Under guldsmedsmässan ”Precious – Stockholm Nordic Watch & Jewellery Fair” i början av september i år stod Ringströms Guld & Ur på scen som en av tre nominerade butiker till ”Årets Guldsmedsbutik”.
Nu lyckades man inte ta titeln men bara att ha blivit nominerade innebär prestige och respekt i en tuff bransch med vackra smycken och eleganta klockor. Det var Guldsmeds- och Urleverantörernas förening som hade nominerat Ringströms Guld & Ur som en av tre guldsmedsbutiker och prisutdelningen gick av stapeln under en galamiddag i Stockholm inför cirka 400 branschmedlemmar och gäster.
– Även om vi inte vann så är det en stor prestige bara att vara nominerad i detta sammanhang, säger Maria Ringström, som är en av tre syskon som driver Ringströms Guld & Ur på Drottningatan 13 i Örebro.
De andra två är bröderna Richard och Patrich Ringström. Det är med andra ord den andra generationen i familjeföretaget som driver verksamheten framåt i en föränderlig värld. En värld där de tre syskonen passande nog utbildat sig inom olika områden för att kunna skapa den kompletta guldsmedsbutiken.
Richard är guldsmed och smyckesdesigner, Patrich är urmakare och Maria gemmolog, vilket betyder ädelstensexpert, och utbildade sig i Tyskland under ett halvår. Först färgstenar, sedan diamanter och pärlor. Det finns med andra ord väldigt mycket kunskap under samma tak hos Ringströms Guld & Ur vilket är lite unikt och kunder kommer från hela Sverige.
– Man får inte heller glömma Malek Cicek säger Maria, utan honom skulle vi inte klara oss. Han är också guldsmed men även juvelfattare, vilket är ett yrke i sig. Han gör bland annat större infattningar av stenar, ofta efter att Richard har ritat och designat ett smycke åt en kund.
Ringströms Guld & Ur startade sin verksamhet 1978, lite längre upp på Drottningatan 21, av Carina och Christer Ringström, 1998 flyttade butiken till den nuvarande adressen och en stund senare lämnade föräldrarna över butikens verksamhet till barnen.
Från början var det en ren smyckesbutik för att senare utvecklas med klockor men där fokus på senare tid återgått mer till smycken igen även om klockor fortfarande finns med som en viktig del i butiken.
Förändring är också någonting som Ringströms känner av och det är därför de har analyserat verksamheten och kommit fram till att 2019 ska bli en sorts nystart.
– Vi, precis som många andra, har märkt av förändringar i köpbeteenden. Så under 2019 kommer vi att dra igång e-handel. Här ska vi nå de kunder som gillar att sitta på nätet och handla, det är smidigt och man får det hemskickat. Men köpbeteendet går åt två håll, det finns även de kunder som gillar att handla i butik och som förväntar sig god service. De ska vi också nå, säger Maria.
Hur tänker ni er det?
– Vi kommer att satsa hårt på det personliga mötet. Sittande försäljning och vi kommer att göra om lite i butiken. Det ska vara en upplevelse att komma in till oss, man ska kunna vara där länge, få service och känna att man är viktig. Vill man titta på ringar så ska man kunna sitta skönt, det ska lukta gott och man ska få en skön känsla av att vara hos oss. Vi ska helt enkelt anpassa oss efter kunden, menar Maria och fortsätter:
– Det ställs högre krav idag. Ta till exempel vigselkunden, de köper dyrare ringar, vill gärna ha handgjorda ringar och vill veta precis hur allt blir och ser ut. Kunden är väldigt påläst idag redan innan de kommer in i butiken. Då krävs det samtal för att komma fram till det de är nöjda med. Men känslan när man sedan lämnar ut ringen och kundens ögon tåras av glädje, då börjar även mina ögon tåras.
Det blir väldigt personligt känns det som? På ett fint sätt.
– Vi vill verkligen jobba med hjärtat och vill självklart att alla kunder ska känna sig nöjda. Om någon kommer in och är missnöjd så blir vi verkligen ledsna på ett personligt plan. Det tar hårt då vi varit med i hela processen, avslutar Maria Ringström.