Med rök och en jättelik bildskärm på scenen sparkade Smash into Pieces igång sin Skandinavienturné i lördags på Ritz. Innan dess hade banden With Heavy Heart, Normandie och The End Of Grace intagit scenen.
Nya trummisen var på plats iförd diodprydd och lysande mask. Vem som döljer sig bakom? Det säger vi inte, även om vi visste. Men rörelsemönstret är förvillande likt en annan trummis man har använt sig av, hähumm… Han kallas i varje fall för The Apocalypse DJ. Bara så ni vet.
Tung, tight och professionellt. Så skulle konserten med Smash into Pieces enkelt kunna sammanfattas.
Närvaro på scenen, utsökt kontakt med publiken och några riktigt läckra gitarrsolon av Per Bergquist placerar det här bandet i det absoluta toppskiktet inom sin genre, och då inte bara i Sverige. När Chris Adam Hedman Sörbys mikrofon behagar lägga av under en av låtarna finner sig bandet blixtsnabbt i situationen och fortsätter spela. Det jammas en stund och sedan kör de igång med nästa låt. Så gör man om man tar sin publik på allvar och det gör verkligen Smash into Pieces.
Deras mentor Glenn Thorsén finns tyvärr inte med oss längre. Han var bland annat personen bakom Ardis och hennes superhit Ain´t Nobody´s Business (någon som minns 1994?). Att vara med och forma ett band från början och lära ut hur man agerar på scen, hur publiken ska hanteras och hur man uppträder mot både fans och press när man inte har konsert – det borde fler band få lära sig.
Innan Smash into Pieces intog scenen på Ritz underhöll banden With Heavy Heart, Normandie och The End Of Grace publiken.
Med tre plattor i ryggen har Smash into Pieces alla möjligheter och förutsättningar att bli nästa riktigt stora musikexport från Örebro.
[nggallery id=54]