Vår musikrecensent listar årets bästa album.
AT.LONG.LAST.A$AP.
A$AP Rocky
(RCA)
Joe Fox hade ingenstans att bo i London och inga pengar. Han sålde egna mixtapes för att försörja sig när han en kväll gick fram till två personer på gatan. En av dem var Hector Delgado, musikproducent, och den andre var A$AP Rocky. De ville att han skulle spela en låt för dem och Fox gjorde det. Rocky bjöd med Fox in i sin bil, och informerade honom att dennes sound var helt fantastiskt och att han borde ackompanjera dem till studion där Rocky arbetade på sitt andra album AT.LONG.LAST.A$AP. Fox, med sitt otroliga sound på elgitarr, är en av de avgörande faktorerna till varför A$AP Rockys andra album fick sitt unika sound, utan att tappa hans ursprungliga sound.
Rodeo
Travis Scott
Epic Records
Efter flertalet framgångsrika mixtapes släppte Houston-bördige Travis Scott sin studiodebut Rodeo till stående ovationer. Med nyskapande, hänförande produktioner, noggrant utvalda gästartister och en nisch som är sin egen är Travis Scott en av de mest spännande rapparna just nu. Han är Kanye Wests lärling, växte upp på samma gata som DJ Premier – som var bästa vän med Scotts farsa – och han är en osvikligt skicklig producent och låtskrivare. Tjugotreåringen från H-Town är också känd för att ha inkorporerat mosh pits i sina liveshower – väldigt sällsynt på hiphop-konserter – och har den där rabiessmittade pitbull-blicken i ögonen vid varje liveframträdande. Lyssna på Rodeo och acceptera Scotts storhet.
Florence + The Machine
How Big, How Blue, How Beautiful
Island Records
Efter den första, massiva succén med debuten Lungs stod Florence Welch inför den till synes omöjliga uppgiften att producera en uppföljare som varken låter likadant som den första, men samtidigt inte är för utanför ramarna för vad fansen kommit att uppskatta. På den tredje plattan How Big, How Blue, How Beautiful återgick man till det dramatiska och överraskande varierande soundet som Lungs bjöd på. Det finns en eklekticism hos Florence + The Machine som få band idag vågar sig på, åtminstone på den här nivån. Ett fullständigt album från en fullständig artist.
Peace Is The Mission
Major Lazer
Mad Decent
Efter att tillsammans med Switch åkt ner till Jamaica och arbetat fram debutskivan Guns Don’t Kill People… Lasers Do (2009) var det, så att säga, öppen gata för Diplo och Major Lazer när albumet landade i skivhyllorna. Det var en helt ny bild av vad musik kan vara, där reggae, dancehall, elektronisk musik och hiphop kastades ner i en gryta av Diplo och Switchs delade genialitet och rördes ihop till en intensiv Major Lazer-soppa. Det tredje studioalbumet har inte gjort någon besviken, och ser gästartister som Ariana Grande, Travis Scott, danska Mø och Sveriges egna Elliphant briljera.
Bästa spår: ”Light It Up” (feat. Nyla & Fuse ODG) – Remix
Miley Cyrus & Her Dead Petz
Miley Cyrus
Smiley Miley
Efter att i alldeles för många år lekt the good girl i sin Disney-karaktär Hannah Montana och den tidiga, country-inspirerade Miley Cyrus bröt barnstjärnan igenom det falska skal hon varit inlåst i och blev den Miley hon alltid tänkt vara. Upprörda röster hos oroade föräldrar höjdes allt mer, samtidigt som de som verkade känna Miley, och vetat om hur hon tvingats spela en karaktär istället för att kunna vara sig själv, jublade. Med sitt femte studioalbum Miley Cyrus & Her Dead Petz, producerat tillsammans med bland andra The Flaming Lips och Mike Will Made It, slår sångerskan igenom en barrikad av normer och regler kring sig själv som kvinnlig popartist samt vad man får göra för slags musik i dagens klimat. Snälla, försök förstå att Miley behövs. Hon behövs verkligen.