Spelföreningen Tuplay bildades 2012 när ett antal elever på Tullängsgymnasiet ville anordna ett lanparty på skolan. Det första arrangemanget gick bra och efter det har det blivit fler lan och föreningen har växt sedan dess. Förra hösten behövde man större lokaler och tog därför steget över till Kulturhuset.
Idag har Tuplay cirka 800 medlemmar i hela Sverige och medlemsantalet växer hela tiden.
– Vi arrangerade en onlineturnering i december och direkt fick vi 200 nya medlemmar. Det var väldigt effektiv reklam för oss, säger föreningens ordförande Alexander Folkesson.
Den 19 till 21 mars anordnar föreningen sitt nionde lan i ordningen och man hoppas på fullsatt vilket innebär 216 deltagare. Huvudturneringarna sker i spelen Counterstrike, Hearthstone och League of legends och finalerna kommer även att sändas över internet på föreningens Twitchkanal.
– Vi försöker sända hela lanet online men vad det blir beror lite på vad vi hinner med. En del tävlingar går ju samtidigt, säger Alexander Folkesson.
Hur ser åldersfördelningen ut?
– Vi har en nedre gräns på 13 år och en del besökare är äldre men de flesta är gymnasieungdomar.
Ni kör även en del andra turneringar på lanet. Vad blir det?
– Vi har kört Magic the gathering-turneringar förut och intresset finns fortfarande hos besökarna. Därför bjöd vi in en webbutik att arrangera den turneringen. Sedan har vi också bjudit in Örebro E-sport som ska hålla i en Fifa 16-turnering.
Idag kan de flesta spela online utan att behöva lämna hemmet. Hur mycket betyder det att kunna samlas i samma lokal?
– Det är en skön känsla att delta på ett lan med andra personer. Dessutom kör vi finalerna i de stora turneringarna från scenen och det blir en helt annan känsla med publik som tittar på.
E-sporten växer och prissummorna blir allt större på de stora tävlingarna i ute i världen. Hur svårt har ni att få tag i sponsorer till ett sådant här event?
– Det är inte det lättaste. Vi är fortfarande en liten förening och vi har kostnader för det här eventet som många vanliga besökare inte tänker på. Vi började för ett år sedan att försöka få tag i sponsorer och fick en del till det förra lanet. Till det här lanet är det några fler och bland annat är Logitech med och sponsrar. Det här är ett stort ungdomsevenemang så vi hoppas ju att fler sponsorer får upp ögonen för det här.
Har ni några fler event planerade för resten av året?
– Vi kommer att arrangera ytterligare ett lan i höst, men datum är inte bestämt än. Sedan anordnar vi även onlineturneringar. Vi hade en turnering i december och en förra helgen och det kommer att bli fler. Men det vi satsar mest på är lanen.
Hur många deltagare hoppas ni på i mars?
– Vi siktar på 216 stycken som aktivt lanar för det är så många platser vi har. Sedan hoppas vi även på att Fifa- och Magicturneringarna ska dra fler besökare eftersom man inte behöver någon datorplats till dem.
Fakta Tuplay Lan #09
När: 19-21 mars
Var: A-salen, Kulturhuset
Pris: Från 120 kronor för lanplats, 50 kronor för övriga delar
Turneringar anordnas i spelen Hearthstone, Counterstrike: Global offensive, League of legends, Fifa 16, Guitar hero, Magic: the gathering och Rocket League. Den sammanlagda prissumman är 70 000 kronor. Mindre turneringar kan sättas ihop under lanets gång om tillräckligt många är intresserade av det.
Fakta om spelen
Counter-strike: Global offensive
Typ: First person shooter
Popularitet: 800 000 spelare (i december 2015 på Steam)
Counterstrike släpptes i sin ursprungliga version 2000 av företaget Valve. 2012 släpptes den fjärde delen i serien – Global offensive. Spelet är idag ett av de absolut populäraste e-sportspelen där varje spelare tillhör antingen terroristlaget eller antiterroristlaget. Målet med varje spelomgång är att utföra ett visst uppdrag eller att eliminera det andra laget.
Hearthstone
Typ: Digitalt kortspel
Popularitet: c:a 40 miljoner registrerade spelare
Hearthstone: Heroes of Worldcraft är ett digitalt samlarkortspel utvecklat av Blizzard entertainment. Spelet består av två spelare som med hjälp av sina kort ska besegra motspelaren. Den egna kortleken kan förbättras genom köp av så kallade boosterpacks med extra kort.
League of legends
Typ: Realtidsstrategi
Popularitet: 67 miljoner spelare varje månad
League of legends är ett strategispel som utspelas på en arena där målet vanligtvis är att förstöra motståndarnas Nexus – en byggnad som finns placerad i hjärtat av motståndarnas baser.