När Gladys Del Pilar bodde i Örebro var hon med i band som Holy Message och Big Deal. Den 5 november kommer hon och Afro-Dite till Conventum med Motown.
– Åh jisses! Det där känns som hundra år sedan. Holy Message och Big Deal. Det var inte igår precis, men det var så allt började. Jag och min syster Ann började som körtjejer i Holy Message och jag tror att det var på grund av att sångaren Mickes flickvän kände min syster, säger Glady Del Pilar och fortsätter:
– Sedan vet jag inte hur Magnus Sjögren fick reda på att vi sjöng, men en dag stod han där i Gul & Blå-butiken jag då praktiserade på och frågade om jag och syrran ville sjunga med Big Deal. Jag fick en skiva kommer jag ihåg. Det här var ju jättestort för oss och det var då Big Deal låg på Svensktoppen. Tänk också på att detta var långt långt före alla talangprogram på tv typ Idol.
1974 kom Gladys och hennes tvillingsyster Ann (idag Consuelo Del Pilar) från Sydamerika och Ecuador till Örebro och Sverige. Det blev Beckasingatan i Karlslund och familjen Werner.
– Vår mamma har alltid varit väldigt lyhörd. Efter sex månader kunde vi prata svenska och när vi var stora nog blev det Kulturskolan. Där fick jag prova på alla möjliga instrument; fagott, cello, fiol och gitarr, men det blev till slut sång. Jag ångrar lite att jag inte lärde mig något instrument. Det hade jag haft nytta av nu. Jag komponerar en del själv och då är det bra att kunna ett instrument.
Redan under uppväxten visste Gladys vad hon ville bli – stjärna.
– Så fort någon frågade vad jag ville bli när jag blev stor svarade jag alltid “stjärna!” Jag visste precis vad jag ville bli.
Sånguppdraget i Big Deal innebar en hel del turnerande runt om i Mellansverige. Något som Gladys inte hade något emot och som sedan dess inte heller har upphört. Det blev några år tillsammans med Big Deal och under den tiden var hon även med och startade studion Eagle One tillsammans med bland annat Niklas Windahl på Örnsro industriområde.
– Tänk att ha tillgång till en studio 24 timmar om dygnet veckans alla sju dagar, dag som natt! Vi kunde göra precis vad vi ville och testa galna låtidéer och experimentera. Det här var en oerhört lärorik tid och vi lärde oss massor. Jag gjorde bland annat en demo som jag skickade runt till de flesta skivbolagen som också tackade nej.
Men ett skivbolag, skapat av sex stycken dj:s, hörde av sig. De som hörde av sig var Denniz Pop och Stonebridge och de var inte intresserade av låtarna utan av den som sjöng dem.
– Det slutade med att jag sjöng på en av deras houselåtar, Hi low hi low Dance Floor.
Gladys blev signad av skivbolaget och medverkade på SweMix Nordic Beat-turnén. Året var 1989 och både Papa Dee och Kayo var med. Tunnbindargränd i Örebro byttes mot att bo i kappsäck hos vänner i Stockholm.
– Sedan dess har jag fått slå mig fram som artist.
Ett av jobben var bland annat att köra på Dr Albans platta Hello Afrika och att sedan följa med på hans Europaturné. Att bo i Stockholm gjorde henne helt enkelt mera synlig och genombrottet kom också med ABBA – The True Story på Berns 1993.
– Jag fick en roll och det gick bra. Över en natt visste alla vem jag var och det var jag inte riktigt beredd på, jag fick lite lätt panikångest nästan över all uppmärksamhet. Det har verkligen varit en resa.
Början på Afro-Dite var ett telefonsamtal från Frank Ådahl. Han frågade om Gladys och Blossom Tainton, som då hade gjort en show tillsammans, kunde tänka sig en företagsshow i Singapore.
– Jag svarade ja nästan omedelbart. Vi hade inte någonting. Inga låtar, ingen inrepad show att spela i Singapore, haha! Så det var bara att sätta igång. Jag ringde till Blossom och skrek: nu åker vi!
Kayo jobbade vid detta tillfälle för Swedish Match men längtade efter musiken igen. De ringde henne och Afro-Dite var bildat. Och Singapore blev det, med show och allt. Efter det medverkade de på Cancergalan och det var då som Christer Björkman hörde av sig. 2002 medverkade de på Melodifestivalen med Never Let It Go som vann den svenska delen av tävlingen. Det blev sedan en åttonde plats i Saku Suurhall i Tallin.
De medverkade även i Melodifestivalen 2003 och senast 2012.
– Vi missade att ta oss till final. Vi var favorittippade. Efter det har det rullat på. Vi är ju egentligen tre solister som även gör vår egen grej.
Efter framgången på Berns Salonger ger sig nu The Music of Motown featuring Afro-Dite ut på Sverigeturné. Mellan november 2016 och april 2017 besöks över 30 orter från Malmö i söder till Luleå i norr. Repertoaren kommer bland annat att bestå av tidiga Motown, låtar med artister som exempelvis Aretha Franklin, Etta James, James Brown, Stevie Wonder och Diana Ross and The Supremes. Men även låtar från artister som influerats av Motown. Exempelvis Beyonce, Whitney Houston, Bruno Mars, och Pharrell Williams. Showen bjuder på ett pärlband med ”some real genuine soulmusic”.
Den 5 november kommer Gladys och Afro-Dite till Conventum med Motown. Men utan Kayo som efter ett besked att hennes cancer var tillbaka valt att inte följa med på höstens turné. Hon ersätts nu av Jessica Folcker. Gästar under besöket i Örebro gör Boris René, som medverkade i årets Melodifestival. Med på scenen finns också Anders Bertilsson, Simon Lingmerth, Maria Franzén, Caroline Johansson Kuhmunen, Bill Sundberg och Anja Björck.
Gladys brukar komma på återbesök till sin gamla hemstad med jämna mellanrum. Hennes man Christer Bergh kommer ursprungligen från Stora Mellösa, så det blir en del besök där. Men även Örebro.
– Ja, jag har varit med och gästat några gånger på Allsången på Strömpis som Magnus Sjögren håller i.
Gladys vet vad hon kommer att göra fram till maj 2017. Sedan blir det något nytt.
– Jag är tacksam för varje år jag kan få göra det jag älskar mest av allt – att sjunga.