David Bowie
Nothing Has Changed
(Parlaphone)
Jo, man KAN avfärda Nothing Has Changed som ett samlingsalbum med några få riktigt glittrande tillägg. Eller så kan man se de nya singlarna för vad de faktiskt är: musik skriven av en man som har hittat tillbaka till sin kreativa högborg. Sue (Or In A Season of Crime), som lägger sig mitt emellan Where Are We Now? och Valentines Day från förra skivan, utgör en svårt filmisk och nästan provocerande jazzig motpol till de allra poppigaste spåren på The Next Day, albumet som definitivt och hårt slog sönder alla rykten om David Bowies hälsa. Lyssnar man på Deluxe-utgåvan får man även höra två av de mest mytomspunna Bowie-låtar som sjungits in, men aldrig riktigt spelats in – Your Turn To Drive och Let Me Sleep Beside You. Båda tilltänkta för albumet Toy, som fram till idag bara har funnits som en läckt .zip-fil på Piratebay. Det bästa med Nothing Has Changed? Well. Låtskatten är fortfarande – sida vid sida med Bob och Beatles – det mest artistiska som hänt. Även om vi hört Sound and Vision en miljon gånger vid det här laget, är det fortfarande en miljon riktigt bra stunder.