Salvatore Ganacci. Gucci Fendi Versace. Ni har kanske hört den på radio de senaste månaderna, låten Money in my Mattress. Vad ni kanske inte visste är att den är producerad av utflyttade örebroaren Emir Kobilic, som numera bor i Stockholm och gör allt större vågor i världens DJ- och producentpool.
Emir började dj:a omkring 2005, tillsammans med sin vän Jiar som på den tiden var resident på Frimis (som numera även han gör internationell succé under namnet Garmiani och har släppt låtar och turnerat med bland annat Steve Aoki). Ett par år senare, 2007, startade han sin första egna klubb på Satin, som på den tiden låg bredvid Järntorget.
– Jag började DJ:a för att jag älskar att spela musik för folk och se människor ha roligt, berättar han.
Tre år senare, året var 2010, bestämde sig Emir för att satsa på producentkarriären. Han frågade sig själv: ”vill jag göra det här som hobby eller som yrke?” Svaret var självklart. Han sökte till Musikmakarna, en låtskrivarutbilning i Örnsköldsvik, kom in (såklart) och sedan dess har det gått spikrakt uppåt. De senaste åren har Emir förvisso varit med att starta upp radiohumorprogrammet T.H.O.R. Radio på Sveriges Radio P3 och nått framgångar med balkan dancehall-duon Sanjin & Youthman. Men den stora grejen är hans solokarriär som producenten Salvatore Ganacci.
Min favoritlåt med Salvatore Ganacci är bangern Fresh som kom förra året. Den är ett bra exempel på en av Emirs styrkor som producent – att ta ljud som man har hört förut och göra någonting nytt av dem, sätta dem i ett nytt sammanhang. I Fresh är det som att Nari & Milanos Atom från 2012 mashats med Sandro Silvas Epic från 2011, men Avicii-stråkarna har strippats bort, allt annat fått en elchock, och Sanjin har lagt på rap. Bra grejer helt enkelt.
En gemensam nämnare (förutom alla de andra uppenbara) mellan Emirs vän Garmiani och honom själv, är att de båda känns väldigt ”moderna” i sin kommunikativa approach. Det är smart – kommunikationen utåt, med fans och lyssnare, har blivit viktigare än någonsin. Både Emir och Garmiani använder sig av snabba videos via Vine och Instagram, och mycket humor. I Emir/Salvatores fall, även en hel del coola moves.
Är du gammal dansare?
– Jag är ingen dansare men jag älskar att dansa. Men det var ett tag sen sist tyvärr, jag har varit inlåst i studion.
Och Garmiani, Sanjin och Kaveh Kabinejad är ditt crew.
– Ja precis. Garmiani, Sanjin och Kaveh Kodie Kabinejad aka ”The Sweet Scientist” aka ”The Pennybridge Bulldog” aka ”Kaveh hur går det med boxningen?” De är mina bröder! Ett tips till alla som vill lyckas är att skapa ett stabilt crew som lyfter upp varandra i tuffa tider. Vi har ett uttryck som lyder ”Var var du när det var krig i Bosnien”, vilket betyder typ ”vart var du när det var tufft”.
Förra året blev Emir kontaktad av Sebastian Ingrossos bolag Refune, som undrade om han kunde tänka sig att remixa Alessos låt Heroes (där Tove Lo står för sången). Resultatet blev en version där ett modernt klubbsound fusionerades med reggae och baktakt, något som uppskattades av Refunebossen Ingrosso.
– Efter det gjorde jag låten Can’t Hold Us Down tillsammans med med Axel (Axwell, red. anm.) och Sebbe (Ingrosso, red. anm.) och efter det så signade de och släppte min låt med Trinidad James, Money In My Mattress.
Att arbeta med Axwell och Ingrosso är, så klart, en bra grej.
– Vi tänker likadant och pratar samma språk musikaliskt. Jag har haft äran att turnera med dem på några spelningar också och det har alltid varit grymt bra vibe. De är stora inspirationskällor för mig.
De senaste produktionerna från Emir har gått mot något slags”dansmusik meets reggae/moombathon”. Själv säger han att han alltid försöker utvecklas som artist och att han inspireras av alla möjliga saker hela tiden.
– Min nästa singel är till exempel ganska annorlunda från övriga grejer jag har gjort. Jag försöker bara göra bra musik, punkt. Jag hatar att sätta etiketter på saker, jag vill inte hamna i ett fack.
När visste du att det skulle funka?
– 2010, när jag bestämde mig för det. Vad man än gör ska man göra till 100 procent – då kommer det funka. Om man inte är skräp så klart, du måste ju ha någon slags talang.
Hur tycker du att du har utvecklats som producent från ditt första släpp fram till nu?
– Jag har utvecklats otroligt mycket, och jag utvecklas hela tiden. Man blir aldrig fullärd inom musiken. Jag försöker hela tiden skapa nya coola ljud och hitta nya unika artister att jobba med och jag lär mig nya saker varje dag.
Vilka är dina bästa kompisar på den ”internationella DJ-scenen”?
– Jag känner inte så många, men jag och Major Lazer-kollektivet har en del grejer vi jobbar på. Sen är det väl Sebbe (Ingrosso, red. anm.) och grabbarna. Just det, kommer du ihåg han som var med i serien Skål, som alltid satt vid baren? Hans sons kompis har hälsat på mig en gång. Och Lindsay Lohan är min BFF.
Du har hunnit med att vara nere på klassiska houseön Ibiza också, för att spela tillsammans med med Diplo och Alesso – hur var det?
– Det var fantastiskt. Jag hade aldrig varit på Ibiza och nu fick jag chansen att spela på Ushuaia, klubben som blev utnämnd till världens bästa. Jag hade jobbat med både Alesso och Diplo innan, så vi hade fett roligt på scen. Jag kände mig som Nicholas Cage.
Ditt USA-visum är precis klart. Vad ska du göra där?
– Jag ska främst turnera, men också skriva med andra artister och låtskrivare. Jag ser verkligen fram emot det, för det har varit en dröm för mig sedan jag var barn.
Du har startat eget också, bolaget Zatara Recordings. Vad kan du berätta om det?
– Jag har alltid haft det i tankarna, inte bara att starta skivbolag utan allt möjligt kring Salvatore. Att signa tunga låtar som jag kan spela, hitta nya talanger, göra visuella grejer, designa kläder och så vidare. Det första släppet blir med Sanjin & Walshy Fire från Major Lazer, ett gemensamt släpp med Diplos bolag Mad Decent.
Vad lyssnar du på för musik just nu?
– Just nu är det mycket R&B, soul och balkan. Det beror på vad jag är i för mode. Men det blir en hel del Saban Saulic, det är min och farsans artist.
Vad inspireras du av?
– Min dotter, Lana.