Det är första gången på länge som hon är ute på turné med nytt material, Lisa Nilsson. Men nu är det dags och den 16 mars kommer hon till Conventum i Örebro med den nya plattan Sånger om oss.
Det är 20 år sedan det stora genombrottet kom med den Mauro Scocco-producerade Himlen runt hörnet, och sedan dess har det hänt en hel del.
– Tiden har gått så fort och det är fantastiskt att få vara aktiv under så lång tid. Jag har utvecklats, lärt mig nya saker och blivit fri från gammalt bagage som jag släpat på. Det är verkligen ett privilegium, konstaterar Lisa Nilsson.
Något som hon lärt sig, och som kanske är en del av det ”gamla bagaget” är att Lisa Nilsson kommit fram till att hon inte måste kliva upp på scenen och vara ARTIST.
– Man ser gubbar som går upp på scenen och står och pöser med magen bakom gitarren, eller står och sjunger med ryggen mot publiken, och jag har insett att jag också kan stå så. Man måste inte gå upp på scenen och tänka att man måste vara så tillmötesgående som möjligt. En vän sa en gång ”Vi ska inte söka mötet med publiken, vi ska söka mötet med musiken. Då får publiken automatiskt det de vill ha.”, berättar Lisa Nilsson.
Hon menar också att just detta med att bli den där artisten så fort man kliver upp på scenen skapar en distans till publiken, och hon arbetar med att både vara sig själv och att på något vis glömma bort den samma och att bjuda in publiken i ”bandrummet” som hon kallar det.
– Jag har integrerat mig själv väldigt mycket i det här projektet och planerat det väl. Byggt upp en början, en mitt och ett slut. Konserten ska variera, inte bara tempot i låtarna, säger Lisa Nilsson.
Hon fick lära sig att glömma bort både sig själv och publiken när hon plötsligt fann sig ha huvudrollen som Diana i musikalen Next to Normal som spelades på Stockholms Stadsteater under 2012–2013.
– Bara att jag fick rollen var helt fantastiskt. Jag hade fyllt 40 år och precis förlösts med min andra dotter när telefonen ringde, och jag tänkte att ”kan detta hända nu, vid detta skede i mitt liv, då är allt möjligt”. Jag befann mig gråtande på scenen, iförd inget annat än en tunn sjukhusrock, utan bh och jag kan ju säga att jag har ammat två barn och så säger vi inte mer om det. Det fick mig också att tänka på detta med scenkläder. Min äldre dotter kopplar samman mitt jobb med klackskor, och jag har funderat på varför jag måste ha dem. För att jag ska se längre ut. Och varför måste jag se längre ut? För att jag ska se smalare ut. Men är det nödvändigt? Kommer någon verkligen att säga ”det var en skitdålig konsert med Lisa Nilsson, hon såg jättekort ut” och begära pengarna tillbaka? Naturligtvis inte, de kommer ju för musiken, säger Lisa Nilsson.
Den musik man kommer för när Lisa Nilsson och hennes turné når Örebro kommer naturligtvis både att vara material från den nya plattan och gamla låtar.
– Jag lade ut en förfrågan på sociala medier om vad min publik ville höra för låtar och jag blev faktiskt ganska förvånad, för det var många som svarade men nästan ingen svarade samma låt som någon annan. Inte heller var det de mest kända som dominerade, som till exempel Himlen runt hörnet, utan det var många låtar som jag själv nästan glömt bort, men som betytt något för den som önskade den. Man vet aldrig vilka låtar det är som slår an hos den som lyssnar, eller varför, säger Lisa Nilsson.