Ytterligheter. I ena hörnet Evon – blues med klara jazzinfluenser och en nypa afrikanska rytmer. I andra hörnet Pontus Snibb 3 – en elektrifierad trio där pentaskalan gränsar till hårdrock.
Evon från Uganda på Nya Teaterns scen i källaren till Kulturhuset och Pontus Snibb 3 på Nivå som är granne med Ritz. Både Evon och Pontus Snibb har rötterna i bluesen, men var och en på sitt sätt.
Evons lite smått nasala sång passar utmärkt i det lilla formatet tillsammans med ett band som i det närmaste är så avelektrifierade det bara går att bli med två akustiska gitarrer, bas, trummor och klaviatur. Faktum är att vi ska tacka Västeråssonen Governor Andy för att Evon har hittat till Sverige. Det är fem år sedan deras musikaliska vägar möttes i Jinja, Uganda och allt ledde till ett samarbete med debutplattan Lullabies for a Lion. Fredagens insats på Live at Heart blev ett uppfriskande möte med en artist som når långt ut över scenkanten. Evon har en scenpersonlighet som måste upplevas.
Bonafide, Mescaleros, SNiBB och Buckaroos. Vad en så väletablerad musiker som Pontus Snibb gör på Live at Heart kan man fråga sig. Behöver en musiker som har hela Europa som arbetsfält en showcasefestival? Tydligen.
Pontus Snibb 3 består av redan nämnde Pontus Snibb på gitarr och sång, basisten Mats Rydström och bakom trummorna hittar vi Niklas Matsson. Mattson hittar vi också bakom trummorna i Bonafide och Rydström trakterar bas i Backdraft. Pontus Snibb 3 låter lite som en rockigare variant av Kamchatka där Snibbs gitarr får ett friare utrymme än i Bonafide. Luftgitarrvarning alltså. Vilket även utövades av några fans vid scenkanten.
[nggallery id=21]