby Boo Got Gone och 2012 släpptes Simplicity Chased Trouble Away.
Du spelar oftast på en så kallad dulcimer. Vad är det?
– Det är ett fyrsträngat instrument som kom med skotska immigranter till Appalacherna. Det är ett riktigt Hillbillieinstrument. Redneck. Det stäms i D, A, D, D och jag spelar både med glas-slide och frettar.
Vad kommer vi att få höra på East West?
– Det blir gitarr, munspel, lap steel, dulchimer och min hemmagjorda stompbox som egentligen är en vinlåda. Det blir låtar från mina första två plattor och från den nya, Red Hen, som släpps några veckor innan jag kommer till Sverige.
Blir det Åmåls bluesfestival även i år?
– Jajjemän!